Назад към всички

Откъде е твоят автомобил?

Откъде е твоят автомобил?

Автомобилната индустрия расте с плавни темпове с всяка изминала година и през 2017 г. в света са произведени над 80 млн. пътнически автомобили. Автопроизводство съществува в редица държави на всички континенти, но съвсем естествено някои от тях са лидери в този сектор. Най-голям регионален производител е Европейския съюз – над 20% от всички коли в света са създадени в страни от ЕС. По държави челното място е било трайно окупирано от САЩ до 80-те години на ХХ век, когато страната е изместена от Япония. Тя от своя страна държи лидерството до 2009 г., когато Китай заема първото място. А ето и кои са най-големите автопроизводители към днешна дата.

Китай

Китай е най-големият производител на автомобили в света с над 25 млн. коли годишно. Около 86% от цялата индустрия в държавата е ориентирана към пътническите автомобили.

Автомобилното производство в страната датира от съветската ера. Повечето заводи и фабрики са изградени през 50-те години на миналия век с подкрепата на СССР, но в продължение на десетилетия обемът на производство е сравнително малък и рядко прехвърля 200 хил. коли годишно. След 2000-та година обаче започва бурно развитие, докато Китай се превърне във водеща сила.

САЩ

Съединените щати произвеждат малко над 4 млн. пътнически автомобила годишно, но второто място им е отредено заради огромната индустрия с търговски превозни средства. Практически обемът на пътническите е по-малък от този на Япония и Германия, при търговските обаче производствените обеми са петкратно по-големи от японските.

Вече стана дума, че САЩ са лидер до 80-те. Сривът в производството се дължи на високите цени на горивата и конкуренцията от чуждестранните и доста по-икономични коли.

Япония

Производството на коли в Япония възлиза на близо 10 милиона годишно. През изминалото десетилетие обаче то отбеляза известен спад и страната отстъпи на Китай първото място. В същото време Япония е вторият по големина износител на коли, като той е доминиран от Toyota. Honda пък е първа по продажби на вътрешния пазар.

За разлика от Китай, автоиндустрията в Япония е доста стара и началото й е поставено около 1910 г. Тогава страната ползва лицензи на европейски компании. Следва нейното замиране заради Втората световна война, но секторът започва да се възстановява няколко години по-късно през 50-те.

Германия

Производството на автомобили в Германия възлиза на над 6 милиона годишно. Европейската държава е и на първо място по автомобилен износ в света с 22% от дела на всички експорти. Лидерско положение държи Volkswagen, а вторият по големина германски производител е Mercedes-Benz.

Да не забравяме, че това е и родината на бензиновия двигател и неговия създател Карл Бенц, както и на четиритактовия двигател - Николаус Ото. Индустрията там е една от най-старите, абсолютен лидер е за Европа, с изключение на годините до Обединението на ГДР и ФРГ.

Южна Корея

Южна Корея произвежда повече от 4,5 милиона автомобила годишно, предимно леки коли. Hyundai пък се нарежда сред компаниите лидер по износ в света с дял от 6,2% от глобалния експорт.

Само преди няколко десетилетия производството представлява основно сглобяване на коли с части от Япония и САЩ. В края на 80-те и началото на 90-те обаче то я извежда на челно място в света.

Индия

Индийските коли не са особено популярни у нас, но това е шестият по обем автопроизводител в света с близо 4,5 милиона годишно. Страната вече си оспорва петото място с Южна Корея и скоростно продължава да развива сектора. Най-голямата компания е Tata Motors.

Десетилетия наред индустрията е маргинална. След 1991 г. и икономическата либерализация обаче започва драстичен растеж в стопанството на Индия изобщо, а ръстът на автомобилния сектор се измерва в десетки проценти от тогава. Много западни компании също отварят производствени мощности в Индия.

Както отделните марки си имат твърди последователи, така можем да разделим и феновете по държави. Някои се кълнат в германските автомобили, втори не признават нищо друго, освен японските, трети са фенове на американските мощни машини. За Maxo тези предпочитания нямат значение. Каквато и кола да притежавате, може да получите за нея обратен лизинг според оценката й на стойност от 3000 до вече 30 000 лв. Срокът на изплащане може да бъде до 48 месеца, а през това време продължавате да ползвате колата си както преди.

Разбери повече

 

Виж всички полезни съвети

Виж всички полезни съвети
Градски транспорт или личен автомобил?

Градски транспорт или личен автомобил?

Често водена дискусия, с разнообразие от аргументи „зa” и „против“, която може да продължи безкрайно. А ето и нейното начало.

Как да си спестим непредвидените разходи за автомобилa?

Как да си спестим непредвидените разходи за автомобилa?

Всъщност много от неприятните изненади и харчове покрай автомобила могат да се предотвратят. Ето как опитът учи.

Как да подготвим колата си за есента?

Как да подготвим колата си за есента?

Светлините, спирачките, маслото на двигателя са само част от нещата, за които да се погрижите преди студът да ви спретне някой номер.

Иновативни идеи за стартиране на собствен бизнес

Иновативни идеи за стартиране на собствен бизнес

Собствен бизнес е един от начините да постигнете свободата си както във финансов, така и в личен план.