Съществува мит, че животът на автомобилните двигатели продължава 300 000 километра. Усреднено число, взето от някоя статистика, също като средната продължителност на живота на човек. И то, естествено, повече заблуждава, отколкото да помага в преценката. Защото не всички двигатели могат да стигнат толкова, особено под определени обстоятелства, и защото има редица примери за такива, които живеят два до три пъти повече. Е, с известно количество подобрения.
На всичкото отгоре схващането за праг от 300 хил. км. живот е стара новина, важаща допреди повече от десет години. Новите модели спокойно стигат и до 500 хил. км., без допълнителни подобрения или ремонти по двигателя.
И все пак е важно да се отбележи, че колите са различни, както и всяка една част в тях. Един от първите фактори, който влияе върху живота на двигателя, е от какво е направен. Използват се различни метали, но най-здрави са тези с железен блок и алуминиева глава. Следващият фактор е начина на шофиране. Тежки натоварвания, резки ускорявания и намалявания, форсиране на двигателя, съвсем естествено го амортизират. Но може би най-важният фактор е поддръжката на мотора. А именно редовната и навременна смяна на маслото и въздушния филтър, и недопускане машината да прегрява.
И сега е време за реалните примери. Те, естествено, се променят всяка година, така че се спряхме на класацията за 2018 г. на изданието Ward’s Auto, която публикува такива данни ежегодно. Ще ви направи впечатление, че германски двигатели/марки липсват в тази класация, но пък съвсем в духа на съвремието има включени електрически и хибридни мотори.
Toyota Camry Hybrid
Двигателят на Toyota Camry Hybrid е с вътрешно горене по цикъла Аткинсон и хибриден комплекс. Моторът е 2.5 кубиков, с 4 цилиндъръра и постига постига 41% топлинна ефективност. Два балансиращи вала спомагат за намаляване на шума и вибрациите, а мощността е 176 к.с.
KIA Stinger
KIA за пръв път влиза в тази класация с 3.3-литров V6 DOHC двигател с двоен турбокомпресор. Моторът е изцяло от алуминий и разполага с впечатляващите 365 к.с.
Jaguar XF
Дизеловият Jaguar XF разполага с 2.0-кубиков 4-цилиндров DOHC Ingenium с турбокомпресор и мощност от 132kW.
Infiniti Q50
Двигателят на Infiniti Q50S е 3.0-литров V6 DOHC с два турбокомпресора и цели 405 к.с. Въпреки това моторът е олекотен благодарение на компактния цилиндров блок.
Honda Civic Type R
Honda Civic Type R има 2.0-кубиков 4-цилиндров редови двигател с турбокомпресор. Има мощност от 310 к.с. и ускорение от 0 до 100 км/ч. за 5.7 секунди.
Honda Clarity
Още един хибрид (от типа plug-in) в класацията - Honda Clarity е с 130-киловатов водороден агрегат с електродвигател.
Ford Mustang GT
Американската легенда вече е с 5.0-литров V8 DOHC и 460 конски сили.
Ford F-150
Закъде е класация за здравина без пикапа Ford F-150. Той разполага с 2.7-литров V6 DOHC с двоен турбокомпресор и системата EcoBoost.
Chrysler Pacifica Hybrid
Миниванът Chrysler Pacifica Hybrid има 3.6-кубиков V6 Pentastar DOHC и хибридна система, която подобно на хибридите на Toyota използва цикъла Аткинсон.
Chevrolet Bolt
Хечбекът Chevrolet Bolt има 150-киловатов електродвигател и пробег от цели 320 километра с един заряд – впечатляващо разстояние за електромобил.
Повредите по двигателя са сред най-големите страхове на всички шофьори, защото струват скъпо и може завинаги да извадят автомобила от употреба. Затова не си спестявайте качествената и редовна поддръжка. А междувременно може да вземете и заем срещу автомобила си с помощта на обратен лизинг от Maxo на стойност до 100 000 лв. спрямо оценката на колата и срок за изплащане до 60 месеца.