Колко електромобила има в България?

Колко електромобила има в България?

Само за година броят на регистрираните електромобили в България е нараснал двойно. Преди да бързаме да се радваме обаче, да видим числата. Те показват, че към края на 2018 г. по българските пътища вече са се движели 710 електромобила. По данни на КАТ само за още два месеца през тази година те вече са 785 на брой. До края на 2019-а се очаква още по-сериозно повишение, а в следващите няколко години ще стигнат няколко десетки хиляди. Подобен е трендът и при хибридите.

Къде сме спрямо Европа?

Общият брой на електрическите автомобили в Европейския съюз вече надвиши един милион. Средно в годината се продават около 200 хиляди електромобила, но съвсем естествено това число расте с всяка изминала година. Сред най-продаваните електромобили са Nissan LEAF, Renault ZOE и електрическата версия на Volkswagen Golf, следвани от ВМW і3, Теѕlа Моdеl Ѕ, Теѕlа Моdеl Х, Нуundаі Іоnіq и Кіа Ѕоul.

Сред производителите лидер е Rеnаult-Nіѕѕаn, които държат над 40% от пазарния дял на електромобили, следвани от Теѕlа и Vоlkѕwаgеn с 13%, ВМW Grоuр c 10% и Нуundаі-Кіа c 9.6%.

Екзотика или удобство

Макар електромобилите вече да са достатъчно познати като технология, пред експанзията им има някои пречки, които тепърва трябва да бъдат преодолявани. На първо място е цената им, която продължава да е значително по-висока от тази на автомобили в същия сегмент и клас. Стойността се определя най-вече от батерията, от която пък зависи колко ще бъде пробегът с едно зареждане. Респективно, колкото по-добри са характеристиките, толкова по-скъп е и автомобилът.

Вторият проблем са все още малкото зарядни станции. Публичните такива в България са между 100 и 200 на брой, но продължават да навлизат компании, които изграждат още станции и се очаква в следващите години да достигнат две хиляди. Това число не включва частните зарядни станции.

Връзката между бройка и липса на стимули

В повечето европейски държави има солидни стимули за купувачите и собствениците на електрически автомобили. Българската държава обмисля да въведе такива от 2021 г., макар още да няма яснота точно в какво ще се изразяват те. Практиката в други страни обикновено се върти около еднократна субсидия при закупуване, намаляване на данъчната тежест или комбинация от няколко фактора. В момента у нас има подобен стимул само за държавни и общински организации и предприятия, които могат да кандидатстват през Националния доверителен екофонд. И все пак собствениците на електрически коли в България могат да се ползват с няколко привилегии, сред които са освобождаване от местен данък, както и безплатно паркиране в синя и зелена зона в градовете София, Пловдив и Бургас.

Недостигът на зарядни станции пък прави електромобилите удобни за използване предимно в градски условия. Ако обмисляте закупуване на такъв с цел да се придвижвате в града и/или като втора кола в домакинството, лесно може да си помогнете за финансирането с обратен лизинг от Maxo. Той е на стойност от 3000 до 30 000 лв. в зависимост от оценката на автомобила ви и срок на изплащане до 48 месеца, през които продължавате да ползвате колата си както и преди.

 

Гъвкаво финансиране до 100 000 лв.

Научи повече