Колкото повече набират популярност автомобилите от типа „кросоувър“, толкова по-малко е ясно, какво точно са те. Произходът на първия такъв автомобил също трудно може да бъде определен и редица производители са си набелязали някой от собствените модели, който според тях е и първият кросоувър. Споровете се водят най-често между AMC Eagle, произвеждан от American Motors Corporation (AMC) в периода от 1979 до 1987 г., първият RAV 4 на Toyota от 1996 г., за титлата „първи кросоувър“ се борят още Subaru Forester и Honda CR-V.
Списъкът вероятно не е пълен, а причината да има такъв дебат изобщо е, че терминът се появява много след самите автомобили, вероятно около или след 2000-та година. Произходът му е също толкова неизвестен, но се смята, че е смесица между маркетингов подход и журналистическо изобретение.
Нещо като нищо на света
Първо е добре да изясним и какво означава този „измислен“ термин. Най-близкият превод на crossover в случая е „преходен“, но автомобилите са се наложили и у нас просто като „кросоувър“.
Вероятно няма да ви изненада, че точно определение не съществува и най-краткото вероятно би било „смесица между SUV и лек автомобил“ – дизайнът е като на първото (популярно у нас и като джип), но шасито е като на лека кола. С други думи за разлика от SUV автомобилите, кросоувърите не са особено подходящи за офроуд маршрути, защото рамата им не би го понесла. В същото време кросоувърите са по-леки и подвижни, а предоставят повече удобство от лек автомобил. Затова и често са предпочитани за семейна кола.
В края на предходното десетилетие кросоувърите вече заемат десетки проценти от пазара, производителите се надпреварват да разработват нови модели в сегмента, а автомобилните изложения са буквално завладени от тях. В същото време проучване на CNNMoney показва, че повечето потребители по онова време дори не могат да направят разликата между кросоувър и SUV. С последващото развитие на пазара на компактните SUV автомобили положението става още по-объркано за обикновените хора.
Някои факти
- В масовия случай кросоувърите са по-ефективни, в сравнение с джиповете.
- Имат доста по-привлекателен дизайн, в сравнение с минивановете.
- Имат някои от предимствата на горните две, като по-високи и удобни седалки, по-добра видимост, опция за трети ред седалки, 4х4, повече защита при сблъсък и достатъчно интериорно пространство.
- Предоставят комфортно возене на пътя и са лесни за шофиране.
- Често са предпочитани от семействата пред седаните, а комбитата остават доста назад.
- Макар и далеч зад големите си SUV братя, кросоувърите са по-проходими в сравнение с повечето седани и комбита.
- Данните сочат, че до края на 2018 г. компактните SUV и кросоувърите ще бъдат втори по продажби в Европа след малките градски коли.
Най-търсените кросоувъри
След няколко месеца ще научим официалната статистика за 2018 г., но ето кои са трите най-продавани кросоувър автомобили за 2017 г.
Toyota RAV4
Вероятно няма изненада, че RAV4 се задържа по челните места години наред. Тази пролет беше представен и новият модел от пето поколение, който се очаква да влезе на пазара през 2019 г. и да затвърди позициите на Toyota в сегмента.
Honda CR-V
От 2010 г. насам продажбите на CR-V не са спирали да растат. Петото поколение на модела е на пазара от миналата година и числата продължават да го подкрепят.
VW Tiguan
Tiguan-ът беше с най-впечатляващо представяне в класацията за 2017 г. с ръст на продажбите от над 37% в рамките на година и скок от пето на трето място.
Независимо дали сте фенове на кросоувърите или не, трябва да признаете, че притежават редица предимства. А пък предимството на Maxo е, че предоставя максимално бърза онлайн процедура са обратен лизинг. С други думи, когато имате нужда от пари, може да ги получите под формата на кредит срещу автомобила си, който продължавате да ползвате за периода на изплащане. Разсрочването на вноските може да бъде до 60 месеца, а сумата, която може да получите – между 3000 и 100 000 лв.