Назад към всички

Какво представлява старт-стоп системата?

Какво представлява старт-стоп системата?

Повечето шофьори не изключват двигателя на автомобила, когато чакат 30 – 60 секунди червената светлина на светофара да стане зелена. Още по-рядко това се случва в задръстване с движение тип „тръгни – спри“. Някои не спират работата на мотора, дори ако са паркирали, за да изчакат нещо или някого за няколко минути и го оставят да си работи на празен ход през цялото време. Всеки път, когато нещо подобно се случва, колата ви харчи гориво и отделя вредни емисии. Тази е и причината все повече производители да вграждат във все повече от моделите си т.нар. старт-стоп система.

Какво прави старт-стоп системата?

Тази опция автоматично изключва двигателя всеки път, когато колата спре и също така автоматично го стартира, когато махнете крака от педала на спирачката и натиснете газта.

При колите с ръчна трансмисия, процесът представлява приблизително следното: всеки път, когато натиснете съединителя и освободите от скорост системата изключва двигателя. В момента, в който отново натиснете съединителя, за да включите на скорост, стартерът се завърта и включва мотора.

При автоматиците е още по-просто. Двигателят спира в момента, когато натиснете спирачката и се стартира, когато я отпуснете.

И при двата типа скоростни кутии колата трябва да е спряла на място, за да се задейства системата. Ако освободите от скорост или пък натиснете спирачката при автоматиците, но се намирате в движение, двигателят ще продължи да работи.

Малко история

За пръв път технологията се появява още през 80-те години и е тествана успешно в някои модификации на  Fiat Regata и  Volkswagen Polo. През 90-те се появява в модификации на Volkswagen Lupo и Audi A2. Въпреки доказаните още тогава ползи, старт-стоп технологията не успява да се наложи, защото оскъпява автомобилите.

След въвеждането на стандарта за изгорели газове Евро 5 и след като светът започва да обръща повече внимание на замърсяването на въздуха в градовете, старт-стоп системата започва да се появява във все повече автомобили. Това са предимно хибриди, но има и обикновени бензинови и дизелови модели, които разполагат с нея.

За и Против старт-стоп системата

Статистиката показва, че системата редуцира разхода на гориво средно с 8 – 10% и емисиите на вредни газове с около 8%. Това е безспорният плюс на системата и причината за нейната масовизация. С други думи е полезна за портфейла ви и за околната среда.

При автомобилите със старт-стоп система обаче има по-специални изисквания за някои от компонентите:

  • Акумулаторът трябва да може да поддържа повече цикли на зареждане. Това е важно, включително защото докато колата е с изгасен мотор, електрическите системи се поддържат от акумулатора – фарове, климатик, озвучаване, въздушни възглавници и пр. Това за някои от критиците на старт-стоп системата е недостатък заради по-високите цени на този тип акумулатори.
  • Алтернаторът също е специален, за да не се износи прекалено бързо от честото завъртане при старт. И все пак животът на стартера не е безкраен, което също може да бъде разглеждано като минус.
  • Автомобилите със старт-стоп система имат отделен цикъл на охлаждане на турбокомпресора и водната помпа продължава да функционира на електричество, когато механичната спре. Също оскъпява технологията.

Всичко това практически скъсява животът на автомобила и може да доведе до трудности при ремонти. Ако не смятате да карате една и съща кола в продължение на десетилетия обаче, може би трябва да се замислите и над простичките плюсове за спестяване и екологичност.

А сега накъде?

Както е ясно, технологията тепърва се развива и усъвършенства. Вече съществуват автомобили, при които задействането на старт-стоп системата може да става и в движение. Това означава, че ако карате по дълъг наклон надолу, съвсем спокойно може да го „пуснете“ по инерция с изключен двигател. При повечето коли това би блокирало спирачките и не е никак препоръчително да се прави. В същото време икономията на гориво при колите с този тип системи може да се измери в десетки проценти.

Други производители, като Volkswagen, разработват двигател, при който в забавено градско движение се изключват част от цилиндрите, докато останалите продължават да работят. И без това в задръстване не ви трябва много повече.

И накрая неизбежно следва въпросът, може ли да деактивирате системата, която – както разбрахме, си има както привърженици, така и противници. Отговорът е: Не можете. Е, можете самоделно и с помощта на опитен техник да разбърникате електрониката и да я препрограмирате, но всяка подобна намеса може да е опасна и не е препоръчителна. За щастие от BMW обявиха, че за скептиците разработват вариант, при който старт-стоп работата на колата да може да бъде деактивирана за по-дълъг период.

От икономия на гориво с помощта на старт-стоп система няма да спестите баснословни суми, разбира се. Много по-лесно може да получите заем до 30 000 лв. с помощта на обратен лизинг от Maxo. Срокът на изплащане е до 48 месеца, през които продължавате да шофирате автомобила си.

Разбери повече

 

Виж всички полезни съвети

Виж всички полезни съвети
Градски транспорт или личен автомобил?

Градски транспорт или личен автомобил?

Често водена дискусия, с разнообразие от аргументи „зa” и „против“, която може да продължи безкрайно. А ето и нейното начало.

Как да си спестим непредвидените разходи за автомобилa?

Как да си спестим непредвидените разходи за автомобилa?

Всъщност много от неприятните изненади и харчове покрай автомобила могат да се предотвратят. Ето как опитът учи.

Как да подготвим колата си за есента?

Как да подготвим колата си за есента?

Светлините, спирачките, маслото на двигателя са само част от нещата, за които да се погрижите преди студът да ви спретне някой номер.

Иновативни идеи за стартиране на собствен бизнес

Иновативни идеи за стартиране на собствен бизнес

Собствен бизнес е един от начините да постигнете свободата си както във финансов, така и в личен план.