Kак да си спестим редица главоболия и излишни рискове с навременна подготовка на автомобила за зимата на пътя?
Зимата идва! За щастие не под формата на апокалипсис като в сериала „Игра на тронове“. Ако не подготвите колата за студения сезон обаче, рискувате доста и светът може и да ви се стори почти толкова мрачен.
Като започнем с повишената опасност от произшествия, минем през потенциален отказ на някоя от системите в автомобила ви да работи, точно когато сте на път, и стигнем до дребни нерви, като корозия на гумените уплътнения и ламарините.
Така че изобщо не си спестявайте тази задача и не я отлагайте. В зависимост от необходимите работи по колата, това може да ви струва около 200 – 500 лв. (пълен преглед със смяна на гуми, течности, масло, вакса и т.н.). Ако трябва да купувате консумативи и части, естествено ще е доста повече. По-надолу ще опишем защо е добре да се подготвите, дори ако за целта трябва да вземете заем или кредит. С две думи – за да не си навлечете по-големи беди на главата.
Най-доброто време за подготовка на автомобила за зимата е месец ноември. Не защото може да завали сняг, а заради падането на температурите.
Запомнете тези числа: 7, 4, 150.
При температура под 7 градуса по Целзий, каучукът се втвърдява и еластичността на гумите намалява. Спирачният път на колата, дори при суха настилка, се увеличава, а при мокра - с метри! Уплътненията се увреждат, старите чистачки спират да си вършат работата (да чистят), а изхабените ремъци заплашват да се скъсат. Така че грижата за тях не започва тепърва с първия сняг, а по-рано.
4 мм е дълбочината на грайфера, който ви гарантира сигурност. Тоест, ако имате зимни гуми, но са стари и износени, не ги ползвайте за поредна година.
Ако пък се подвеждате по универсалността на всесезонните гуми, сте далеч от истината – те са опасен компромис. Как ще наречем гумите, няма значение, важен е грайферът. Ако се чудите каква е толкова разликата с летните – ами ето тази е. Плюс това, летните гуми са от различен материал. Зимните са много по-еластични и осигуряват по-добро сцепление.
50 до 150 лв. е глобата, която може да ви наложат, ако колата ви не е технически изправна за зимния сезон. Смяната със зимни гуми вече е задължителна, но това не означава, че може да си карате с „галоши“, какъвто е шофьорският жаргон за стари и захабени гуми.
Сега по същество: На какво трябва да обърнете внимание, преди да настъпи големият студ (в който няма да искате да обръщате внимание на нищо, защото пръстите ви ще замръзват, докато ровичкате по колата).
1. Гумите
Вече сте наясно, че ви трябват зимни. Ако имате, сменете ги в близките дни и седмици. Ако нямате, си купете.
Цената на масовата 15-цоловаа гума е около 120 – 150 лв. Това прави инвестиция от 480 – 600 лв. за четири броя. Цената варира заради марката и цолажа, както и ако искате да инвестирате и в джанти за по-лесна смяна в различните сезони.
По-добре не правете експерименти като смяна на само две от гумите, макар да е разпространена практика. В никакъв случай ако шофирате автомобил 4х4!
Вторият рисков експеримент е да търсите намалени гуми с изтичащ „срок на годност“ или рециклирани такива (втора употреба). Експертите съветват те да са произведени преди не повече от 5 години, защото каучукът старее (дори и гумата да не се използва).
Това може да проверите по DOT номера, който се намира отстрани на самата гума и се състои от четири цифри. Първите две са номера на седмицата, а вторите на годината. Например, номер 3322 означава дата на производство 33-ата седмица от 2022 г. Освен това се запасете с вериги за вашия размер, особено ако често пътувате извън населеното място. Предварително тренирайте поставянето им (ако не сте го правили никога).
2. Акумулатор
Ако и сега акумулаторът ви дава признаци на недобра работа и остаряване, то е много вероятно окончателно да ви предаде именно през зимата. Така че, ако забележите подобни признаци, като трудно палене/дълго въртене преди запалване, по-добре инвестирайте в нов.
При студено време маслото се сгъстява и двигателят има нужда от повече ток, за да запали. Подходяща батерия и съответният ампераж се избира по няколко показателя като габарити и мощност на двигателя, необходимо електричество (ако имате ел. прозорци, ел. заключващ механизъм, мощни климатик и аудио система и т.н.) и тип клеми.
Очевидно, че от тях ще зависи и цената на акумулатора, както и от производител и дистрибутор. Масовите са между 100 и 200 лева.
3. Масло и филтри
Както вече стана дума, при студено време маслото се сгъстява. Ако наближава времето да го сменяте, по-добре не отлагайте за пролетта. При маслата също има различни видове – зимни, летни и всесезонни; синтетични и минерални; различни класове. Обикновено производителят посочва техническите характеристики за конкретната кола.
Проверката и смяната на горивните филтри също се прави сега, особено ако имате дизелов автомобил. Срокът за смяна обикновено е посочен от производителя, техниците съветват да става при всяка смяна на маслото. Като стана дума за дизелови двигатели, проверете и подгревните свещи.
4. Чистачки и течност
Ако чистачките ви „мажат“ сега, ще мажат още повече през зимата, когато няма да се борят само с вода, но също с кал и луга. Комплект пера не е скъп, а добрата видимост е важна.
Снабдете се и със зимна течност за чистачки – източете лятната и я сменете. Ако оставите лятната течност или водата в резервоарчето да замръзне, то ще се спука.
5. Антифриз
Трябва да проверите дали не е време за смяна. Най-лесно е да не се занимавате сами, а да закарате колата в сервиз (или просто като част от общия преглед преди зимата).
Ако държите да си направите проверката сами, ето как се прави: Изтегляте със спринцовка течност от резервоара на радиатора и я поставяте за една нощ в камерата. Ако на сутринта не ви се вижда прекалено сгъстена, значи всичко е наред.
6. Външен вид
Дори да не сте суетни, погрижете се и за някои козметични компоненти. Лугата и солта по пътищата могат да увредят боята на автомобила ви и да доведат до ръжда. Това означава, че ако не сложите вакса, директно „инвестирате“ в бъдещо чистене на въпросната ръжда и (пре)боядисване. По същата причина е желателно през зимата да минавате на автомивка по-често.
Другото, на което трябва да обърнете внимание, са гумените уплътнения, които могат да понесат щети от студа. В търговската мрежа се продават силиконови спрейове, с които да ги напръскате, за да ги предпазите – струват около 10 – 15 лв. Има и по-евтин вариант – да ги намажете с течен парафин. Продава се в магазините и аптеките на цена от 2 – 3 лв. Преди това ги почистете от прах и замърсявания и ги подсушете добре.
По подобен начин се обработват и ключалките. Проверете също изправността на реотаните на задното стъкло и подгряването на огледалата.
Сменете стелките в купето с гумени. Ще се качвате в него с мокри и кални крака, а гумата, както е очевидно, се чисти значително по-лесно и е непромокаема.
7. Аксесоари
Част са задължителни, макар и не по-закон, а други - препоръчителни. Но по-добре да сте подготвени за неприятни изненади. Ето кои са:
- Вериги за гумите;
- Въже за теглене;
- Четка/метличка за сняг и стъргало за лед;
- Кабели за подаване на ток;
- Това е и сезонът, в който става най-ясно, защо е добре човек да си има зарядно за акумулатор. Особено ако не палите колата често;
- Резервна течност за чистачките;
- Спрей за размразяване на ключалки - не го не дръжте в колата, а в себе си;
- Спрей за размразяване на стъкла;
- Спрей, или течен парафин за намазване на гумените уплътнения на вратите.
Макар и списъкът да изглежда дълъг, всъщност не е толкова сериозно занимаване. За част от нещата не е нужно да се грижите всяка година. Ако купите сега зимни гуми, смените акумулатора (при необходимост) и се снабдите с нужните аксесоари, ще трябва да повторите чак след няколко години.
Пресметнете инвестицията и в случай, че имате нужда от допълнително финансиране, можете бързо и лесно да заявите до 100 000 лв. с Обратен лизинг от MAXO.BG. Сумата получавате дори и в рамките на 1 работен ден, гарантирате с автомобила си и продължавате да си го ползвате! Така ще тръгвате на път спокойни и уверени, а вероятността да закъсате в преспите ще е значително по-ниска. Дори и добре подготвени, карайте разумно – с добре преценена скорост, спазвайки дистанция и без непремислени маневри.