История на рали състезанията в България

История на рали състезанията в България

Няма да е преувеличено да се каже, че откакто има коли, има и рали състезания. Първите данни за такова в света датират от 1911 г. В България също има свидетелства за развитие на моторните спортове още от 20-те години на миналия век, а първите рали състезания се появяват в края на 50-те и началото на 60-те години.

Рали „България“ – от Златни пясъци до Боровец

Едно от най-старите рали състезания е рали „България“, което тази година ще проведе 49-ото си издание. Състезанието е кръг от Световния рали шампионат на ФИА и се провежда в района на Боровец. То обаче се нарича така от 2002 г. насам, а преди това се подвизава под различни имена.

За първо издание се смята рали „Златни пясъци“ (на името на черноморския курорт), което стартира на 12 юни 1970 г. В периодичните издания от онова време обаче могат да бъдат открити свидетелства, че това не е първото рали „Златни пясъци“ и вероятно такова се е провеждало още 4 – 5 години по-рано. През 1972 г. комисията по ралитата на Международната федерация по автомобилен спорт го утвърждава като един от кръговете на европейския шампионат. В следващите години в него участват най-добрите пилоти от Европа, а трудността на надпреварата винаги е сред най-високите. Включени са маршрути през Добруджа и Стара планина, като някои от етапите са доста трудни - „Стара Река”, „Твърдица-Елена” и др.

През 1984 г. щабът се премества в близкия морски курорт „Албена“ и съответно ралито променя името си. За известно време ралито дори се нарича „Албена – Златни пясъци – Сливен“, според маршрута, но естествено никой не използва това дълго име.

След препоръки от Международната федерация по автомобилизъм от 2002 г. ралито се мести в околностите на Боровец в Рила. Целта е да се промени трасето, за да се запази високата оценка на ралито.

За тези десетилетия българите, печелили Рали „България“, са трима: Илия Чубриков през 71 г., Димитър Илиев през 2007 и 2012 г. и Крум Дончев през 2008 г. Най-много победи имат италианците, а поради това автомобилите с първо място са предимно Фиат и Ланча.

Разновидности

Рали „България“ обаче съвсем не е единственото състезание в страната. Още през 70-те години се провеждат ралита със старт в Шумен и в Пловдив. През 76-а стартира и рали „Сливен“, което също се провежда и до днес и влезе като кръг от шампионата Интерконтинентал Рали Челиндж (IRC).

През 2003 г. в Бургас се провежда първото Рали „Никулден“ и от тогава е известно под името „Писта Бургас“. Нарича се така, защото за разлика от останалите ралита, чието трасе минава по републиканските пътища, за пистовите има специално изградени или пригодени за целта състезателни трасета, чийто старт и финал се намира в една и съща точка. В случая, макар през годините да се променя, „Писта Бургас“ се провежда в рамките на града.

През годините се появяват и изчезват и други ралита. Миналата година в София се проведе първото автомобилно състезание от години насам. В последните четири години феновете могат да се насладят и гледката на Ретро Рали. През 2017 г. пък се проведе първото състезание изцяло с електроавтомобили.

Не е нужно да сте рали състезател, за да си падате по скоростите, но не препоръчваме да предприемате опасни за себе си и околните инициативи. Това не пречи да превърнете колата си в по-мощна машина, което много лесно може да подсигурите с помощта на обратен лизинг от Maxo до 30 хил. лв. за срок до 48 месеца. А докато изплащате заема може да продължите да шофирате автомобила си и да го подобрявате.

 

Гъвкаво финансиране до 100 000 лв.

Научи повече