Ръководството на китайския автопроизводител Great Wall може и да не следва съзнателно тази максима от древното китайско изкуство на войната, но отстрани тактиките доста силно приличат на прецизно премислени ходове, вдъхновени от местната хилядолетна традиция. За разлика от други световни компании от бранша преди десетилетие GW скоростно смени стратегията на производство и заложи на тогава все още набиращия скорост SUV сегмент, като с тази проява на гъвкавост стана и номер едно в Китай. Позицията трудно може да бъде разклатена, а плановете са за завладяване на нови „крепости“ по света. Отскоро Great Wall рязко атакува и в сектора на електромобилите като съвсем непоклатимо обяви намеренията си това да е нов приоритет, при това с ясна първа цел за експанзията: Европа. Междувременно пригажда и стандартите си за навлизане в САЩ.
Милиардерът с иноваторски поглед и военна дисциплина
Пред централата на Great Wall в Баодин, провинция Хъбей, се издигат две колони с гравирани върху тях надписи. На първата са изредени провалите на компанията, а на втората стоят имената на всички служители, които са се поддали на корупция. Собственикът Уей Дзиендзюн е известен със строгостта си, почти вманиаченото внимание в детайлите и високите изисквания за дисциплина (служителите минават един месец военно обучение, преди да започнат работа). Подходът му да се учи от предишни грешки и да заобикаля пречките с иноваторско мислене е този, който извежда компанията на върха скоро след като Уей поема наследствено бизнеса от баща си и чичо си.
През 80-те компанията е скромен семеен бизнес, който първоначално произвежда индустриално оборудване, а впоследствие включва в портфолиото си модифициране и ремонти на автомобили. В началото на следващото десетилетие обаче бизнесът тръгва надолу и започва да бележи загуби. И тук се намесва 26-годишният Уей Дзиендзюн, който малко по-рано е напуснал университета и вече работи за семейната фирма. Той поема контрола и префасонира дейността от ремонти към производство на автомобили. Съвсем скоро това начинание се оказва невъзможно, тъй като Комунистическата партия забранява на компании, които не са в държавно одобрен списък, да правят леки коли. А Great Wall не е в списъка. Уей стига до извода, че производството на пикапи е силно неглижирано, така че компанията се пренасочва към тази сфера. Само за 2 години моделите пикапи Deer на GW става пазарен лидер.
Години по-късно по подобен начин ръководството на Great Wall „напипва“ нишата на SUV автомобилите, а сега и на електрическите коли. А междувременно Уей Дзиендзюн е в списъка със световните милиардери на Forbes и един от най-богатите хора в Китай.
„Всъщност, искаме да сме най-големият SUV бранд в света“
Постепенно през последното десетилетие моделите на Great Wall биват отделяни като самостоятелни брандове, включително и със собствено лого. Това са Haval SUV, Voleex Sedan и Wingle Pickup (те се произвеждаха няколко години и в България, но през 2017 г. „Литекс Моторс“ стартира процедура по обявяване в несъстоятелност). Електромобилите, които GW ще предлага, се наричат Ora.
Към днешна дата GW изнася автомобили в 115 държави и региони, включително части на Европа, в Централна и Южна Америка, Австралия и Нова Зеландия, Азия и Близкия Изток. Производствени мощности има в над 10 държави, сред които Еквадор, Египет, Етиопия, Индонезия, Иран, Нигерия, Русия, Сенегал, Украйна и Виетнам. В следващите 2-3 години компанията възнамерява да изгради и фабрика в Индия и да навлезе на местния пазар. За 2021 г. пък е планирано навлизането на пазара в САЩ и общо 60 други държави.
Фактите обаче са, че през 2017 г. Great Wall отбеляза спад в печалбата с над 5% на годишна база, а проучванията показват намаляване на разпознаваемостта на Haval SUV като бранд. Това обаче не пречи на оптимизма на ръководството, нито на плана за глобализация на GW.
„До 2020 година се надяваме Haval да се превърне в най-големия бранд, специализиран в производството на SUV“, обяви Уей Дзиендзюн.
Това включва работа по адаптирането на Haval към стандартите за сигурност в Европа и САЩ, както и по-близки до потребителите в тези пазари вид и функционалности.
Паралелно, в последните година – две, компанията предприе редица стъпки, които от лидер на китайския пазар, ще я превърнат в световно разпознаваем автопроизводител. Миналата година тя отправи оферта за закупуване на дял от Fiat Chrysler, като впоследствие стана ясно, че става въпрос за закупуване на марката Jeep. Сделката не се случи, но ясно показва амбициите на китайците.
Това лято Great Wall подписа споразумение с BMW за джойнт венчър за производството на електрически MINI-та на китайска земя.
Напред, към електрическото бъдеще
По същото време компанията представи в Европа Ora – четвърти бранд в портфолиото на GW с фокус върху автомобилите с алтернативно задвижване (електрическо, хибридно и водородно). По платформата е работено едно десетилетие в специално създадения за целта изследователски и развоен център. Представени бяха три пилотни модела, които ще станат част от „системата за дистрибуция на електромобили в Европа“.
Ora iQ е компактен електрически SUV с литиево-йонна батерия, синхронен двигател и пробег до 360 километра с едно зареждане. Той вече е в продажба и цената му на китайския пазар започва от 90 хил. юана (13 хил. долара). Китайското правителство отпуска субсидии за покупка на електромобил, така че износната цена ще е доста по-висока.
Ora R1 е четириместен малък електромобил с пробег до 350 км, който ще бъде пуснат в продажба в началото на 2019 г. и ще бъде с цена от 110 хил. юана (16 хил. долара), която субсидията вероятно ще намали с 50 хиляди (7 хил. долара) за китайските потребители.
Ora R2 още е на ниво разработка и се очаква да е готова за потребителите в края на следващата година.
Вероятно заради фабриката в България (която вече ще произвежда германски авточасти), Great Wall е доста позната марка у нас, макар и да не е на челни места по продажби. Предстои да видим дали китайската компания ще успее да пробие на западните пазари и да отговори на високите очаквания на потребителите в добавка към по-ниските цени. И като стана дума за пари, независимо какъв автомобил притежавате, може да го използвате, за да получите обратен лизинг от Maxo. В зависимост от оценката на колата и от нуждите ви, може да получите от 3000 до 100 000 лв. с опция за изплащане до 60 месеца. През това време ползвате автомобила си както преди.