Автомобилът ми тече...

Автомобилът ми тече...

Замисляли ли сте се някога от какво се състои една кола? Не като отделни части, а като елементи. По същество автомобилът е огън, метал и течности. Металът е основният елемент на конструкцията, огънят е процесът, който го задвижва, а течностите са тези, които осигуряват доброто функциониране.

Всеки иска колата му да е в добро състояние, частите да работят гладко и безпроблемно и да може да се възползва максимално от мощностите на автомобила. Наред с редовните технически прегледи и поддръжка грижата за течностите в автомобила е нещо, което основите си може да осигурявате и сами на регулярна база. Превенцията и проверките са важни и появата на течове по колата означават, че сте ги пренебрегнали.

Течностите играят огромна роля в почти всеки аспект от представянето и поведението на автомобила, включително за икономията на гориво и издръжливостта.

Двигателно масло

Това е най-важната течност в автомобила ви след горивото. Компонентите в двигателя ви се въртят с хиляди обороти в минута и именно маслото прави това възможно.

Повечето автомобили имат щека за проверка на нивото на маслото, закрепена под капака. Проверката се прави при изключен и охладен двигател, поне десет минути след като сте спрели. Важно е автомобилът да не е паркиран на наклон. Първо избършете щеката с кърпичка и чак след това проверете нивото. На щеката има маркировка за минимално и максимално ниво на маслото. Ако е близо или под минималното, трябва веднага да долеете допълнително масло и то от същия вид, който е в двигателя. Повече за основните разлики между моторните масла може да научите тук.

Ниското ниво може да означава, че има теч на масло или че автомобилът ви по някаква причина гори много и е добре колата да бъде прегледана от майстор.

Състоянието на самото масло също е важно. Ако го разтъркате между пръстите си, то не трябва да усещате наличие на частици или пясък. Наличието им може да съсипе частите на двигателя. Цветът на маслото трябва да е кехлибарен, ако е тъмен или черен, означава че е време за смяна. Млечно-бял цвят подсказва, че в двигателя постъпва охлаждаща течност и също сте за сервиз.

Охлаждаща (радиаторна) течност

Както вече стана дума, в автомобила ви се осъществява сериозно горене и триене, поради което той произвежда много топлина. Охлаждащата течност (известна също като антифриз) съдейства всичко да работи добре като абсорбира топлината на двигателя и я разсейва през радиатора. Поддържането на правилното ниво на охлаждаща течност предотвратява прегряването.

Никога не проверявайте охлаждащата течност, докато двигателят е горещ, защото е под налягане и може да „избухне“ при отваряне на капачката и да ви причини изгаряния. Винаги изчакайте двигателят да се охлади напълно. Самата проверка е различна при различите автомобили, може да е достатъчно да погледнете разграфяването на разширителния съд, а може и да трябва да надникнете под капачката на радиатора.

Индикаторът на таблото също е добър ориентир. Ако колата ви прегрява, може да има теч или да има други причини, като недобре затворена капачка на радиатора, спукан такъв или проблем с перката.

Серво течност

Ако сте управлявали стар или соц автомобил без хидравлика, може би помните какъв е воланът при тях. Завоите изискват здрави мускули на ръцете, а въртенето на място е почти невъзможно. За да се движи лесно волана съвременните коли имат серво усилвател, който от своя страна използва течност под налягане, за да функционира. Проверката се случва по подобен на горните начини – течността на серво усилвателя се намира в казанче с щека за проверка или нивомер. Ако е на минимума, трябва да долеете от същия вид, който е в автомобила ви. Ако не знаете каква е течността, най-добре я подменете. И естествено потърсете причината за намаляването й и потенциални течове.

Спирачна течност

Излишно е да отбелязваме от каква важност е доброто функциониране на спирачките. В съвременните автомобили спирачките са хидравлични, означава, че течността свързва педала със самите спирачки. Когато натискате педала на спирачките буталото изтласква течност в жилата и това кара накладките да притискат спирачните дискове и триенето забавя движението на автомобила.

Ако имате странно усещане за педала на спирачката или усетите забавяне в действието му, трябва незабавно да проверите спирачната течност. С течение на времето спирачната течност може да се замърси с вода, което да доведе до ръжда. Течовете пък резултират в усещане за „мек“ педал. В повечето случаи резервоарът на спирачната течност е при двигателя и трябва единствено да се уверите, че нивото е достатъчно и дали течността е прозрачна (а не мътна).

Трансмисионно масло

Трансмисионната течност или масло смазва и охлажда компонентите в скоростната кутия и цялата трансмисия. Механизмът на предавките съдържа зъбни колела, съединител (дори и автоматиците) и клапани, при движението на които също не трябва да има триене и затова трябва да са добре смазани.

На някои автомобили може сами да проверите състоянието на трансмисионното масло, но други изискват това да бъде направено от професионален механик. Има и такива, които са с „доживотно“ трансмисионно масло и са запечатани.

Ако има проблем с тази течност, може да усетите трудно превключване на скоростите, странни звуци или мирис на изгоряло откъм скоростната кутия, приплъзване (самостоятелно изключване) на скоростите или съединителя – последното се познава по стържещия звук на феродото и невъзможно превключване на скоростта.

Течност за чистачките

Поддържането на чисто предно стъкло, наличието на качествени и незахабени чистачки, както и достатъчно количество течност за измиването му, не е фатално за функционирането на автомобила. Обаче може да е фатално за вас и спътниците ви, тъй като е жизнено важно за безопасното шофиране. Така да се каже е добре да може да виждате накъде се движите, ако искате да стигнете невредими до крайната точка.

Това е най-лесната за поддържане течност в автомобила. Просто трябва да доливате редовно в резервоарчето. Преди много много години през лятото шофьорите ползваха за целта чиста вода, а през зимата разреждаха с малко негодна за пиене ракия, за да не замръзва. Не ви съветваме да процедирате по този начин в днешно време, не само заради миризмата. В автомагазините и бензиностанциите се продават зимни и летни течности за чистачки под формата на концентрат, който разреждате, или готови разредени. Не са скъпи.

И на последно място, може би забелязвате, че пропускаме най-използваната течност в един автомобил, а именно горивото (е, освен ако нямате електромобил). Именно защото не трябва да пренебрегвате останалите. Направете график за тези, които подлежат на редовна подмяна, като маслото. Внимавайте за необичайни шумове, миризми или вибрации. Ако не обръщате внимание, това може да ви отведе право в сервиза и да ви струва много повече пари от подмяната на някоя от течностите в автомобила.

И като стана дума за повече пари, сега може да вземете от 3000 до 100 000 лв. с обратния лизинг на Maxo като използвате автомобила си за целта, или да си купите нов автомобил на лизинг до 100 000 лв. Изплащате на удобни вноски до 60 месеца, а през това време продължавате да ползвате колата си.

 

Гъвкаво финансиране до 100 000 лв.

Научи повече