Назад към всички

Автоистория: Руското чудовище - Лада Нива

Автоистория: Руското чудовище - Лада Нива

Тази кола е стигала до Антарктика и се е качвала на собствен ход почти до Еверест. Спечелила е призове в редица ралита, включително три пъти на „Рали Дакар“. „Скачала“ е с парашут и в определени случаи може да плува. Всъщност може да я карате в еднометров сняг, 60 см. вода и по 58-градусови наклони.

А освен хора, са я карали и мечки.

Единствената съветска кола, добила еднаква популярност както в страните от бившия Източен блок, така и в западните държави. И единствата съветска кола, пробила на пазара в Япония.

Дами и господа: Лада Нива!

Но не си мислете, че е останала в историята, защото само преди месец и нещо беше представен концептуалния модел Lada Niva 4x4 Vision, който предстои да влезе в серийно производство.

Новият модел на Лада Нива

Но за последните развития около легендата, малко по-късно.

Джип за обикновените хора!

Всичко започва около 70-ата година, когато тогавашния председател на Съвета на министрите на СССР (равносилно на премиер) Алексей Косигин възлага на ВАЗ да разработят високо проходим автомобил, който да е подходящ както за военни цели, така и за обикновените земеделци. И разработките стартират веднага. Преди да се стигне до серийното производство обаче минават 7 години и няколко „неподходящи“ опита. Един от тях например твърде силно прилича на УАЗ, при това е с отворено купе и без врати, поради което отхвърлен като вариант.

В края на краищата през 77-а се появява и първата Нива серийно производство. Автомобилът има 1568-кубиков двигател, който е заимстван от ВАЗ-2106. Първоначално 4х4 системата включва три диференциала (преден, централен и заден), а постоянното задвижване на всички колела не може да се изключва. През 90-те години ВАЗ-двигателят е подменен с 1,7-кубиков и осъвременен вариант. Тогава са осъществени и първите по-сериозни промени по дизайна и каросерията.

По интересните истории около Лада Нива обаче не са толкова свързани с параметрите й. На първо място, тя се оказва трудно достъпна за „обикновените съветски хора“, за които е уж е предназначена. Скоро след началото на производството 80% от него започват да се изнасят, а оставащите на вътрешния пазар бройки се придобиват по трудния начин – със записване и връзки. За сметка на това, Лада Нива набира достатъчно популярност зад граница и особено в някои държави като Франция.

Любопитни факти, куриози и рекорди

Безбройни са историите, свързани с Лада Нива, но нека започнем с това как през 80-те французите пощуряват по нея. Причината е, че участници в „Рали Дакар“ в три поредни години отбелязват различни постижения и победи именно с Лада Нива, което значително повишава популярността й. Продажбите се увеличават шесткратно и от 70 хиляди произвеждани от СССР по това време автомобили 24 хиляди се продават годишно във Франция.

„Рали Дакар“ далеч не е единственото състезание, печелено с Нива. Такива автомобили участват още в ралита в Тунис и Алжир. През 84-а печели и трансафриканското рали „Атлас“, като е един от трите изобщо финиширали автомобила от 120-те участници в състезанието.

Лада Нива финишира на Рали Дакар

98-а е била годината за поставяне на териториални рекорди от Лада Нива. Автомобилът е откаран и спуснат с парашут на Северния полюс, където служи съвестно няколко години. Също тогава Лада Нива за пръв път се изкачва до алпинистка база под Еверест на 5200 м на собствен ход. През следващата година подобрява рекорда си като стига до 5726 м надморска височина в Тибетското плато, отново в Хималаите.

Лада Нива в Хималаите

Нива може да е имала много модификации, включително тривиални като линейка или такси. Но сред най-атрактивните е тази, създадена специално за Московския цирк на булевард "Цветной". Представлява розов кабриолет и по време на представленията е шофиран на манежа от мечки.

Циркова мечка шофира Лада Нива

Но безспорно най-впечатляваща е амфибията – модификация, която може спокойно да се движи в средно дълбока река. Само че макар прототипът на амфибията успешно да преминава тестовете, така и не стига до производство и интегриране във военните сили.

Коя е Лада 4х4?

През 1998 г. General Motors и АвтоВАЗ правят джойнтвенчър, чиято собственост става и името Нива (няколко години по-късно е официално прието то да бъде на латиница). Така се ражда и моделът Chevrolet Niva.

За пряк наследник на „старата“ Нива се води Лада 4х4.

Показаният тази година на автомобилното изложение в Москва следващ модел (на снимката в началото на статията) би трябвало да в производство през следващите една-две години. Автомобилът ще е върху платформа Renault - Nissan (алиансът държи контрола в АвтоВАЗ) и ще има доста от компонентите от Dacia Duster.

Както и да я наричаме, Нива или 4х4, за много хора тя ще си остане романтичен спомен, особено ако сте притежавали такава. А независимо какъв автомобил притежавате в момента може да получите за него обратен лизинг от Maxo на стойност от 3000 до 30 000 лв. и възможност за изплащане до 48 месеца. През това време колата си остава във ваши ръце и продължавате да я използвате, както и досега.

Разбери повече

 

Виж всички полезни съвети

Виж всички полезни съвети
Градски транспорт или личен автомобил?

Градски транспорт или личен автомобил?

Често водена дискусия, с разнообразие от аргументи „зa” и „против“, която може да продължи безкрайно. А ето и нейното начало.

Как да си спестим непредвидените разходи за автомобилa?

Как да си спестим непредвидените разходи за автомобилa?

Всъщност много от неприятните изненади и харчове покрай автомобила могат да се предотвратят. Ето как опитът учи.

Как да подготвим колата си за есента?

Как да подготвим колата си за есента?

Светлините, спирачките, маслото на двигателя са само част от нещата, за които да се погрижите преди студът да ви спретне някой номер.

Иновативни идеи за стартиране на собствен бизнес

Иновативни идеи за стартиране на собствен бизнес

Собствен бизнес е един от начините да постигнете свободата си както във финансов, така и в личен план.