Назад към всички

Автоистория: Любимият VW Beetle - по заръка и дизайн на Хитлер

Автоистория: Любимият VW Beetle - по заръка и дизайн на Хитлер

През 1945 г., когато първият VW Beetle е доставен във Великобритания, комисия от автомобилни експерти и производители се събира да инспектира малката, обла и странна кола, и обявява:

„Автомобилът не е достатъчно атрактивен за вкусовете на средностатистическите потребители. Твърде грозен и шумен е. Противно на пазарната логика е да се произвежда масово и ще доведе до загуби“.

Не случайно сравняват историята на първия Volkswagen с тази на легендарната група The Beatles (чието име е заигравка от beetle – бръмбар и beat – ритъм). За тях една от най-големите звукозаписни компании твърди, че „нямат никакво бъдеще в музикалния бизнес“. Което, както всички знаем, те мащабно опровергават.

Но да се върнем към колата VW Beetle, която доказва, че е отлична за вкуса на масовия потребител и в продължение на десетилетия държи рекорда по продажби в световен мащаб и влиза в Холивуд, където и досега е любимка на авторите на анимации.

А малко хора знаят, че неин идеолог е… Адолф Хитлер, една от най-мрачните фигури в човешката история.

Договорката между Хитлер и Porshe

През 1933 г. в Берлин се провежда автоизложение. На него Porsche обявяват, че подготвят концепция за малка и не толкова скъпа кола. На същото изложение Хитлер държи реч, в която обявява плановете си да превърне Германия в напълно автомобилизирана нация. Година по-късно автомобилната компания и нацисткия лидер вече обсъждат детайлите. Porsche посочва техническите спецификации: 1.0 кубиков двигател с въздушно охлаждане, около 25 конски сили и максимална скорост от 100 км./ч. Хитлер посочва неговите изисквания: Колата трябва да е четириместна и да има разход от 7 л. на 100 км.

Марката ще се нарича VolksWagen – „народна кола“ и идеята на Хитлер е да е подходяща за семейства. Цената ще е 990 германски марки, което е средното заплащане на средностатистически германски работник за месец. За да се сдобият с „бръмбара“ обаче германците кандидатстват чрез специална държавна схема, наречена „Сила чрез радост“.

Твърди се, че на срещата Хитлер дори прави скица, как според него трябва да изглежда автомобила (автентичността й не е напълно потвърдена).

beetle original design

Кой ли е можел да предположи, че „колата на Хитлер“ ще стане любимка на света.

От нацистките другари до калифорнийските сърфисти

Често я наричат „автомобилът на нацистите“ или „на есесовците“. Първият прототип е готов още през 1935 г., а след две години започва и предварителното производство. Заради Втората световна война производството замира през 1939 г. и скоро в завода започват да се произвеждат три военни модификации на автомобила, които са добре познати от архивните кадри от хитлерово време.

Kubelwagen (буквално „кофата“) е пригоден за офроуд модел, който може да вози четирима войници и снаряжение до общо 950 кг.

Schwimmwagen (колата амфибия), базиран на първата 4х4 автомобил, проходим при по тежки, включително планински, условия.

Kommandeurswagen (командирски), както подсказва името, е за висшия нацистки ешелон. От него са произведени най-малко бройки (според слуховете – 669 автомобила). Той е компилация от военизирания и стандартния модел – има здраво шаси, но купето е класическо.

След войната фабриката на VW е предадена в британски ръце, поради което и Бийтълът се озовава на оглед пред производителите от Острова в историята от началото на статията.

И все пак военното командване в Лондон разрешава на германците да се върнат на работа и да възобновят производството. Скоро започват да се доставят и автомобили за британската армия.

През ’47-а, след разделянето на Източна и Западна Германия и прилагането на Планът Маршал в германската икономика се наливат милиони долари, а производството на VW се удвоява. През следващите години колата получава редица осъвременявания, включително хромирани рамки и радио.

Бийтълът обаче изобщо не приключва до тук. През петдесетте години започва износът за Америка. През 1959 г. благодарение на изключително успешна рекламна кампания в Съединените щати, VW Beetle се превръща в най-продаваната неамериканска кола в САЩ. Автомобилът вече се предлага в различни разновидности, включително спортен модел и кабрио и е любима на хипита, сърфисти и млади семейства.

Любима и днес

През годините досега VW Beetle претърпява, естествено, много промени, включително цялостно осъвременяване, а производството вече е в няколко завода по света.

Макар отдавна да е задмината по исторически продажби (първото място засега държи Toyota Corolla), малката количка продължава да предизвиква сантиментални чувства. Но и по нищо не отстъпва на никой съвременен автомобил. Ето и моделът от 2018 г.:

new beetle design

След толкова любопитни факти няма как да не споменем и друг. Но той е свързан с Maxo – услугата за обратен лизинг на Maxo, с която може да получите заем до 30 000 лв. и срок за изплащане до 48 месеца за автомобила си. Но най-важното е, че през всичкото това време вие продължавате да си го ползвате!

Разбери повече

 

Виж всички полезни съвети

Виж всички полезни съвети
Колко ще ни струва ремонтът на банята?

Колко ще ни струва ремонтът на банята?

Ремонтът на банята не е непременно свързан с неприятни изненади и затормозяващи дейности. Предварително планирай и обмисли всеки един детайл.

Колко ще ни струва мечтаната сватба?

Колко ще ни струва мечтаната сватба?

За прекрасно, незабравимо и безгрижно сватбено тържество заложи на внимателно планиране на бюджета. Научи повече за най-важните разходи, които те очакват и посрещни големия ден с усмивка!

Най-скъпите колекционерски автомобили

Най-скъпите колекционерски автомобили

Цените им са космически, но историята и уникалността им оправдават стойността

Колко електромобила има в България?

Колко електромобила има в България?

Основен проблем е все още високата цена на електрическите коли и липсата на стимули