Назад към всички

Автоистория: Какво стои зад емблемите на авто марките (I Част)

Автоистория: Какво стои зад емблемите на авто марките (I Част)

Едно от първите неща, които малките момчета научават за автомобилите, е да различават марките по техните емблеми. А те не са просто лога със символи. Зад всяко от тях се крие далечен смисъл и история, свързана с основателите, националността на производството, а понякога дори и философски понятия. Повечето от емблемите почти не са се променяли през изминалите десетилетия и дори век, откакто съществуват с изключение на някои стилистични подобрения. Замисляли ли сте се какво се крие зад емблемата на автомобила, който управлявате всеки ден? Може би ще го откриете в историите по-долу, а в първата част на статията ще се разходим из части от Европа.

BMW

Освен абревиатурата на самата марка емблемата на BMW се състои от кръг, разграфен на четири сектора – два бели и два светло сини. Поради някаква странна причина, датираща от стара реклама на марката, много хора си мислят, че то изобразява самолетна перка. Това обаче е мит, подклаждан от факта, че BMW е наследник на авиопроизводителя Rapp. От първоначалната компания обаче е заимствана единствено идеята за кръгло лого с името на марката. Светло синьото и бялото са цветовете на Свободната държава Бавария – една от германските провинции, където е и централата на производителя.

Audi

Четирите кръга в емблемата на Audi символизират обединението на четири автомобилни производителя - Horch, DKW, Wanderer и NSU. Името е измислено от собственика Аугуст Хорх и представлява следния каламбур: Horch на немски звучи като думата за „чуй, слушай“. А пък Audi означава „слушай“ на латински. Тъй като малко прилича на логото на Олимпийските игри производителят попада в необичайната ситуация да бъде съден от МОК (Международният олимпийски комитет) заради търговската марка, само че губи делото.

VW

Това лого на пръв поглед е скучно – кръг с абревиатурата на VolksWagen в него. Това е едно от най-модифицираните лога. Може би си спомняте връзката на концерна с Хитлер и историята на легендарния VW Beetle. Това обяснява и защо на най-старата емблема VW е интегрирано в свастика… Впоследствие тя е премахната и абревиатурата се озовава в средата на зъбчато колело. До след Втората световна война, когато концернът се озовава в британски ръце, а емблемата е стилизирана горе-долу до това, което познаваме днес. Синият фон е по-скоро маркетингов инструмент, отколкото исторически обоснован. Избран е, защото внушава висок клас и надеждност.

Opel

И тази емблема претърпява доста трансформации, в началото прилича повече на семеен герб, отколкото на лого на автомобил. От 30-те до 80-те години пък в познатия и сега кръг е изобразен цепелин – символ на прогреса. Едва през 80-те се появява дизайнът на емблемата който познаваме и днес. Произходът му води началото си от легендарна серия камиони, произвеждани по време на войните - Opel Blitz. Blitz означава светкавица, така че дизайнерите използват последната буква на модела - „Z“ и я превръщат именно в такава.

Mercedes

Mercedes (Мерседес) – всички са наясно, че това е името на дъщерята на основателя на марката Карл Бенц. Емблемата символизира звезда, а историята разказва, че навремето Карл пратил на жена си писмо с надраскано изображение на трите лъча и написал: „Това е звездата, която ще свети над бъдещите ни успешни предприятия“. Според някои трите лъча са символ на земята, въздуха и водата, но това е сред непотвърдените теории.

Ferrari

Най-отгоре на логото може да видите цветовете на италианското знаме, а жълтият фон на емблемата символизира цвета на провинция Модена (едноименният град е родното място на основателя Енцо Ферари). Конят, с който най-вероятно свързвате марката, е нещо като талисман. Ферари се запознал с родителите на герой-авиатор от Първата световна война. На бойния му самолет е имало изобразен кон и майката на момчето помолила Енцо в знак на почит да постави кон и на емблемата на автомобилите. „Той ще ви носи късмет“, казала тя. Ако се чудите, защо буквите от двете му страни не са EF (от името на основателя), а SF – то това е Scuderia Ferrari или „Отбор Ферари“.

Alfa Romeo

И така неусетно се преместваме на италианска земя, където емблемата на Alfa Romeо, която се смята за едно от най-елегантните автомобилни лога. Първата част от името е акроним на Anonima Lombarda Fabbrica Automobili, докато Ромео е фамилията на бизнесмен, купил компанията през 1915 г. В лявата част на емблемата има червен кръст – символ на Милано. Вдясно има огнедишащ змей, взет от герба на Висконти – фамилия, управлявала дълго време Милано и Ломбардия. Това, което може да помислите за огнени пламъци, излизащи от пастта на змея, всъщност е човешка фигура, а корените на изображението са в местна рицарска легенда.

Peugeot

Peugeot носи лъва като символ далеч преди компанията да започне да се занимава с автомобилостроене. Първоначалният бизнес включва разнообразни дейности от производството на стоманени изделия, през търговия с кафе и подправки, та до шиене на кринолинови рокли. Когато собственикът Арманд Пежо развива интерес към автомобили и велосипеди, новата компания получава името и символа на стария бизнес. Лъвът в началото е в клетка, после е изобразявана само главата му и така, докато се стигне до днешното опростено лого.

Renault

Емблемата на Renault пък почти никак не се е променяла през годините. А ако се чудите, какво ли може да представлява някакъв си ромб – това всъщност е стилизиран диамант. Още с измислянето му в края на 19 век тримата братя основатели са вложили в него смисъла на качеството (затова е диамант) и на постоянното усъвършенстване (сребристия цвят). И до ден днешен Renault стои зад тези движещи сили, а емблемата и без значителни промени и подобрения е класическа за всички времена.

Citroën

Най-буквалистичната емблема. Двете обърнати криви символизират шевронни зъби (елемент в скоростната кутия), което пък има отношение към автомобилите с две предавки от онова време, което пък от своя страна е знак на почит към създателя на марката, който бил инженер. Доста скучна и техническа история, но логото на френската марка също е сред най-стилните днес, дори човек да няма представа какво представлява. Претърпяло е известни модификации но въпросните два шевронни зъба неизменно са на всяка от тях.

По-нататък ще обърнем внимание на автомобилите на британския Остров, в Скандинавието, както и на някои марки от бившите соц-страни. Доста символика и истории за разказване има при азиатските емблеми, а задължително ще се спрем и на американските легенди. Но какъвто и автомобил да шофирате, винаги може да получите за него обратен лизинг от Maxo – на стойност до 30 000 лв. според оценката на колата ви и със срок на изплащане до 48 месеца, в които продължавате да карате любимия си автомобил.

Разбери повече

 

Виж всички полезни съвети

Виж всички полезни съвети
Колко ще ни струва ремонтът на банята?

Колко ще ни струва ремонтът на банята?

Ремонтът на банята не е непременно свързан с неприятни изненади и затормозяващи дейности. Предварително планирай и обмисли всеки един детайл.

Колко ще ни струва мечтаната сватба?

Колко ще ни струва мечтаната сватба?

За прекрасно, незабравимо и безгрижно сватбено тържество заложи на внимателно планиране на бюджета. Научи повече за най-важните разходи, които те очакват и посрещни големия ден с усмивка!

Най-скъпите колекционерски автомобили

Най-скъпите колекционерски автомобили

Цените им са космически, но историята и уникалността им оправдават стойността

Колко електромобила има в България?

Колко електромобила има в България?

Основен проблем е все още високата цена на електрическите коли и липсата на стимули