Назад към всички

Автоистория: BMW – от самолетни двигатели до състезателни коли

Автоистория: BMW – от самолетни двигатели до състезателни коли

Сто и две години не са никак малко, включително и за историята на една от най-популярните автомобилни марки. За малко повече от век BMW минава през разнообразни трансформации – от производство на самолетни двигатели, през опити за закриване, има тъмна страна в историята си по време на Втората световна война, преживява опит за превземане от страна на Mercedes, а междувременно се превръща в гигант с амбицията да стане първи в света в луксозния сегмент.

Кратката слава на самолетните двигатели

По време на Първата световна война търсенето на аеротехнологии е изключително високо. Затова и през 1916 г. две сравнително малки фабрики за самолетни двигатели обединяват усилията си в производството – едната е на Карл Рапп, а втората на Густав Ото, синът на създателя на четиритактовия двигател Николаус Ото. Новата компания се нарича Bayerische Flugzeugwerke AG (BFW) – Баварски самолетни заводи.

Всичко върви чудесно, докато след края на войната Германия получава забрана за производство на самолети. Фирмата е изправена пред опцията да бъде закрита. Вместо това е продадена и скоро се слива с новосъздадената Bayerische Motoren Werke (BMW), чието име се запазва и до днес. Към този момент BMW е  „преквалифицирана“ в производството на спирачни системи за железопътния транспорт.

Новият собственик е италиано-австрийският магнат Камило Кастильони – един от най-богатите хора в Европа по едно време и притежател на над 170 компании. Той измества производството край Мюнхен, където и до днес са централата на концерна и основния му завод.

През 1923 г. BMW представя свой модел мотоциклет - R32. Това е голяма крачка за компанията, която дотогава не е произвеждала цялостно превозно средство. Няколко години по-късно е пуснат и първият автомобил на марката - Dixi 3/15, като копира дизайна на Астън Мартин. BMW започва да работи по собствен дизайн едва в началото на 30-те години.

Тъмните времена

Както по-голямата част от заводите през Втората световна война BMW минава под контрола на нацисткото управление и произвежда предимно самолетни двигатели за бойните самолети и мотоциклети за армията. Производството на цивилни автомобили е сведено почти до нула. За да отговори на търсенето от армията компанията се нуждае от много повече работници. В такива се превръщат политически затворници от Източна Европа и затворници от концентрационните лагери, които работят в нечовешки условия.

И естествено след края на войната фабриките са превзети от съюзническите сили, част от тях спират работа. Част от оборудването на завода в Мюнхен дори е конфискувано и транспортирано в съюзническите държави като част от военните репарации. За да оцелее компанията започва да произвежда тенджери, тигани и друга кухненска посуда.

Едва през 1951 г. BMW отново започва отново да произвежда коли. И точно след като се е съвзела от последствията от войната през ’59-а компанията претърпява нов удар: Daimler-Benz, компанията – майка на Mercedes, се опитва да превземе конкурента чрез изкупуване на акциите. Планът не успява и всички акционери са впрегнати в обратното им изкупуване. Мажоритарната част отива в ръцете на Херберт Кванд – човекът, който извежда BMW на лидерско място в автопроизводството.

Разрастване, разрастване, разрастване

70-те години на миналия век са златна ера за BMW. Именно тогава тя се формира до познатата ни днес компания. Освен разширяване на производството в този период е създадена дъщерната лизингова компания BMW Kredit с помощта на която се набират средства и се дава възможност за достъп до автомобили и на развиващи се пазари. В този период се появява и първият завод на друг континент – близо до Претория в тогавашната ЮАР, с цел създаване на нови работни места по време на апартейда.

Пак в този период е създадено дъщерното дружество BMW Motorsport с фокус върху състезателните автомобили. Първоначалната идея е първият състезателен автомобил да бъде създаден по поръчка на BMW от Lamborghini. Сделката пропада, така че германската компания се залавя сама за работа и така се ражда първият BMW M.

И това е само началото, скоро се появяват BMW Golfsport, Yachtsport и BMW Mountains, респективно фокусът се разширява към голфа, яхтите и планински превозни средства. А малко по-късно е открито и производството за луксозния сегмент, което е базирано във Франция.

90-те години са следващият важен етап в развитието на компанията. Първата грандиозна крачка по това време от откриването на център за иновации. Никоя друга автомарка не разполага със собствен тогава. Втората е експанзията на американския пазар и откриването на собствена фабрика в Южна Каролина. Първоначалната идея е там да се произвежда спортния Z3, впоследствие портфолиото се разширява. Към днешна дата в САЩ се произвеждат моделите Z3, X3, X5, и X6. Пак през 90-те BMW купува Rover и групата Rolls-Royce. С първата компания обаче се разделя през 2000-та година, като запазва само производството на Mini, което успява да превърне в хит.

Преди всички

В момента германския концерн, съвсем естествено, е фокусиран върху разработването на електроавтомобили и пускането на пазара на i3 през 2013 г. е важен момент в историята на BMW. Моделът се превръща в един от трите най-продавани електрически автомобили в света. В интерес на истината обаче, първата им електрокола е създадена още през 1972 г. Тя има 12 батерии и може да измине до 30 километра с едно зареждане. Разбира се, не е предвидена за пазара, но се смята за добър инженерен експеримент.

Вторият акцент в съвременната стратегия на BMW е превръщането на марката в лидер в луксозния сегмент. План, който компанията смята да осъществи до 2020 г.

Ако сте пропуснали статията за актуалните серии и модели на BMW, може да се ориентирате в странната им система за наименуване в „Коя серия на BMW е за теб?“

А ако сте пропуснали да проучите какво е Maxo – това е обратен лизинг, при който с помощта на автомобила си и в зависимост от неговата оценка може да получите от 3000 до 30 000 лв. заем, с удобно изплащане до 48 месеца, през които продължавате да ползвате колата си както преди.

Разбери повече

 

Виж всички полезни съвети

Виж всички полезни съвети
Градски транспорт или личен автомобил?

Градски транспорт или личен автомобил?

Често водена дискусия, с разнообразие от аргументи „зa” и „против“, която може да продължи безкрайно. А ето и нейното начало.

Как да си спестим непредвидените разходи за автомобилa?

Как да си спестим непредвидените разходи за автомобилa?

Всъщност много от неприятните изненади и харчове покрай автомобила могат да се предотвратят. Ето как опитът учи.

Как да подготвим колата си за есента?

Как да подготвим колата си за есента?

Светлините, спирачките, маслото на двигателя са само част от нещата, за които да се погрижите преди студът да ви спретне някой номер.

Иновативни идеи за стартиране на собствен бизнес

Иновативни идеи за стартиране на собствен бизнес

Собствен бизнес е един от начините да постигнете свободата си както във финансов, така и в личен план.