Жажда за скорост

Жажда за скорост

Откакто Карл Бенц патентовал първия си автомобил тип триколка през 1886 г., може да се каже, че състезанията за най-бърза кола са били предопределени. В зората на автомобилната индустрия постигнатата скорост е била от ключово значение за популярността и продажбите. С развитието на технологиите търсенето на все по-високи и максимални скорости се измества повече към автомобилните състезания. Все пак не можеш да се движиш по пътищата с няколкостотин километра в час, макар и да можеш да се сдобиеш (за много пари) с някой от концептуалните автомобили или спортен модел на висок клас марка, които са способни да развият до 500 км/ч.

Първи официален рекорд за скорост е регистриран още в края на 19 век във Франция с електрически автомобил, достигнал невероятната за онова време скорост от 63 км/ч. Не минало много време, по-малко от 20 години, и ето че бил отбелязан и първия рекорд над 200 км/ч – постигнат от Фред Мариот на Дейтона бийч с парен автомобил. Това всъщност остава рекорд за скорост с парен автомобил чак до 2009 г.

Следват всевъзможни постижения, не само за скорост: За вид настилка, за изминати километри, за различни двигатели, а легендарният състезател сър Малкълм Кембъл дори получава рицарско звание.

Практически рекордите в автомобилния свят са десетки, ако не и стотици, особено ако към т.нар. абсолютни рекорди се добавят и тези по различни категории. Затова ние засега ще се спрем само на рекордите от най-популярните състезания.

Formula 1

През 2016 г. Валтери Ботас, състезавайки се за Williams, подобри рекорда на най-високата максимална скорост в F1 в Гран при на Европа в Баку. Финландецът постигна 378 км/час на старт-финиша благодарение на въздушната струя от болида пред него и системата DRS. С това Ботас надмина неофициалното постижение на Хуан-Пабло Монтоя с McLaren, който по време на тестове в Монца постигна 372 км/ч през 2005 г. Официалният рекорд обаче остава този, отчетен година по-рано то Антонио Писония с Williams и 369,9 км/ч, развити отново в Монца, Италия.

Рали

Скоростта може да бъде проблем при някои от състезанията в Световния рали шампионат. До степен, че ФИА обмисляше въвеждането на максимална скорост от 130 км/час заради рисковете на състезанията на макадам и пресечения терен. Няма официален рекорд за постигната скорост, но има такъв за средна скорост – на британеца Крийс Мийк със Citroen, който през 2016 г. се отчете със средна скорост от 126 км/ч. на ралито във Финландия.

Драг

При драгстърите най-важно е ускорението, след като става въпрос за състезания по права линия, в къс участък и със старт от място. Тези коли може да имат до хиляди конски сили и да ускоряват до 100 км/ч за около 2 секунди… Така че, официално максимална скорост не се отчита.

И все пак последният рекорд беше отбелязан този март от Lamborghini Huracan (които редовно бият собствените си рекорди на Драг). На пистата в Хюстън, Тексас чудовището с 2500 к.с. разви максимална скорост от 436.1 км/ч на четвърт миля (402 м.).

НАСКАР

И тук е трудно да бъде даден категоричен отговор за рекорд за скорост, тъй като макар същността на НАСКАР да е именно в бързите скорости, част от пистите имат ограничение. Причината за това са многото жертви през годините – загиналите са близо 30 души. Сега ограничението на пистите Дейтона и Таладега например е 320 км/ч. от съображение за сигурност. Иначе рекордът се държи от Бил Елиът, който постига скорост от 342.4 км/ч на Дейтона и 338.5 км/ч на Таладега. И двата рекорда са поставени през 1987 г. и предвид ограничението в скоростта е обяснимо, защо още не са минати.

Като се замисли човек, над 300 километра в час, пък макар и в ограничение, си е значително. Страстта към високите скорости обаче е желателно да остане в рамките на специализираните писти. Но и не е нужно човек да е състезател, за да има резонното желание да пътува комфортно и да не се влачи с ниска скорост по магистралите поради стара или пък неизправна кола. Ако имате нужда от средства, за да промените подобен факт – с помощта на обратен лизинг от Maxo може да получите до 100 000 лв. и срок на изплащане до 60 месеца, през които продължавате да карате автомобила си.

 

Гъвкаво финансиране до 100 000 лв.

Научи повече