Назад към всички

Жажда за скорост

Жажда за скорост

Откакто Карл Бенц патентовал първия си автомобил тип триколка през 1886 г., може да се каже, че състезанията за най-бърза кола са били предопределени. В зората на автомобилната индустрия постигнатата скорост е била от ключово значение за популярността и продажбите. С развитието на технологиите търсенето на все по-високи и максимални скорости се измества повече към автомобилните състезания. Все пак не можеш да се движиш по пътищата с няколкостотин километра в час, макар и да можеш да се сдобиеш (за много пари) с някой от концептуалните автомобили или спортен модел на висок клас марка, които са способни да развият до 500 км/ч.

Първи официален рекорд за скорост е регистриран още в края на 19 век във Франция с електрически автомобил, достигнал невероятната за онова време скорост от 63 км/ч. Не минало много време, по-малко от 20 години, и ето че бил отбелязан и първия рекорд над 200 км/ч – постигнат от Фред Мариот на Дейтона бийч с парен автомобил. Това всъщност остава рекорд за скорост с парен автомобил чак до 2009 г.

Следват всевъзможни постижения, не само за скорост: За вид настилка, за изминати километри, за различни двигатели, а легендарният състезател сър Малкълм Кембъл дори получава рицарско звание.

Практически рекордите в автомобилния свят са десетки, ако не и стотици, особено ако към т.нар. абсолютни рекорди се добавят и тези по различни категории. Затова ние засега ще се спрем само на рекордите от най-популярните състезания.

Formula 1

През 2016 г. Валтери Ботас, състезавайки се за Williams, подобри рекорда на най-високата максимална скорост в F1 в Гран при на Европа в Баку. Финландецът постигна 378 км/час на старт-финиша благодарение на въздушната струя от болида пред него и системата DRS. С това Ботас надмина неофициалното постижение на Хуан-Пабло Монтоя с McLaren, който по време на тестове в Монца постигна 372 км/ч през 2005 г. Официалният рекорд обаче остава този, отчетен година по-рано то Антонио Писония с Williams и 369,9 км/ч, развити отново в Монца, Италия.

Рали

Скоростта може да бъде проблем при някои от състезанията в Световния рали шампионат. До степен, че ФИА обмисляше въвеждането на максимална скорост от 130 км/час заради рисковете на състезанията на макадам и пресечения терен. Няма официален рекорд за постигната скорост, но има такъв за средна скорост – на британеца Крийс Мийк със Citroen, който през 2016 г. се отчете със средна скорост от 126 км/ч. на ралито във Финландия.

Драг

При драгстърите най-важно е ускорението, след като става въпрос за състезания по права линия, в къс участък и със старт от място. Тези коли може да имат до хиляди конски сили и да ускоряват до 100 км/ч за около 2 секунди… Така че, официално максимална скорост не се отчита.

И все пак последният рекорд беше отбелязан този март от Lamborghini Huracan (които редовно бият собствените си рекорди на Драг). На пистата в Хюстън, Тексас чудовището с 2500 к.с. разви максимална скорост от 436.1 км/ч на четвърт миля (402 м.).

НАСКАР

И тук е трудно да бъде даден категоричен отговор за рекорд за скорост, тъй като макар същността на НАСКАР да е именно в бързите скорости, част от пистите имат ограничение. Причината за това са многото жертви през годините – загиналите са близо 30 души. Сега ограничението на пистите Дейтона и Таладега например е 320 км/ч. от съображение за сигурност. Иначе рекордът се държи от Бил Елиът, който постига скорост от 342.4 км/ч на Дейтона и 338.5 км/ч на Таладега. И двата рекорда са поставени през 1987 г. и предвид ограничението в скоростта е обяснимо, защо още не са минати.

Като се замисли човек, над 300 километра в час, пък макар и в ограничение, си е значително. Страстта към високите скорости обаче е желателно да остане в рамките на специализираните писти. Но и не е нужно човек да е състезател, за да има резонното желание да пътува комфортно и да не се влачи с ниска скорост по магистралите поради стара или пък неизправна кола. Ако имате нужда от средства, за да промените подобен факт – с помощта на обратен лизинг от Maxo може да получите до 30 000 лв. и срок на изплащане до 48 месеца, през които продължавате да карате автомобила си.

Разбери повече

 

Виж всички полезни съвети

Виж всички полезни съвети
Колко ще ни струва ремонтът на банята?

Колко ще ни струва ремонтът на банята?

Ремонтът на банята не е непременно свързан с неприятни изненади и затормозяващи дейности. Предварително планирай и обмисли всеки един детайл.

Колко ще ни струва мечтаната сватба?

Колко ще ни струва мечтаната сватба?

За прекрасно, незабравимо и безгрижно сватбено тържество заложи на внимателно планиране на бюджета. Научи повече за най-важните разходи, които те очакват и посрещни големия ден с усмивка!

Най-скъпите колекционерски автомобили

Най-скъпите колекционерски автомобили

Цените им са космически, но историята и уникалността им оправдават стойността

Колко електромобила има в България?

Колко електромобила има в България?

Основен проблем е все още високата цена на електрическите коли и липсата на стимули