Volkswagen Camper – иконата на една генерация

Volkswagen Camper – иконата на една генерация

Преди година Volkswagen изненадващо зарадва най-върлите си и отколешни фенове с прототип на иконичния Camper van, който ще се завърне до няколко години на масовия пазар с електрически двигател и осъвременена ретро визия. Кемперите на VW продължават да се произвеждат и до днес, дори през 2018 г. беше представена най-голямата и практична модификация досега, но с годините и десетилетията значително са се видоизменяли и външният им вид няма същата носталгична ретро нотка, която почитатели си спомнят от младините, а и до днес представлява мечта на младите хипстъри. Разбира се, приликите с предстоящия електровариант се изчерпват само с външния вид. Но за него повече след малко, първо нека проследим историята на по-голямото братче на VW Beetle.

Camper van

Еволюцията на Бръмбара

Генеричното име на кемпера е Volkswagen Type 2, макар че през годините е наричан още Camper, VW Bus, Microbus, Minibus, Transporter, Kombi, както и „бусчето на хипитата“.

Моделът е толкова опростен, че лесно може да се превърне буквално във всичко необходимо. От обикновено бусче със седалки, през кемпер с оборудване за живеене, бус за транспортиране на стоки, пощенски автомобил, пожарникарска кола, линейка, автомобил за сладолед. В зависимост от конкретните си задачи „кемпера“ има различни характеристики – може да е без странични стъкла, да има по-висок покрив, да има или да няма седалки, а в Бразилия включително влиза в автопарка на градския транспорт, като модификацията е без прозорци и с пейки покрай дългите страни на буса.

Всичко започва от посещението на един изобретателен холандец на име Бен Пон във фабриката на VW във Волфсбург. Той се занимава с автотърговия и посещението му има за цел да договори вноса на „Beetle“, или Бръмбара, в Холандия. Докато е в завода Бен Пон наблюдава превозните средства, които се използват за транспортиране на авточасти. Те представляват нещо като платформи върху шасита от бракувани Beetle коли. На Бен Пон му хрумва идеята за бус, базиран на модела на Бръмбара и прави груба скица, която прераства в разработката на прототип. Действието се развива през 1947 г., а две години по-късно Volkswagen Camper-ът е представен на автомобилното изложение в Женева.

На 8 март 1950 г. започва поточното производство с първоначален капацитет от 10 автомобила дневно. През следващите десетилетия дизайнът остава същия и са произведени над 5 милиона буса. Оказва се, че Type 2 запълва много ниши, в които дотогава все още се използват коли с коне. Въпреки че основният дизайн се запазва през всички тези години, от Volkswagen правят върху него над 90 различни комбинации, които, както вече стана дума, навлизат в редица сфери от публичния и частния живот.

Простичкият заоблен бус, винаги само в два цвята и с огромна VW емблема, се оказва подходящ за всичко и всички, но преживява разцвета си именно в хипи периода.

Volkswagen Camper влиза в нова ера

Всичко е маркирано от една много простичка промяна в дизайна на бусчето през 1968 г. Макар през изминалите години да са внесени редица подобрения, от мощността на двигателя, през хромирано табло и вградено радио, тази е годината, в която Type 2 се разделя с характерното си дотогава „сплит“ предно стъкло, част от характерния му вид преди това. С други думи вместо с две предни стъкла, както досега, започва да се произвежда с едно цяло.

Volkswagen Camper

"Премахването на „сплит“ предното стъкло е една от революциите, които VW Camper претърпява точно преди внезапната си нова популярност"

Разбира се, това съвсем не е единствената промяна. Новият бус „Bay“ е по-голям и може да носи повече товар, двигателят става 2.0 кубика, максималната скорост е увеличена на 130 км/ч, добавени са задни стабилизиращи щанги, мигачите вече са квадратни, а страничните стъкла могат да се свалят. И все пак характерът на Camper-а се запазва и краят на производството на „Bay“ през 79-а се смята за краят на една епоха. Макар че през годините досега производството да продължава с Type 3, 4 и пр. те вече не носят същия дух.

За десетилетието си на производство обаче именно „Bay“ моделът създава романтичното отношение към буса на Volkswagen. Това е периодът на разцвета на хипи движението, фестивалите на любовта, популярността на т.нар. Ера на Водолея. Младежите, и особено в САЩ, припознават Camper-а като своето превозно средство и това е причината често да го свързваме с изрисуваните многоцветни варианти като този:

VW Camper

Дали очакваното завръщане наистина ще е голямо?

В началото споменахме, че VW Camper ще се завърне с ретро дизайн и електрически двигател. От Volkswagen твърдят, че са разработили прототипа заради многото писма и желания, които са получили от почитателите му. Това обаче няма да се случи преди 2022 г.

Максималната му скорост ще бъде 160 км/ч, конските сили ще са 369, а максималният пробег с едно зареждане – цели 600 км. Воланът ще има тъчскрийн, както и таблото, седалката на шофьора ще може да се върти на 180 градуса и да се обръща към вътрешността на купето. Ще има опция за автопилот, лазерни и ултразвукови радари, както и камера. И още много, много съвременни добавки, които трудно могат да бъдат свързани с предшественика от средата на миналия век. Но екстериорът в два цвята и гигантската VW емблема неизбежно извеждат спомена и може би ще задоволят феновете.

Независимо от коя генерация сте, плановете на Volkswagen може да ви накарат да се размечтаете. Ще трябва да почакате 3-4 години, но дотогава всякакви други мечти може да финансирате с помощта на Maxo и собствения ви автомобил: в зависимост от оценката му може да получите от 3000 до 30 000 лв. кредит под формата на обратен лизинг с възможност за разсрочване до 48 месеца, през които продължавате да карате колата си както преди.

 

Гъвкаво финансиране до 100 000 лв.

Научи повече