От началото на годината обичайният Годишен технически преглед може да доведе до спиране на колата ви от движение поради проблем, който досега беше пренебрегван: Липсата на катализатор. Законодателните промени бяха приети в края на миналата година след неколкомесечен дебат за замърсяването от стари автомобили или такива с премахнато очистващо устройство. Мерките бяха посрещнати спорно, тъй като катализаторът е сравнително скъпа част.
Какъв е проблемът с катализаторите?
Устройството е поставено в изпускателната система на автомобилите, преди гърнетата, и филтрира въглеродния двуокис, азотния окис, карбон монооксид и пр. Наименованието идва от вградените в структурата му катализатори, които променят химическия състав на вредните емисии, отделяни от автомобила.
„Проблемите“ са няколко. Първият е, че такова устройство притежават автомобилите, произведени около и след 2000-та година. Повечето по-стари автомобили не разполагат с катализатор. Такъв може да бъде поставен допълнително, но цената му не винаги оправдава подобно действие – повечето стари автомобили са на стойност под 1000 лв., а т.нар. пасивен катализатор е с подобна равностойност.
Вторият е, че катализаторът се задръства на около 100 - 150 хил. км. Често собствениците избират да го премахнат, вместо да купуват нов и на негово място да поставят т.нар. резонаторно гърне.
Друг проблем е, че в последните години зачестиха и случаите на кражби на катализатори, които после биват продавани заради ценните метали в тях или просто на пазара втора ръка.
И последния, но не по важност, проблем е, че понякога автомобилите на старо се продават с премахнат катализатор, дори и фабрично да са имали такъв.
Според законовите промени обаче без такова устройство вече няма да може да получите регистрация в КАТ.
Откъде да намеря катализатор
В определени случаи наистина е добре да се замислите, дали все още искате да карате стария си автомобил или да го смените с по-нов. А именно, ако колата ви е достатъчно стара, за да не е имала фабричен катализатор, който сега би ви струвал колкото, че понякога и повече от колата.
В останалите случаи имате различни опции, като по-евтините, естествено, са и рискови.
Може да търсите катализатор на старо. Тъй като устройството има определени километри живот, е добре да прибягвате до тази опция, само ако сте абсолютно сигурни откъде се е взел този катализатор и колко километра е минал досега. Иначе такъв катализатор може да намерите и на цени от 100 – 200 лв. (зависи от автомобила ви).
Същото важи за старите, рециклирани катализатори.
Универсален катализатор – както се досещате, това е различно от оригинално, съответно доста по-евтино, но ново устройство. Има и наполовина по-малък пробег от оригиналните катализатори, т.е. между 50 и 100 хил. км. Често търговците не дават и гаранция за универсалните устройства, защото други проблеми по изпускателната система могат да доведат до дефект в катализатора.
Оригинален катализатор – тук вече става въпрос за поне няколко стотин лева за нов, но и за години спокойствие. Изборът на катализатор зависи от марката и модела на автомобила ви и затова най-лесно се обърнете към сервиз. Не се опитвайте да го сменяте сами, освен ако традиционно не се занимавате с изпускателна система, катализатори, гърнета и ауспуси…
Колкото до парите – нека вашата кола ви съдейства с тях. С помощта на Maxo може да получите финансиране до 100 000 лв, гарантирани с автомобила ви и да продължите да го използвате, докато го изплащате.