Наистина ли производството на електромобили ще става по-евтино?

Наистина ли производството на електромобили ще става по-евтино?

Само преди десетилетие вариантите от електрически автомобили на пазара бяха в пъти по-малко и доста по-скъпи. С течение на времето обаче електрическите коли с кратък пробег и подходящи за градски условия успяха незабележимо да навлязат в живота и обкръжението ни, а тези с достатъчно дълъг пробег са напът да ги настигнат. И все пак дори в момента продажбите на изцяло електрически автомобили в световен мащаб са изключително ниски и формират едва около 1% от всички продажби на леки коли.

Пределно ясно е, че в следващите години това ще се променя заради развитието и усъвършенстването на технологията, както и заради ниските разходи по поддръжка на електроколите. Според данните да караш такъв автомобил в дългосрочен план излиза със средно 50% по-евтино, отколкото ако караш кола на бензин. Последните проучвания пък показват, че до 2025 г. производството на електрически автомобили ще стане много по-евтино, отколкото това на стандартните (бензин, дизел), с което съвсем естествено ще паднат и цените им. В интерес на истината, наскоро от Nissan обявиха, че за тях производството на коли с електродвигатели вече е по-просто и евтино и смятат рязко да се пренасочат изцяло към автомобили на ток.

С поглед в бъдещето

Наскоро проучване на Bloomberg New Energy Finance прогнозира, че след 7 години продажбите на електромобили ще са достигнали 11 милиона годишно, а само още пет години по-късно, през 2030 г., ще са дори тройно спрямо това число и ще възлизат на 30 милиона. През 2040 г. се очаква удвояване до 60 милиона автомобила, което ще е над половината от световния пазар на автомобили. За въвеждането на новите технологии в градския транспорт прогнозите са още по-оптимистични и според Bloomberg още през 2030 г. 84% от автобусите по редовните линии ще се движат на ток.

Както може да се предположи, промените ще бъдат предвождани от китайското производство. Очаква се половината от продажбите след 7 години да са на коли от Китай, чийто дял ще спадне през годините впоследствие. По отношение на градския транспорт страната и в момента е лидер – от общо 300 хил. електрически автобуса по улиците в целия свят, 99% от тях са в Китай. Страната е прословута с високите си нива на атмосферно замърсяване и полага доста усилия, за да промени този факт.

Няколко условности

Анализът е базиран на тенденцията за поевтиняване в производството на литиево-йонни батерии, основен и скъп компонент в днешните електромобили. Съществува обаче опасност повишеното търсене на литий да доведе до обратното – повишаване на цената му, което би забавило поевтиняването на производството с няколко години. Заедно с това риск представлява и очаквания краткосрочен недостиг на кобалт (отново използван в батериите), който също би довел до временно поскъпване.

Междувременно търсенето на бензин ще продължи да расте докъм 2024 г., а след това се очаква рязък спад в световното му потребление.

И второто сериозно предизвикателство пред масовизацията на електромобили е изграждането на адекватна инфраструктура и зарядни станции. Ако тя се забави, ще се забави и автопазарът.

Революция за няколко години? Надали

Увеличените продажби на електроавтомобили в близко бъдеще не означават автоматично подмяна на автопарка. Бензиновите и дизеловите коли ще продължат да се движат по пътищата и ще минат доста години, преди да започнат да отпадат като предпочитана опция.

Промените съвсем естествено започват от леките коли, особено с множеството изчисления и сравнения за евтина поддръжка на електрическите автомобили. Но индустрията все още няма решение за тежкотоварните автомобили, за кораби, военните превозни средства и т.н. Собственикът на Tesla Илън Мъск например е дал заявка, че компанията му ще мисли над концепция за електрически камиони, но по темата засега липсва всякаква конкретика.

Не е съвсем ясно и как промените биха се отразили икономически на държавите по света. Прогнозите сочат, че до 2025 г. електрическите автомобили ще доведат до 6% по-високо потребление на ток, докато търсенето на бензин ще спадне драстично и това ще се отрази на страните, добиващи петрол. В зависимост от реакциите и предприетите мерки към тези очаквания, те също може да рефлектират обратно върху автопазара.

А вие склонни ли сте да смените обикновената бензинова или дизелова кола с електрическа? Или може би вече сте го направили? Независимо какъв автомобил притежавате може да получите срещу него обратен лизинг от Maxo на стойност от 3000 до 30 000 лв. Изплащате го на удобни вноски до 48 месеца, а през това време продължавате да ползвате колата си както преди.

 

Гъвкаво финансиране до 100 000 лв.

Научи повече