Наистина ли идва краят на дизеловия двигател?

Наистина ли идва краят на дизеловия двигател?

Наследството на Дизелгейт, експанзията на електроавтомобилите и някои регулаторни мерки доведоха до притеснения за бъдещето на дизеловите автомобили. Някои анализатори предрекоха практическото им изчезване с прогнози за свиване до едва 5% от автомобилния пазар през 2030 г.

Фактите

За по-малко от три години от 2015 г. досега делът на дизеловите коли на европейския пазар на нови автомобили буквално се срина от 52% на под 40%, като през март продажбите удариха дъно от 37%, а в началото на лятото се върнаха с 3-4% нагоре. Като цяло обаче тенденцията е очевидна, а паралелно с това търсенето на бензинови коли се е увеличило с над 20%.

Проблем остават и екоизискванията. През юни бяха публикувани данни, според които 91% от автомобилите с дизелов двигател нарушават актуалните евронорми (Евро 6) за емисии на азотен окис. Не само, но част от колите, предимно по-стари модели, нарушават и по-стария Евро 5 стандарт.

Редица европейски градове, най-вече в Германия, въведоха забрани за дизелите. Великобритания пък въведе допълнителен „данък токсичност“ върху колите с дизелови двигатели, което естествено отдръпва потребителите от избор на такава кола.

„Имиджови проблеми“

Някои експерти обаче са на мнение, че проблемът с дизелите е по-скоро имиджов. Емисиите на азотен окис, който е изключително вреден за белите дробове, превърна дизеловите коли в мишена на природозащитни кампании. Производителите твърдят, че новите модели са значително по-екологични от предшествениците, а и посочват, че в сравнение с бензиновите дизеловите коли имат доста по-ниски нива на емисии на въглероден диоксид – един от основните „виновници“ за климатичните промени. От бранша обвиняват европейските правителства за антидизеловата им риторика, с която объркват и притесняват хората.

Бавна смърт?

Всичко това доведе до редица предположения за бъдещето на пазара. Проучване на Университета в Аштън прогнозира спад на дизелите до 15-процентов дял през 2025 г., а консултантската компания AlixPartners излезе с прогноза за 5% през 2030 г. Автоекспертите обаче не са единодушни в настроението си към тези новини. Някои припомнят, че дизелите са много по-ефективни. Други, като проф. Дейвид Бейли от Университета в Аштън, са на мнение, че „бавната смърт“ на дизела дори трябва да бъде ускорена.

„Сега е моментът правителствата да създадат инициативи, с които да предоставят различни отстъпки и придобивки за собствениците на дизелови автомобили, които решат да ги заменят с електроавтомобили“, коментира Бейли.

Само бъдещето ще покаже

Преди 20 години ситуацията беше пълна противоположност на настоящата. Тогава Европейският съюз положи специални усилия и инициира промотиращи кампании за дизеловите автомобили като по-екологичен вариант на бензиновите заради по-ниските емисии на въглероден двуокис. С течение на времето обаче се оказа, че дизелите отделят азотен окис и сажди, които са още по-вредни за човешкото здраве и водят до белодробни заболявания. Произведените след 2011 г. автомобили са оборудвани с филтри, които ограничават замърсяването. Допълнителен удар върху дизелите обаче нанесе скандалът с Volkswagen, станал известен като Дизелгейт, при който се оказа, че производителят манипулира данните на колите за вредните емисии, а впоследствие в него бяха замесени и други компании.

Дали дизеловите коли наистина са обречени на „мрачно бъдеще“ или ще успеят да си върнат доброто име зависи от много фактори: как компаниите адресират проблема, колко скоростно ще се развие пазара на електроколи, ще продължат ли държавите да въвеждат ограничения. Прогнозите обхващат продажбите на нови коли, но на този на употребяваните често важат други правила. Ако сте планирали покупка на дизелова кола, може да се запознаете с правилата за избор на такава тук. Обърнете специално внимание на горивния филтър, особено ако за вас е важно и опазването на околната среда. А за каквито и да било разходи и поддръжка може да си помогнете с обратния лизинг от Maxo. С помощта на вашата кола може да получите от 3000 до 30 000 лв. за срок до 48 месеца, през които продължавате да карате автомобила си.

 

Гъвкаво финансиране до 100 000 лв.

Научи повече