На колко години е автомобилът ми?

На колко години е автомобилът ми?

Ще започнем с важна уговорка. При колите с пълна сила важи израза: Стара, ама запазена. По-важния фактор, за който трябва да следите при покупка на автомобил втора ръка, не е самата възраст, т.е. излизането му от завода, а навъртените километри. С други думи, колко и как е употребявана колата.

Един и същи автомобил на 10 години може да изключително запазен и като нов, ако е шофиран малко и внимателно (или както се казва в старата максима: от възрастна германка и само по празници). Може и да ви създаде редица проблеми, ако е бил експлоатиран на максимум и то от невнимателни шофьори. Най-честото клише, и то вярно, е че такива обикновено са фирмените коли, които се използват ежедневно по работа и често се карат от различни служители без особена загриженост от тяхна страна, след като автомобилът не е личен и някой друг се грижи за разходите по поддръжката. Още един фактор е, че различните стилове на каране водят до допълнителна амортизация.

На колко години си?

За разлика от жената при колата този въпрос не е неуместен и може да се окаже важен. Най-лесният начин, разбира се, е да проверите документите на автомобила. Но и там не са невъзможни „корекции“, а понякога може да има разминаване с години между производството и първата регистрация, не са редки и случаите на фалшифицирани сервизни книжки. Ако сте решили да проучите достатъчно внимателно колата, която ще купувате, годината на производство също има значение, защото така лесно може да издирите и информация дали и какви проблеми може да е имал дадения модел, произведен в точно определена година.

Откриването на истината тук е лесно: Годината е закодирана в номера на шасито или т.нар. VIN номер на автомобила. Той няма как да бъде фалшифициран, но пък при него е проблем, че е скрит на различни места в различните марки и модели, както и че има разлики в кодирането. Може да научите повече от статията Какво представлява VIN номерът на автомобила? или да потърсите информация на сайта на съответния производител.

Колко са ти километрите?

Превъртането на километража е една от най-честите порочни практики на автотърговците. Понякога е просто очевидно, че дадена кола не може да е на толкова малко километри спрямо състоянието й. При по-новите модели манипулацията може лесно да се засече, защото има разлика между показателите на километража и на компютъра. И тук е много важно да знаете и да не се доверявате на уверения, че грешката е в електрониката. Ако има разлики, то проблемът със сигурност е в километража и той е превъртян. При по-старите модели обаче е по-трудно това да бъде установено. Ето няколко параметъра, по които да се ориентирате и да „предположите“, че километража е пипан:

  • Липса на логика в съотношението години/възраст. Автомобил на 10 години и 100 хил. километра е много малко вероятно да съществува. Като разделите километрите на дните в 10 години ще излезе, че колата е карана по-малко от 30 км. на ден…
  • Изтъркани волан, педали и топка на скоростния лост. Очевидно е, че те няма как да се протрият просто при стоене в гаража. Ако тези части са захабени, то колата е карана доста и това може да се види с просто око.
  • „Оригинални“ спирачни дискове. Няма как да са такива, ако автомобилът е на повече от 100 хил. км, колкото обичайно е максималният им живот. Трябва да са сменяни, което означава, че търговецът се опитва да ви пързаля.
  • По-новите модели задължително е добре да минат компютърна диагностика, която ще засече несъответствие, ако има такова. Цената на услугата не е висока, а както се сещате може да ви спести много последващи разходи по ремонти.
  • Общото състояние на автомобила също говори – както интериора, така и външни признаци, и естествено – ситуацията под капака. Често издайниците са съвсем дребни и могат да бъдат забелязани само от специалист, така че не пропускайте и прегледа при доверен майстор.

Ако ви предстои покупка на употребяван автомобил може да прегледате и съветите в За какво да внимаваме, когато купуваме автомобил втора ръка?. Не действайте прибързано. Не само защото ще платите повече пари за нещо, което не си струва, но и защото разходите и главоболията впоследствие може да са сериозни. При всички положения при нужда от средства може да се обърнете към Maxo за обратен лизинг на стойност до 30 000 лв., с който продължавате да карате автомобила си, докато го изплащате за срок до 48 месеца.

 

Гъвкаво финансиране до 100 000 лв.

Научи повече