Лесно е да разбере какво стои зад “М” в едноименната серия на BMW. Това са автомобилите, разработени от подразделението на компанията BMW Motorsport (моторни спортове), което преди няколко години беше преименувано на по-краткото BMW M. Ако си мислите, че това е просто спортната линия на „баварците“, жестоко се лъжете. Защото трудно може да бъде сравнена със спортните линии на останалите производители.
Симбиозата на мощ и пъргавина
Ако в обичайния случай спортните модификации са по-мощни, то за BMW ключовата дума е по-скоро „пъргавина“. А най-точно би било да кажем – комбинацията между двете. Неслучайно М линията е легендарна с шофьорското си изживяване. Защото автомобилите не са само яростни и бързи, но и изключително маневрени и подвижни.
Компанията постига това от една страна със завишаване на параметрите на двигателя и от друга с намаляване на теглото на колите от серия М и подобряване на тяхната динамика. През тази година BMW М автомобилите отпразнуваха 40 г. от първото си представяне през 1978 г. на Парижкото автомобилно изложение (самата компания е основана 6 г. по-рано).
От пистата до пътя
Първоначално Motorsport версията на BMW-тата е предназначена само за състезателните писти и трасета, и постига редица успехи през 60-те и 70-те. Германската компания обаче решава да представи такива модели и на широката публика, така че през 72-а създава едноименната си дъщерна компания и започва разработката на модели за пътя. И ето, че няколко години по-късно е представен M1 – „германска машина с италиански дизайн“ (разработен е съвместно с Lamborghini).
M1 разполага с 3,5-кубиков шестцилиндров двигател и мощност от 273 конски сили. Моделът е произведен в 456 бройки, 20 от които са предназначени за състезания. Най-забележителната от тях обаче е тази, върху която „подписа си“ оставя лично Анди Уорхол. И според историята е казал: „Обичам тази кола! По-добра е от произведение на изкуството“.
Да внесем малко объркване
Ако сте чели статията „Коя серия на BMW е за теб“, то вероятно сте наясно, че ориентацията в моделите на марката е по-трудно и от ориентацията в джунгла. Затова е важно да уточним, че не всички модели с “M”-двигатели са от едноименната серия. „Истинските“ съдържат в името на модела буквата “M”, последвана от номера на серията, върху която са надграждани. Но BMW предлага и доста подобрени версии на моделите си, които са маркирани като “M-Sport” или “M-Tech” и имат различни подобрения - от спойлери, през спортни седалки, до промени по двигателя. Но те не са Motorsport.
След M1 компанията разработва следващите модели върху базата на съществуващите. Например следващият, произвеждан в края на 70-те и началото на 80-те е M5 35i.
Ето и някои от М автомобилите на BMW, актуални към днешна дата:
От Серия 1: E82 1M
Произвежданото само през 2011 – 2012 г. купе е с двойно турбо, 3-кубиков редови двигател с 6 цилиндъра и 340 к.с.
От Серия 2: F87 M2
Модификация от 2016 г., която се произвежда и досега. F87 M2 е с 3-кубиков редови турбодвигател с 6 цилиндъра и 365 к.с.
От Серия 3: F80 M3
Произвежда се от 2015 г. досега и отново е с двойно турбо, 6-цилиндров редови двигател с обем 3 кубика и 424 к.с.
От Серия: F82/F83 M4
Производство от 2015 г. досега. Има двойно турбо, 6-цилиндров редови двигател с обем 3 кубика и 424 к.с.
От Серия 6: F12/F13/F06 M6
От 2012 г. досега. Двойно турбо, V8 двигател с обем 4.4 литра и 560 к.с.
От Серия 8: E31 M8
Този автомобил остава в историята само като прототип, създаден като потенциален конкурент на Ferrari. Според теорията не е стигнал до производство заради рецесията през 90-те години и липсата на пазар. От BMW обаче години наред твърдят, че колата е само проект и за пръв път показват реално създадения прототип през 2010 г. в музея на компанията в Мюнхен, където се намира и до днес.
От сериите X5 и X6: F86 X6M
За пръв път М вариант на SUV на BMW се появява през 2009 г. На снимката е моделът F86 X6M от 2015 г. (досега), който разполага с V8 4.4-кубиков двигател с двойно турбо и мощност от 575 к.с.
Предстоящи: X3 М и X4 М
В средата на септември компанията представи и М-версиите на X3 и X4 на пистата в Нюрнберг. Компанията все още не разкрива подробни спецификации, освен че двигателят ще бъде 6-цилиндров редови и ще има двойно турбо. Както се вижда на снимката автомобилите дори са целенасочено „маскирани“, защото това е предварително представяне, очаква се официалното да се състои до края на годината, а през 2019 г. да бъдат вече на пазара.
Цените на предлаганите в момента автомобили от М версиите на BMW са между 130 хил. и 230 хил. лв. за нов, което очевидно не е по джоба на всеки. Но със сигурност може да добавите малко мощност и спортен дух към своя личен автомобил, с помощта на който може и да финансирате начинанието. Обратният лизинг от Maxo е на стойност от 3000 до 100 000 лева и имате възможността да го изплащате до 60 месеца. През това време автомобилът ви си остава на ваше разположение.