Какво се случва с Tesla?

Какво се случва с Tesla?

2018 г. е доста спорна за Tesla и още не е ясно как ще приключи, след като започна буквално катастрофално. Събитията от последните месеци обаче никак не пречат на оптимизма на изпълнителния директор Илън Мъск, който е уверен в прогнозите си и дори планира завод в Китай. А през пролетта се шегуваше с опцията за фалит, която скоро след това се появи като спекулация от редица анализатори. Но да проследим историята хронологично.

Неприятни дефекти

Годината за Tesla започна с няколко събития, които драстично понижиха доверието в компанията и цената на акциите. Първоначално бяха обвиненията, че производството на Model 3 не е достатъчно, за да отговори на търсенето. Това е първият модел, който е масово позициониран и интересът към него е голям.

Месец март беше тройно критичен. Акциите буквално се сринаха с 36% за периода от септември, когато беше най-високото им ниво на търгуване от 389 долара. В същото време Tesla обяви доброволно отзоваване на 123 000 автомобила Model S заради проблем в кормилната уредба. И само седмица след това съобщи, че автомобил от модела Model X е участвал във фатална катастрофа, докато автопилотът е бил включен. Колата се блъска в бетонен стълб и шофьорът загива на място.

Скоро след трагичния март през април Bloomberg изчислява, че „Мъск гори долари, вместо бензин“. Компанията губи 7430 долара всяка минута.

Напрежението пролича през май, когато Мъск избухна срещу финансовите анализатори, нарече ги „скучни“, а въпросите им „тъпи“ и предизвика поредно спадане в цената на акциите с 5%.

Отрицателни факти и позитивни очаквания

В началото на август излязоха финансовите резултати за второто тримесечие на годината. Теѕlа обяви peĸopднa загуба в размер на 717,5 млн. долара за тримесечието, което e над два пъти повече oт загубата на ĸoмпaниятa за същия период на миналата година (336,4 млн. долара).

През второто тримесечие приходите на компанията са нараснали с 23%, но загубите от инвестицията в производството на Model 3 ги превишават значително. Очакванията обаче са добри: В прогнозната част на финансовия отчет на компанията е заложено 15% увеличение на печалбата за третото тримесечие, а през четвъртото – с около 20%.

В разговор с инвеститорите след публикуването на финансовия отчет Илън Мъск успя да ги успокои и акциите се покачиха с 11%. По думите му "оттук нататък компанията да е печеливша през всяко следващо тримесечие".

Част от оптимизма се дължи на планираното изграждане на фабрика на Tesla в Китай, което беше обявено миналия месец. Капацитетът на завода ще бъде 500 хил. автомобила годишно. Китай е най-големият пазар на електромобили в света, а интересът към моделите на Tesla е висок. Въпросът е, че Пекин наложи мита, които повишиха цените на внасяните от САЩ автомобили – проблем, който може да се реши с местно производство. Междувременно Мъск заяви, че до три години възнамерява да се наложи като лидер на китайския и азиатския пазар.

Към днешна дата и след кризата от пролетта и началото на лятото ситуацията в Tesla изглежда овладяна. Мъск е доказал, че умее да приоритизира и понякога неразумните на пръв поглед ходове са именно тези, които му носят световния успех. Дали и този път ще е така може би ще се разбере в началото на 2019 г.

Ако не сте толкова безстрашни към случаите на финансови затруднения, не е необходимо да се придържате към философията на Илън Мъск точно в това отношение. Може да вземете от 3 000 до 100 000 лв. с помощта на автомобила си и обратния лизинг на Maxo. Срокът на изплащане е до 60 месеца, през които продължавате да карате колата си както преди.

 

Гъвкаво финансиране до 100 000 лв.

Научи повече