-

Какво ново в Закона за движение по пътищата?

Какво ново в Закона за движение по пътищата?

Всички ние прекарваме голяма част от деня си на пътя, взаимодействайки си с всички останали участници в движението. За да се случва това по възможно най-безопасния начин, са необходими стриктни правила, които да се спазват от всеки.
През последните месеци броят на жестоките пътни инциденти с жертви в страната става все по-осезаем. Контролните органи предприемат серия от обсъждания на Закона за движения по пътищата, в опит да повлияят на това явление. С цел да се насърчи внимателното и отговорното шофиране, активно се изработват нови законопроекти и се въвеждат важни промени. От голямо значение е всеки от нас да им обръща внимание и да се информира винаги, когато има ново развитие.
Ето защо в днешната статия ще ти разкажем за някои от най-новите промени в закона, както и какво можем да очакваме в бъдеще. Да започваме!

Употреба на алкохол

С цел отличаване на различните нива на концентрация на алкохол в кръвта, са въведени диференцирани точки [1]. Водачите, които имат концентрация на алкохол в интервала от 0,5 на хиляда до 0,8 на хиляда, губят 8 контролни точки, докато за онези с концентрация от 0,8 на хиляда до 1,2 на хиляда, глобата е 12 точки.
Има промени и при наказанието на водачите, които отказват проверка с техническо средство за установяване на употребата на алкохол. Ако доскоро то е било 15 точки, то вече е цели 20.
Поради сериозността на това нарушение, разговорите за по-подходящи санкции продължават активно да се водят. На дневен ред са предложения за ново изменение на закона, с което изцяло да се криминализира отказът за вземане на проба за алкохол и наркотици от страна на извършителя на престъплението.

Движение по автомагистрали

Едни от най-често допусканите нарушения при движение по автомагистрала включват навлизането в насрещното платно, неправилното използване на лентата за принудително спиране и непозволеното изпреварване. Предвид високите скорости, които се развиват там, последиците за подобни грешки могат да бъдат изключително сериозни. Ето защо от тази година за тях са въведени по-строги санкции. Водачите, които се заблуждават и влизат в насрещните платна, вече губят 15 контролни точки, неправилното използване на лентата за принудително спиране води до отнемане на 10 точки [3], а опасното изпреварване се равнява на 13 точки [4].
Ограничаването на допустимата скорост за движение по автомагистрала е тема, която дълго време предизвиква голям обществен дебат. Опитите да се въведе нова горна граница започват още преди години, като през 2022 г. предложението тя да стане 120 км/ч бива отхвърлено от Върховния административен съд, поради установени противоречия.
Въпреки това, намаляването на максималната допустима скорост по автомагистралите продължава да бъде една от основните стъпки, целящи прекратяване на "войната на пътищата". Активно се обсъждат изменения на Наказателния кодекс и ЗДвП, чиято цел е да наложат това ново ограничение.

Движение в населени места

Вниманието при шофиране в населени места винаги трябва да бъде повишено. В градовете настъпват в пъти повече произшествия, отколкото извън тях. Затова при определяне на правилата за движение, от основно значение е опазването на здравето на всички участници в движението - от пешеходци до велосипедисти и шофьори.
Според проучване на Baseline [5], цели 55% от българите си позволяват да шофират с превишена скорост в населени места. Ето защо нови законопроекти обръщат специално внимание на правилата за движение в градовете и селата. На фокус при тях е обособяването на зони, които се ползват със специални правила. В основата им стои допълнително ограничаване на допустимата скорост (до 30 км/ч) и намаляването на спирачния път, което е особено важно при гъсто населените места[6].

Още промени в закона, които можем да очакваме

Пътните произшествия, предизвикани от млади водачи (18 - 24 г.), съставят голяма част от регистрираните ПТП с жертви, коментират от КАТ-София [7]. За да могат да придобият повече опит и да натрупат умения, нов законопроект дава възможността на 17-годишни водачи активно да управляват автомобил. Това ще се случва само под надзора на възрастен придружител със стаж като шофьор.
Допълнително разработване на портала на МВР пък ще се бори с чувството за безнаказаност, което създават фишовете с изтекла давност. Предлага се улесняване на процедурите по съобщаване, връчване и плащане на издадените електронни фишове. Така плащането на глоби ще става бързо, лесно и абсолютно задължително.

Законът за движение по пътищата е един от рекордьорите с най-много внесени поправки. Надяваме се тази статия да ти помогне да вникнеш в някои от най-новите и най-основните от тях. Желаем ти приятно, внимателно и безаварийно пътуване и помни - Maxo.bg винаги е насреща.


 

[1] чл. 174, ал. 1 от ЗДвП

[2] чл. 174, ал. 3 от ЗДвП

[3] чл. 178ж, ал. 1, предл. 1 и 2 от ЗДвП

[4] чл. 179, ал. 1, т. 5, предл. 5 от ЗДвП

[5] The BASELINE project: Harmonized measurement of road safety Key Perfomance Indicators

[6] Проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата

[7] Изказване на Тенчо Тенев, Nova

Гъвкаво финансиране до 100 000 лв.

Научи повече