Назад към всички

Как работят хибридните автомобили? (II част)

Как работят хибридните автомобили? (II част)

В първата част разказахме как функционират изцяло електрическите автомобили. Колкото и преимущества да имат, те все още не са толкова предпочитани и достъпни, заради цената, ограничения пробег и все още недобрата инфраструктура за зареждане. Не така обаче е с хибридните автомобили, които стават все по-популярни и удобни. Както подсказва името, те смесват технологията на двигателите с вътрешно горене и електрическите коли. Различните видове хибриди обаче функционират по различен начин – в зависимост от ролята на електромотора, неговата мощност и възможностите за зареждане.

Две е повече от едно

Хибридите практически имат два двигателя – бензинов (по-рядко дизелов) и електрически. Според различните разновидности електрическият може да е равностоен на бензиновия или да е само спомагателен. По този признак те се делят най-общо на два вида умерени хибриди (mild hybrids) и пълни хибриди (full hybrids).

При умерените електромоторът само подпомага двигателя с вътрешно горене (ДВГ). Те имат по-малка батерия, която служи за запалване на ДВГ, задвижва ел. компоненти като климатика и пр., може да добави и мощност (при ускоряване, изпреварване). При този тип хибриди предимство е, че бензиновият двигател може да се изключи при движение по инерция или при работа на място, например в задръстване. Автомобилът обаче не може да се движи само на електричество.

Пълните хибриди от своя страна могат да преминават известно разстояние само с електродвигателя. Най-често между 20 и 50 километра.

Всичко е в схемата

Съществуват три варианта на взаимодействие между електромотора и двигателя с вътрешно горене в един автомобил.

  • Последователната схема не се използва особено в автомобилостроенето, но с две думи колите с такова свързване се движат посредством електродвигателя. Двигателят с вътрешно горене служи, за да задвижва електромотора и да захранва батерията. Тези коли могат да изминават няколко десетки километра на електричество, а с помощта на бензиновия двигател – до няколкостотин.
  • При паралелното свързване двата мотора са независими един от друг. Те могат да работят както по отделно, така и съвместно. Това е най-често използваното свързване при леките хибриди. Електромоторът, както споменахме, се използва основно като спомагателен или за работа в конкретни режими – по инерция, на място и пр. Спирачната система е реверсивна и съдейства за зареждането на електрическия двигател.
  • Смесени или още паралелно-последователни системи. Тук двата двигателя работят синергично, т.е. допълвайки се, като са свързани с т.нар. планетарен редуктор. Моторите могат да работят по-отделно, заедно, както и да се включват и изключват за максимална ефективност в конкретния случай. Например в икономичен режим може да карате само на електричество, при поддържане на постоянна скорост ползвате двата двигателя, като бензиновият зарежда и електрическия, а при необходимост от ускорение отново ползвате и двата, но електромоторът се задвижва само от батерията.

Plug-in и бъдещето на хибридите

Plug-in хибриди са тези, които имат изход за включване към мрежата, а не се зареждат само от бензиновия двигател. Целта на производителите е да постигнат по-дълъг пробег само на електричество и за да се случи това обикновено plug-in хибридите имат и по-голяма (и по-тежка) литиево-йонна батерия. Може да срещнете този вариант като обяснение, че е електромобил и хибрид в едно, дори че е по-скоро електро- отколкото конвенционален автомобил, заради по-малкия двигател с вътрешно горене и концепцията, че ролята му трябва да намалява. В интерес на истината в градски условия може да карате plug-in хибрида и само на ток, а бензиновият двигател да влиза в употреба само при по-дълги разстояния.

Новите варианти дори не предвиждат самостоятелна, а само спомагателна роля на ДВГ, и са известни като електромобили с удължен пробег.

Плъгин хибридите все още поддържат по-висока цена, но с течение на всяка година, подобряването на технологията и с всеки нов автомобил на пазара това се променя. В замяна обаче разходът на конвенционално гориво (бензин, газ) е наполовина на този на останалите хибриди (и много далеч под разхода на обикновен бензинов или дизелов автомобил). Така че се изплащат доста бързо.

Може мисълта ви още да е доста далеч от придобиването на хибрид или пък обратното – да сте горд собственик на такъв. И в двата случая никой не е застрахован от възникването на необходимост от допълнително средства. С помощта на обратен лизинг от Maxo може да получите до 30 000 лв. заем в зависимост от оценката на автомобила си. И продължавате да го ползвате докато изплащате на удобни вноски до 48 месеца.

Разбери повече

 

Виж всички полезни съвети

Виж всички полезни съвети
Отопление на дома

Отопление на дома

Винаги трябва да вземате предвид плюсовете и минусите на видовете отопление за дома преди да решите кой е най-подходящия за вас.

Ползите на споделеното придвижване

Ползите на споделеното придвижване

С колеги, приятели или дори с непознати, съвместното пътуване може да е не само забавно приключение, а и начин да оптимизираш транспортните си разходи.

Градски транспорт или личен автомобил?

Градски транспорт или личен автомобил?

Често водена дискусия, с разнообразие от аргументи „зa” и „против“, която може да продължи безкрайно. А ето и нейното начало.

Как да си спестим непредвидените разходи за автомобилa?

Как да си спестим непредвидените разходи за автомобилa?

Всъщност много от неприятните изненади и харчове покрай автомобила могат да се предотвратят. Ето как опитът учи.