Как работят хибридните автомобили? (II част)

Как работят хибридните автомобили? (II част)

В първата част разказахме как функционират изцяло електрическите автомобили. Колкото и преимущества да имат, те все още не са толкова предпочитани и достъпни, заради цената, ограничения пробег и все още недобрата инфраструктура за зареждане. Не така обаче е с хибридните автомобили, които стават все по-популярни и удобни. Както подсказва името, те смесват технологията на двигателите с вътрешно горене и електрическите коли. Различните видове хибриди обаче функционират по различен начин – в зависимост от ролята на електромотора, неговата мощност и възможностите за зареждане.

Две е повече от едно

Хибридите практически имат два двигателя – бензинов (по-рядко дизелов) и електрически. Според различните разновидности електрическият може да е равностоен на бензиновия или да е само спомагателен. По този признак те се делят най-общо на два вида умерени хибриди (mild hybrids) и пълни хибриди (full hybrids).

При умерените електромоторът само подпомага двигателя с вътрешно горене (ДВГ). Те имат по-малка батерия, която служи за запалване на ДВГ, задвижва ел. компоненти като климатика и пр., може да добави и мощност (при ускоряване, изпреварване). При този тип хибриди предимство е, че бензиновият двигател може да се изключи при движение по инерция или при работа на място, например в задръстване. Автомобилът обаче не може да се движи само на електричество.

Пълните хибриди от своя страна могат да преминават известно разстояние само с електродвигателя. Най-често между 20 и 50 километра.

Всичко е в схемата

Съществуват три варианта на взаимодействие между електромотора и двигателя с вътрешно горене в един автомобил.

  • Последователната схема не се използва особено в автомобилостроенето, но с две думи колите с такова свързване се движат посредством електродвигателя. Двигателят с вътрешно горене служи, за да задвижва електромотора и да захранва батерията. Тези коли могат да изминават няколко десетки километра на електричество, а с помощта на бензиновия двигател – до няколкостотин.
  • При паралелното свързване двата мотора са независими един от друг. Те могат да работят както по отделно, така и съвместно. Това е най-често използваното свързване при леките хибриди. Електромоторът, както споменахме, се използва основно като спомагателен или за работа в конкретни режими – по инерция, на място и пр. Спирачната система е реверсивна и съдейства за зареждането на електрическия двигател.
  • Смесени или още паралелно-последователни системи. Тук двата двигателя работят синергично, т.е. допълвайки се, като са свързани с т.нар. планетарен редуктор. Моторите могат да работят по-отделно, заедно, както и да се включват и изключват за максимална ефективност в конкретния случай. Например в икономичен режим може да карате само на електричество, при поддържане на постоянна скорост ползвате двата двигателя, като бензиновият зарежда и електрическия, а при необходимост от ускорение отново ползвате и двата, но електромоторът се задвижва само от батерията.

Plug-in и бъдещето на хибридите

Plug-in хибриди са тези, които имат изход за включване към мрежата, а не се зареждат само от бензиновия двигател. Целта на производителите е да постигнат по-дълъг пробег само на електричество и за да се случи това обикновено plug-in хибридите имат и по-голяма (и по-тежка) литиево-йонна батерия. Може да срещнете този вариант като обяснение, че е електромобил и хибрид в едно, дори че е по-скоро електро- отколкото конвенционален автомобил, заради по-малкия двигател с вътрешно горене и концепцията, че ролята му трябва да намалява. В интерес на истината в градски условия може да карате plug-in хибрида и само на ток, а бензиновият двигател да влиза в употреба само при по-дълги разстояния.

Новите варианти дори не предвиждат самостоятелна, а само спомагателна роля на ДВГ, и са известни като електромобили с удължен пробег.

Плъгин хибридите все още поддържат по-висока цена, но с течение на всяка година, подобряването на технологията и с всеки нов автомобил на пазара това се променя. В замяна обаче разходът на конвенционално гориво (бензин, газ) е наполовина на този на останалите хибриди (и много далеч под разхода на обикновен бензинов или дизелов автомобил). Така че се изплащат доста бързо.

Може мисълта ви още да е доста далеч от придобиването на хибрид или пък обратното – да сте горд собственик на такъв. И в двата случая никой не е застрахован от възникването на необходимост от допълнително средства. С помощта на обратен лизинг от Maxo може да получите до 30 000 лв. заем в зависимост от оценката на автомобила си. И продължавате да го ползвате докато изплащате на удобни вноски до 48 месеца.

 

Гъвкаво финансиране до 100 000 лв.

Научи повече