Как работи турбото?

Как работи турбото?

Турбокомпресорите представляват устройства, които подават сгъстен въздух към цилиндрите, което от своя страна увеличава количеството на изгореното гориво, а от там и мощността на автомобила. Състоят се от турбини, които се задвижват от изгорелите газове на колата, и компресор, който респективно нагнетява въздуха към цилиндрите. Може да се сбърка с механичните компресори, които обаче имат механизъм на задвижване директно от двигателя, обикновено чрез ремъци.

Малко история

Първоначалното масово приложение на турбото е в авиацията. На големи височини въздухът е разреден, така че технологията на сгъстяване е добре дошла. Едва след това навлиза в жп-транспорта, корабния транспорт и чак накрая става често ползвано в автомобилизма – няколко десетилетия след патентоването на турбото.

Турбокомпресорът е изобретен от швейцареца Алфред Бюхи, който го патентова през 1905 г. Чак през Първата световна война френски инженери тестово добавят турбокомпресори в някои военни модификации на Renault. През 1918 г. инженерът от General Motors Александър Мос влага технологията в самолетен двигател, който е тестван в машини над планините в Колорадо. Целта е била именно да докаже, че турбото елиминира загубата на мощност при работа на голяма височина.

Така през 20-те години на миналия век турбокомпресорите стават част от самолетостроенето, а по-късно през същото десетилетие се появяват и в кораби и влакове с дизелови двигатели. През Втората световна война американците първи влагат технологията във военната авиация, а скоро след това тя най-накрая достига и автомобилите.

Устройство и принцип на работа

Мощността на двигателя зависи пряко от количеството изгорено гориво за единица време (или работен цикъл). Но той не работи единствено с бензин или дизел, това, което постъпва в цилиндрите е гориво-въздушна смес. Както знаете, за да гори нещо, то има нужда от въздух. Съответно повечето въздух води до по-силно горене, а от там и до повече мощност на автомобила. Повече „обикновен“ въздух би значело по-голяма кубатура на двигателя, а това пък води до по-голям разход и т.н. Така че проблемът е решен чрез сгъстен въздух.

Както вече стана ясно турбокомпресорът решава проблема с въздуха, като подава допълнително количество сгъстен такъв към цилиндрите и позволява изгарянето на повече гориво за работен цикъл. Състои се от три основни компонента - компресорно колело, дифузор и корпус. Изгорелите газове задвижват колелото, в което постъпва въздух, завихря се и стига до дифузера. Дифузерът забавя движението му, при което налягането му се увеличава и въздухът се сгъстява. Това обаче води до повишаване на температурата му, затова към технологията има междинен охладител, който посредством намаляването на температурата на въздуха го сгъстява допълнително. Най-разпространена е технологията за охлаждане чрез въздух, някои автомобили използват впръскване на вода за междинното охлаждане.

Описаното е базова конструкция, която има един основен недостатък. При ниски обороти изгорелите газове не са достатъчни, за да задействат турбото, а при повишаването им това се случва рязко, причинявайки т.нар. „турбо скок“. Затова в течение на годините са разработени различни видове турбокомпресори, които да елиминират този ефект и са характерни за различни производители. Някои от тях представляват единичен компресор с два работни апарата (кръга), други са два отделни компресора. Наличието на турбокомпресор в автомобила ви означава, че трябва да обърнете специално внимание на поддръжката му.

Поддържане и особености

При експлоатацията на кола с турбо двигател трябва да имате някои особености при шофиране и профилактиката на автомобила.

  • Редовната смяна на масления и въздушния филтър е задължителна, защото са пряко свързани с охлаждането на турбината.
  • Не вдигайте високи обороти, преди двигателят да е достигнал оптимална температура, защото маслото още е студено, а то смазва и турбото.
  • Логично е важно да следите нивото и състоянието на маслото и да го сменяте редовно.
  • След каране в турборежим и спиране оставете колата за кратко на празен ход, за да се охлади компресора. Не изключвайте двигателя веднага.
  • При висока предавка и ниски обороти не подавайте газ, първо преминете на по-ниска. Както стана дума, турбото започва да функционира след определен праг на оборотите (проверете какъв е за вашата кола) и подобно поведение вкарва гориво с недостатъчно въздух в цилиндрите, респективно горивната смес е с нарушени пропорции.
  • Като цяло не е желателно трайно да държите ниски обороти, това води до натрупване на сажди и нагар.

Хубаво е да не пренебрегвате тези правила, защото ремонт или подмяна на турбо системата може да ви костват хиляди левове. Все пак превенцията винаги е по-доброто решение. Но и да се случи, не би било проблем с наличието на обратен лизинг от Maxo – от 3000 до 100 000 лв. според оценката на автомобила и срок на изплащане до 60 месеца. През това време може да поправите и отново да карате колата си.

 

Гъвкаво финансиране до 100 000 лв.

Научи повече