Назад към всички

Как работи турбото?

Как работи турбото?

Турбокомпресорите представляват устройства, които подават сгъстен въздух към цилиндрите, което от своя страна увеличава количеството на изгореното гориво, а от там и мощността на автомобила. Състоят се от турбини, които се задвижват от изгорелите газове на колата, и компресор, който респективно нагнетява въздуха към цилиндрите. Може да се сбърка с механичните компресори, които обаче имат механизъм на задвижване директно от двигателя, обикновено чрез ремъци.

Малко история

Първоначалното масово приложение на турбото е в авиацията. На големи височини въздухът е разреден, така че технологията на сгъстяване е добре дошла. Едва след това навлиза в жп-транспорта, корабния транспорт и чак накрая става често ползвано в автомобилизма – няколко десетилетия след патентоването на турбото.

Турбокомпресорът е изобретен от швейцареца Алфред Бюхи, който го патентова през 1905 г. Чак през Първата световна война френски инженери тестово добавят турбокомпресори в някои военни модификации на Renault. През 1918 г. инженерът от General Motors Александър Мос влага технологията в самолетен двигател, който е тестван в машини над планините в Колорадо. Целта е била именно да докаже, че турбото елиминира загубата на мощност при работа на голяма височина.

Така през 20-те години на миналия век турбокомпресорите стават част от самолетостроенето, а по-късно през същото десетилетие се появяват и в кораби и влакове с дизелови двигатели. През Втората световна война американците първи влагат технологията във военната авиация, а скоро след това тя най-накрая достига и автомобилите.

Устройство и принцип на работа

Мощността на двигателя зависи пряко от количеството изгорено гориво за единица време (или работен цикъл). Но той не работи единствено с бензин или дизел, това, което постъпва в цилиндрите е гориво-въздушна смес. Както знаете, за да гори нещо, то има нужда от въздух. Съответно повечето въздух води до по-силно горене, а от там и до повече мощност на автомобила. Повече „обикновен“ въздух би значело по-голяма кубатура на двигателя, а това пък води до по-голям разход и т.н. Така че проблемът е решен чрез сгъстен въздух.

Както вече стана ясно турбокомпресорът решава проблема с въздуха, като подава допълнително количество сгъстен такъв към цилиндрите и позволява изгарянето на повече гориво за работен цикъл. Състои се от три основни компонента - компресорно колело, дифузор и корпус. Изгорелите газове задвижват колелото, в което постъпва въздух, завихря се и стига до дифузера. Дифузерът забавя движението му, при което налягането му се увеличава и въздухът се сгъстява. Това обаче води до повишаване на температурата му, затова към технологията има междинен охладител, който посредством намаляването на температурата на въздуха го сгъстява допълнително. Най-разпространена е технологията за охлаждане чрез въздух, някои автомобили използват впръскване на вода за междинното охлаждане.

Описаното е базова конструкция, която има един основен недостатък. При ниски обороти изгорелите газове не са достатъчни, за да задействат турбото, а при повишаването им това се случва рязко, причинявайки т.нар. „турбо скок“. Затова в течение на годините са разработени различни видове турбокомпресори, които да елиминират този ефект и са характерни за различни производители. Някои от тях представляват единичен компресор с два работни апарата (кръга), други са два отделни компресора. Наличието на турбокомпресор в автомобила ви означава, че трябва да обърнете специално внимание на поддръжката му.

Поддържане и особености

При експлоатацията на кола с турбо двигател трябва да имате някои особености при шофиране и профилактиката на автомобила.

  • Редовната смяна на масления и въздушния филтър е задължителна, защото са пряко свързани с охлаждането на турбината.
  • Не вдигайте високи обороти, преди двигателят да е достигнал оптимална температура, защото маслото още е студено, а то смазва и турбото.
  • Логично е важно да следите нивото и състоянието на маслото и да го сменяте редовно.
  • След каране в турборежим и спиране оставете колата за кратко на празен ход, за да се охлади компресора. Не изключвайте двигателя веднага.
  • При висока предавка и ниски обороти не подавайте газ, първо преминете на по-ниска. Както стана дума, турбото започва да функционира след определен праг на оборотите (проверете какъв е за вашата кола) и подобно поведение вкарва гориво с недостатъчно въздух в цилиндрите, респективно горивната смес е с нарушени пропорции.
  • Като цяло не е желателно трайно да държите ниски обороти, това води до натрупване на сажди и нагар.

Хубаво е да не пренебрегвате тези правила, защото ремонт или подмяна на турбо системата може да ви костват хиляди левове. Все пак превенцията винаги е по-доброто решение. Но и да се случи, не би било проблем с наличието на обратен лизинг от Maxo – от 3000 до 30 000 лв. според оценката на автомобила и срок на изплащане до 48 месеца. През това време може да поправите и отново да карате колата си.

Разбери повече

 

Виж всички полезни съвети

Виж всички полезни съвети
Колко ще ни струва ремонтът на банята?

Колко ще ни струва ремонтът на банята?

Ремонтът на банята не е непременно свързан с неприятни изненади и затормозяващи дейности. Предварително планирай и обмисли всеки един детайл.

Колко ще ни струва мечтаната сватба?

Колко ще ни струва мечтаната сватба?

За прекрасно, незабравимо и безгрижно сватбено тържество заложи на внимателно планиране на бюджета. Научи повече за най-важните разходи, които те очакват и посрещни големия ден с усмивка!

Най-скъпите колекционерски автомобили

Най-скъпите колекционерски автомобили

Цените им са космически, но историята и уникалността им оправдават стойността

Колко електромобила има в България?

Колко електромобила има в България?

Основен проблем е все още високата цена на електрическите коли и липсата на стимули