Автономните автомобили са се запътили към нас с обещания за удобно пътуване, по-сигурни пътища и по-малко инциденти. Всекидневно може да прочетете новини за нов проект, напредък по съществуващ или включил се нов играч в надпреварата за първите коли без шофьори, които могат да потеглят по пътищата. Но въпреки развитието на технологията, въпреки че вече виждаме и нейното частично имплементиране в автомобили за широката публика, според експертите абсолютно автономните коли все още са в не толкова близкото бъдеще на следващите 15 – 20 години.
Автономни автомобили вече се разработва от компании като Lexus, BMW и Mercedes, колите с автопилот на Tesla могат дори да се видят по пътищата на някои държави, Google също работи върху собствен проект, а за Apple се носят слухове, че си партнира за собствен автомобил с BMW. Напълно автономните коли все още са в тестова фаза, но частичните автоматизирани технологии са реалност в много автомобили. Някои страни също подкрепят индустрията и планират държавни инвестиции в развитието на сектора.
Когато на колата не ѝ трябва човек…
Със сигурност имате поне някаква представа какво би трябвало да представлява автономният автомобил – такъв, който може „да се кара“ сам, докато вие спите, четете, гледате филм, пиете кафе без дори да гледате към пътя. Тази представа е именно целта на индустрията, но за да бъде възможно постигането й, са необходими редица подобрения в технологията и повишаване на нейната защита от грешки и бъгове.
Автономният автомобил ползва система от външни сензори, с които може да „вижда“ около себе си – камери, радар и лидар (лазерен радар, който ползва до 64 лазера, за да измерва разстоянията между обектите и да оформя 3D карта). Геолокацията получава данни от GPS сателитите, ултразвуковите сензори на колелата на автомобила проследяват движението му, а за още по-прецизно определяне на местоположението в колата има висотомер, жироскоп и тахометър. Но не е само това, автомобилът трябва да може да си комуникира и с останалите автомобили и дори с инфраструктурата. „Говорещите“ коли вече са факт.
След това система за обработка на огромни количества данни преценява какво да прави машината въз основа на тези милиони входящи сигнали. Паралелно с това технологията в автономните автомобили разполага с изкуствен интелект, т.е. може да се учи, развива и подобрява.
Пред светлото бъдеще стоят някои пречки
Някога, може би след няколко десетилетия, рискът от катастрофи може да бъде сведен до минимум, идеалистите дори си представят пътища без произшествия. Според данните 97% от ПТП-ата са причинени от човешка грешка и автоматизирането на автомобилите може драстично да редуцира този риск.
Задръстванията няма да са това, което са днес. Представете си автомобили, които тръгват и спират едновременно и могат да си позволят да се движат синхронно с минимална дистанция. Средно в момента при идеални условия на една магистрала за час могат да преминат по 2000 автомобила във всяка лента, ако се движат със 120 км/ч. Но както всички знаем, такива идеални условия трудно могат да бъдат видени в реалността. Автономните автомобили биха могли да постигнат много по-добър и бърз трафик.
В по-далечно бъдеще пред автономните автомобили ще има две основни пречки: защитите в технологията и самите хора. Наскоро тестов автомобил на Google претърпя инцидент, докато чинно си чакал на светофара и бил блъснат от кола с „човешки шофьор“. С други думи поне за известен период от време автономните коли ще трябва да съжителстват някак заедно с колите, управлявани от хора. Второто предизвикателство е технологията да бъде достатъчно защитена от хакване – потенциален риск с разнообразни опасни последствия.
Към днешна дата обаче проблемите все още са свързани с усъвършенстването на автомобилите и системите за реакция. В последните месеци се случиха две катастрофи с тестови коли на Tesla и с една на Uber, които показаха, че от една страна все още е рано за колите с автопилот да тръгнат по пътищата. От друга – шофьорите не са подготвени. Tesla задължава шофьорите да внимават в пътната обстановка дори и да са превключили на автопилот, а и в двата случая водачите не са гледали пътя.
Докато чакате да дойде момента и вие да се сдобиете с автономна кола, може да внесете допълнителни удобства в своята. С опциите за финансиране от Maxo това е лесно и максимално бързо, тъй като кандидатстването е онлайн. Може да получите обратен лизинг на стойност да 100 000 лв. и да разсрочите изплащането му до 60 месеца. През това време продължавате да ползвате колата си.