Назад към всички

Автомобилите, които говорят

Автомобилите, които говорят

Малко вероятно е да не сте чували за автономните коли – тези, които се управляват сами и могат да се придвижват дори в градска обстановка без намесата на шофьора. Такива все още не се движат по улиците и вероятно ще минат още доста време и тестове, преди да ги видим в градовете и по шосетата. Но замисляли ли сте се как го правят? Как разбират къде да се придвижват, дали има кола пред тях, дали не пресича пешеходец, кога светофарът ще светне в зелено? Много просто – като си комуникират с обкръжаващата среда и инфраструктура.

Технологията на „говорещите“ коли вече се прилага в някои модели автомобили и засега в единици градове. Още след няколко години обаче тя може да е достатъчно масова и някои държави като САЩ обмислят да въведат изискване всички нови автомобили да са оборудвани за комуникация.

Как си говорят?

Най-често посредством WiFi или радио връзка. Това е част от технологичната революция на „интернет на нещата“. По същия начин, по който може да „кажете“ дистанционно на бойлера или климатика у дома да се включат, колите осъществяват дистанционна връзка помежду си или с обкръжаващата среда. Най-общо възможностите за свързаност са три:

  • Между самите автомобили или V2V технология (vehicle-to-vehicle)
  • Между автомобилите и градската среда или V2I технология (vehicle-to-infrastructure)
  • Между автомобилите и пешеходците или V2P технология (vehicle-to-pedestrian)

Има още няколко, като например връзката с дистанционни устройства, а системата на цялостна свързаност е позната като V2X (vehicle-to-everything).

V2V технология

Възможността на автомобилите да комуникират помежду си значително може да намали рисковите ситуации и да предотврати множество пътно транспортни произшествия. Автомобилите, които си говорят, обменят информация за местоположението си, скоростта и възможностите за спиране. Не е нужно да виждате автомобила или мотоциклета, за да прецените риска от сблъсък, нито да имате достатъчно набито око, за да оцените правилно разстоянието, траекторията и скоростта. Данните се предават чрез радио връзка с обсег до 300 метра, което е доста повече от това, което може да бъде постигнато със сензори и камери.

V2I технология

Наскоро американската столица Вашингтон стана шестия град в страната, който интегрира възможността за комуникация между пътната инфраструктура и автомобилите. Това се осъществява с партньорството на Audi и респективно разговорите се „водят“ с колите от тази марка. На екрана на таблото шофьорът може да види редица данни – от това след колко секунди ще се смени светлината на светофара, до информация къде има задръствания и тапи. Те се обработват и автомобилът предлага на водача (или задава сам) оптималната скорост за движение в зелена вълна или пък алтернативни маршрути на придвижване.

V2P технология

Пътните инциденти с пешеходци и велосипедисти са близо една пета от всички произшествия. Задачата за технологиите тук е малко по-трудна, защото за разлика от автомобилите или светофарите, пешеходците и велосипедистите не са машини. Но е малко вероятно някой от тях вече да няма смартфон, така че производителите използват този канал за връзка, за да осъществят връзка между тях и колите посредством мобилни приложения, които пешеходците свалят на телефона си. Подобна система е пусната тестово в австралийския град Аделаида.

Автопроизводителите и властите си партнират

Според данните интегрирането на системи за свързаност между автомобилите и околната среда може да намали с до 80% произшествията, които не са причинени от водач под влиянието на алкохол или наркотици.

Редица автомобилни производители вече са интегрирали елементи от тези системи в новите си модели или планират да го направят в близките 3 до 5 години. Вече стана дума за пилотните проекти на Audi в няколко американски града, Toyota също тества технологията в Лос Анджелис, General Motors разработват нови модели на Cadillac за щатския пазар, а подобна инициатива има и Opel, които си партнират с местни германски власти. Италиански учени пък разработват сензорна система, която ще може да бъде поставяна допълнително в по-стари модели автомобили.

Какви ли не новости ни очакват в бъдеще в автомобилната индустрия? А междувременно Maxo– един от иноваторите в кредитния сектор в България, предоставя най-бързата възможност да получите обратен лизинг за автомобила си и да вземете финансиране до 30 000 лв. за срок до 48 месеца. В този период продължавате да ползвате колата си, както преди.

Разбери повече

 

Виж всички полезни съвети

Виж всички полезни съвети
Колко ще ни струва ремонтът на банята?

Колко ще ни струва ремонтът на банята?

Ремонтът на банята не е непременно свързан с неприятни изненади и затормозяващи дейности. Предварително планирай и обмисли всеки един детайл.

Колко ще ни струва мечтаната сватба?

Колко ще ни струва мечтаната сватба?

За прекрасно, незабравимо и безгрижно сватбено тържество заложи на внимателно планиране на бюджета. Научи повече за най-важните разходи, които те очакват и посрещни големия ден с усмивка!

Най-скъпите колекционерски автомобили

Най-скъпите колекционерски автомобили

Цените им са космически, но историята и уникалността им оправдават стойността

Колко електромобила има в България?

Колко електромобила има в България?

Основен проблем е все още високата цена на електрическите коли и липсата на стимули