-

Автоматична скоростна кутия - как да я използваме правилно

Автоматична скоростна кутия - как да я използваме правилно

Съвременните автомобили често са оборудвани с автоматични трансмисии, които улесняват шофирането. Въпреки това, правилната грижа за тях е ключова, особено през студените зимни месеци. Ето няколко съвета, които ще помогнат да удължите живота на тази сложна и скъпа част от автомобила.

Видове автоматични трансмисии

Автоматичните скоростни кутии най-общо се делят на три основни типа, като всеки вид изисква специфично отношение, за да избегнете повреди и излишни разходи:

  • Класически автоматици – използват преобразувател на въртящия момент;
  • Вариатори (CVT) – предават въртящия момент с помощта на ремък или верига между шайби;
  • Роботизирани кутии – управляват съединителите чрез електромеханични устройства.

Загряване на кутията през зимата

За съжаление в инструкциите за експлоатация не винаги е описано и загряване на колата на паркинга.
Имайте предвид, че всяка скоростна кутия (ръчната също!) съдържа трансмисионно масло, което се сгъстява и става по-вискозно на студено. Това е особено критично за „класическите“ автоматични кутии с преобразуватели на въртящия момент. Смяната на скорости при тях се извършват от клапанно тяло със сложни канали и клапани, отговорни за циркулацията на течността, както и набор от съединители.
Следователно, докато маслото е все още гъсто, изпомпването през каналите на клапана намалява, помпата се натоварва допълнително и превключването може да се случи с резки удари. Затова е препоръчително да преместите лоста или джойстика в позиция D за 1-2 минути и да задържите колата на място със спирачката.
Това ще позволи на скоростното масло да се загрее малко. Препоръчително е също и в първите километри от пътуването да избягвате резки ускорения.

CVT

„Загряването“ на вариатора също не би навредило, но той си има своите специфики - приплъзването на колелата е противопоказно за него. Проблемите възникват поради факта, че когато маслото се сгъсти, трансмисията страда от недостатъчно смазване, докато ролките, които се приплъзват, се преместват в крайни позиции. Диференциалът предава въртящия момент към по-малко натовареното колело и дори при постоянна газ вариаторът променя предавателното число, за да увеличи скоростта на колелото. Ако в този момент колелото докосне асфалта или се закачи за утъпкан сняг, ще настъпи удар вътре в трансмисията, което ще доведе до плъзгане на ремъка върху ролките и при липса на обилно смазване може да направи малки канали. В резултат на това се появяват следи от надраскване, намаляващи ресурса на вариатора. За да избегне надраскване, блокът за управление на трансмисията при ниски температури превключва вариатора в щадящ режим на работа и поддържа шайбите в средно положение, за да избегне концентрирането на товари върху един от валовете. Проблемът е, че при активно приплъзване на студено това не помага много. В допълнение, за вариаторите не е препоръчително продължително шофиране с високи и пикови скорости, защото може да прегрее, ако шофирате бързо по магистралата в продължение на няколко часа. Що се отнася до загряването, то не се прави на място в позиция D, както класическия автоматик. Просто първите километри се опитайте да карате без резки ускорения.

Как се използва неутрален (N режим)?

При честа смяна на предавките напред-назад, към N и обратно към D, автоматичната машина извършва необичайна за нея работа, прехвърляйки сложна система от съединители и планетарни предавки от режим на работа в режим на паркиране и обратно, което намалява нейния ресурс.
Изключение правят роботизираните скоростни кутии, изградени на базата на конвенционална „механика“, и преселективни „роботи“ с два съединителя. В тях може да се използва режим N, както при конвенционалните ръчни трансмисии при спиране. Това е полезно за предпазване на дисковете на съединителя от прегряване и потенциално надраскване по време на спиране с работещ двигател.

Ролята на ръчната спирачка

В края на пътуването повечето шофьори просто преместват лоста на автоматичната скоростна кутия в позиция P, изключват двигателя и си тръгват.
Ако колата стои на равна повърхност, тогава няма нищо притеснително. Но ако трябва да паркирате автомобила на наклон, трябва да ползвате и ръчната спирачка. За целта правилото е следното – превключвате лоста на N, натискате/дърпате ръчната спирачка и чак тогава премествате лоста на P.
Ако директно превключите на P и активирате ръчната спирачка, заключващият щифт в кутията изпитва ударно натоварване, често образувайки миниатюрни метални стружки. След това тези остатъци се озовават в маслото, комбинирайки се със субпродуктите на износване на съединителите и постепенно запушват клапаните и филтъра, след което трансмисията започва да трепти и да се усеща „ритащ ефект“.

Надяваме се нашите съвети да са ти полезни и да научаваш интересни неща за света на автомобилите.

Maxo.bg – Лизинг навреме!
 

Гъвкаво финансиране до 100 000 лв.

Научи повече