Автоистория: Мощните Muscle cars

Автоистория: Мощните Muscle cars

Oldsmobile 442, Chevrolet Firebird, Pontiac Firebird, Dodge Daytona, Plymouth Superbird… Все имена, които се свързват с американските класики от миналия век и са най-популярните представители на т.нар. Muscle cars. Това са мощни и сравнително големи автомобили, предназначени за масова употреба и понякога за състезания. За обща характеристика за Muscle cars (няма еквивалент на български, буквалният превод би бил „мускулести автомобили“) е прието, че това са средни по размер автомобили с V8 двигател и обем от 4,5 литра и нагоре.

През 60-те и 70-те години почти няма американец, който да не разполага с такъв. Цената на бензина по онова време е изключително ниска – около 30 цента за галон (3,7 литра) и скоро след появата на първите Muscle cars те се превръщат в масова мода и мощността излиза на почит.

Първият Muscle car е…

Смята се, че традицията на американските мощни автомобили започва, когато Oldsmobile представят двигателя Rocket V8 с обем от 5 кубика и мощност от 135 к.с., и започва производството на серията Rocket 88. През следващата година автомобили от серията печелят няколко състезания от НАСКАР, а двигателят е модифициран и следващите модели са с още по-голям и мощен Rocket V8.

Muscle car

Именно нарастващата популярност на автомобилните състезания през 50-те провокират производителите да представят модели, които отговарят на разрастващата се любов към високите скорости. Скоро Chrysler и Chevrolet последват примера на Oldsmobile и също представят автомобили с осемцилиндрови V-образни двигатели.

Голям, по-голям, огромен

Следващият пробив идва от General Motors. Компанията има вътрешни правила, според които средни по размер автомобили не могат да имат двигател по-голям от 5,4 кубика. В началото на 60-те обаче директорът на подразделението за Pontiac, Джон Делорейн, заобикаля това правило и представя модификация на Pontiac Tempest с 6,4-литров двигател като „специално“ предложение в линията. В интерес на истината Pontiac не са първите средни коли с над 6-кубикови двигатели, но са първите, които правят масова реклама на Tempest GTO.

Pontiac Tempest

Смелият експеримент се оказва повече от успешен и скоро манията по „огромните“ двигатели завладява всички. През 1969 г. Pontiac пуска на пазара модела GTO Judge и налага стандарт от 6,5 кубика. Judge е с атрактивен дизайн, по-евтин и достъпен за масовата публика.

Judge

Явлението се превръща във вълна

През 66-а Dodge също пуска първият си „мускулест автомобил“. Charger има спортен изглед, V8 двигател с опция за 5,2 кубика и 230 к.с. или 5,9 кубика и 265 к.с.

Charger

През 67-а се появява и Plymouth GTX с опция за кабриолет, V8 7,7-кубиков двигател и 375 к.с. Моделът се произвежда само в продължение на две годни, но е пионерът на Plymouth в ранга.

Plymouth GTX

През 68-а Oldsmobile решава да превърне доскорошния допълнителен пакет 442 в отделен модел. Olds 442 разполага с 6,5 кубиков двигател, а цифрите в името на модела означават, че е с четворен карбуратор, четирискоростна ръчна трансмисия и двуместно купе.

Olds 442

През същата година се появява и Ford Torino GT (във варианти с 5-кубиков и 7,7-кубиков CobraJet двигател), който се присъединява към вече успешния Fairlane GT (6,4 кубика).

Ford Torino GT

American Motors ще останат в историята с модела Rebel Machine от 1970-а година, който е с 6,4-кубиков V8 двигател и мощност от 340 к.с. AMC предлагат Rebel Machine и в стандартни цветове, но най-купувани остават тези с цветовата схема в бяло, синьо и червено.

Rebel Machine

Паралелно през 60-те се появяват и т.нар. Pony cars, които често могат да бъдат объркани с Muscle cars, защото имат атрактивен външен вид и спортен дизайн, но не са толкова мощни и са по-евтини и достъпни. Ford започва да произвежда легендарния Mustang през 64-а и с това слага началото на този клас автомобили. Последван е и от други, като сред запомнящите се са Chevrolet Camaro, Dodge Challenger и Plymouth Barracuda.

 

Залезът на Muscle cars

В началото на 70-те години американските Muscle cars стават все по-мощни и започват да се налагат моделите с над 400 конски сили. А General Motors най-накрая отменят „забраната“ за големи двигатели в средни по размер коли.

Заедно с това обаче се случват редица събития, които слагат началото на залеза на модата. Освен с мощността си, Muscle cars стават „популярни“ и с ниското ниво на сигурност, ненадеждни спирачки, лошо сцепление на гумите. По тази причина застрахователите увеличават застрахователните полици на този тип автомобили и купувачите започват да се оттеглят. През 70-та САЩ приема промени в екологичното законодателство, а през 73-а започва петролната криза, при която цената на бензина се покачва в пъти. Всички тези фактори принуждават производителите да започнат да намаляват обемите и мощността, и да подобряват ефикасността и сигурността. През 79-а единствените произвеждани Muscle cars са Pontiac Firebird Trans-Am, Chevrolet Camaro Z28 и Chevrolet Corvette.

Така приключва кратката ера на американските мощни коли, но пък влечението към тях остава и до днес сред любителите на класиките и мощността. Какъвто и да е вашият автомобил, може го използвате при нужда от средства. С обратния лизинг на Maxo може да получите от 3000 до 30 000 лв. според оценката на колата ви, разсрочени до 48 месеца. През този период автомобилът си остава във ваши ръце.

 

Гъвкаво финансиране до 100 000 лв.

Научи повече