Автоистория: Любимият VW Beetle - по заръка и дизайн на Хитлер

Автоистория: Любимият VW Beetle - по заръка и дизайн на Хитлер

През 1945 г., когато първият VW Beetle е доставен във Великобритания, комисия от автомобилни експерти и производители се събира да инспектира малката, обла и странна кола, и обявява:

„Автомобилът не е достатъчно атрактивен за вкусовете на средностатистическите потребители. Твърде грозен и шумен е. Противно на пазарната логика е да се произвежда масово и ще доведе до загуби“.

Не случайно сравняват историята на първия Volkswagen с тази на легендарната група The Beatles (чието име е заигравка от beetle – бръмбар и beat – ритъм). За тях една от най-големите звукозаписни компании твърди, че „нямат никакво бъдеще в музикалния бизнес“. Което, както всички знаем, те мащабно опровергават.

Но да се върнем към колата VW Beetle, която доказва, че е отлична за вкуса на масовия потребител и в продължение на десетилетия държи рекорда по продажби в световен мащаб и влиза в Холивуд, където и досега е любимка на авторите на анимации.

А малко хора знаят, че неин идеолог е… Адолф Хитлер, една от най-мрачните фигури в човешката история.

Договорката между Хитлер и Porshe

През 1933 г. в Берлин се провежда автоизложение. На него Porsche обявяват, че подготвят концепция за малка и не толкова скъпа кола. На същото изложение Хитлер държи реч, в която обявява плановете си да превърне Германия в напълно автомобилизирана нация. Година по-късно автомобилната компания и нацисткия лидер вече обсъждат детайлите. Porsche посочва техническите спецификации: 1.0 кубиков двигател с въздушно охлаждане, около 25 конски сили и максимална скорост от 100 км./ч. Хитлер посочва неговите изисквания: Колата трябва да е четириместна и да има разход от 7 л. на 100 км.

Марката ще се нарича VolksWagen – „народна кола“ и идеята на Хитлер е да е подходяща за семейства. Цената ще е 990 германски марки, което е средното заплащане на средностатистически германски работник за месец. За да се сдобият с „бръмбара“ обаче германците кандидатстват чрез специална държавна схема, наречена „Сила чрез радост“.

Твърди се, че на срещата Хитлер дори прави скица, как според него трябва да изглежда автомобила (автентичността й не е напълно потвърдена).

Кой ли е можел да предположи, че „колата на Хитлер“ ще стане любимка на света.

От нацистките другари до калифорнийските сърфисти

Често я наричат „автомобилът на нацистите“ или „на есесовците“. Първият прототип е готов още през 1935 г., а след две години започва и предварителното производство. Заради Втората световна война производството замира през 1939 г. и скоро в завода започват да се произвеждат три военни модификации на автомобила, които са добре познати от архивните кадри от хитлерово време.

Kubelwagen (буквално „кофата“) е пригоден за офроуд модел, който може да вози четирима войници и снаряжение до общо 950 кг.

Schwimmwagen (колата амфибия), базиран на първата 4х4 автомобил, проходим при по тежки, включително планински, условия.

Kommandeurswagen (командирски), както подсказва името, е за висшия нацистки ешелон. От него са произведени най-малко бройки (според слуховете – 669 автомобила). Той е компилация от военизирания и стандартния модел – има здраво шаси, но купето е класическо.

След войната фабриката на VW е предадена в британски ръце, поради което и Бийтълът се озовава на оглед пред производителите от Острова в историята от началото на статията.

И все пак военното командване в Лондон разрешава на германците да се върнат на работа и да възобновят производството. Скоро започват да се доставят и автомобили за британската армия.

През ’47-а, след разделянето на Източна и Западна Германия и прилагането на Планът Маршал в германската икономика се наливат милиони долари, а производството на VW се удвоява. През следващите години колата получава редица осъвременявания, включително хромирани рамки и радио.

Бийтълът обаче изобщо не приключва до тук. През петдесетте години започва износът за Америка. През 1959 г. благодарение на изключително успешна рекламна кампания в Съединените щати, VW Beetle се превръща в най-продаваната неамериканска кола в САЩ. Автомобилът вече се предлага в различни разновидности, включително спортен модел и кабрио и е любима на хипита, сърфисти и млади семейства.

Любима и днес

През годините досега VW Beetle претърпява, естествено, много промени, включително цялостно осъвременяване, а производството вече е в няколко завода по света.

Макар отдавна да е задмината по исторически продажби (първото място засега държи Toyota Corolla), малката количка продължава да предизвиква сантиментални чувства. Но и по нищо не отстъпва на никой съвременен автомобил. Ето и моделът от 2018 г.:

new beetle design

След толкова любопитни факти няма как да не споменем и друг. Но той е свързан с Maxo – услугата за обратен лизинг на Maxo, с която може да получите заем до 30 000 лв. и срок за изплащане до 48 месеца за автомобила си. Но най-важното е, че през всичкото това време вие продължавате да си го ползвате!

 

Гъвкаво финансиране до 100 000 лв.

Научи повече