Автоистория: Легендата Трабант

Автоистория: Легендата Трабант

Не може да не знаете какво е Трабант, освен ако не сте на едноцифрена възраст! Но е много вероятно да гледате на малката количка от времената на детството и младостта си с насмешка. Надали бихте се съгласили да шофирате всекидневно такава, с малки изключения на ретро ентусиастите. Но и без съмнение изпитвате известни сантименти към легендарната „хартиена“ кола, която се поправяше с подръчни средства и ви е возила безпроблемно стотици и хиляди километри.

Тук там из България още се срещат трабанти в движение, но като цяло реликвата отдавна е изместена от съвременните коли. Не точно така е в родината на „Траби“ – Германия, където малката кола още е на почит по един особен начин.

Желаете ли едно „Траби-Сафари“?

Ако отидете в Берлин, освен да се наслаждавате на града и бирата, може да направите и някое от следните неща:

  • Да си поръчате Трабант – лимузина, който да ви откара от летището до хотела/квартирата или накъдето сте тръгнали. Или просто да прекарате час и половина в Траби-лимузината, пиейки шампанско и забавлявайки се с приятели.
  • Да си вземете под наем Трабант, който да шофирате собственоръчно по улиците на германската столица в рамките на час – два.
  • Да си поръчате „почетна обиколка“ в Трабант с екскурзовод, така че хем да видите и научите повече за града, хем напълно да усетите историческата му атмосфера.
  • Да се включите в Траби-Сафари по линия на някогашната Берлинска стена.

Траби-преживяванията са доста популярни, а феновете могат да избират от всевъзможни модификации и дизайнерски решения. Какво поддържа интереса към една почти изчезнала вече кола? Ами, просто това е Трабант.

Картоненият състезател в историята…

На 9 ноември 1989 г. стотици източногерманци преминават Берлинската стена, с което се ознаменува и нейното „падане“. Много от тях са в Трабанти, които са запечатани в историческите кадри и паметта на хората.

Производството на Трабант започва през 1957 г. в ГДР и е отговор на западногерманския VW Beetle за популярна в средната класа семейна кола. Има простичък дизайн и побира 4-ма души и багаж (а понякога и повече).

Може да се ремонтира с подръчни средства и повечето собственици задължително си носят инструменти, резервни ремъци и свещи. За да заредиш Трабанта трябва да отвориш предния капак, където е и капачката на резервоара, а след като сипеш бензин, да добавиш масло пак в резервоара и да „разбъркаш“ микса.

Купето е от материала Дуропласт – смесица от пластмаса, подсилена с рециклирана вълна или памук и на вид при разрез прилича на дебел картон. От там идва и прякора на Траби – Картоненият състезател (Rennpappe). Учудващо или не обаче на тестовете се оказва, че трабантите се справят доста добре при сблъсък, което се дължи на здравото стоманено шаси.

Колата разполага с двуцилиндров двигател с 26 конски сили и е 600 кубика. Но е достъпна, лека и маневрена. Предлага се във вариантите на седан и комби, като има и делукс вариант.

Името на колата – Trabant, означава спътник, както в смисъла на небесно тяло, така и във военното дело, където означава военен ескорт.

През цялото време до падането на комунизма Трабантът се произвежда без значителни промени или нови модели, тъй като всяко ново предложение е отхвърляно от Политбюро на управляващите в ГДР под претекста, че това биха били излишни разходи. И все пак през годините се появяват някои „екстри“ като нови колани, електронно запалване, подобрена спирачна система.

… и неговият залез

Звездният миг на Трабант, а именно падането на Берлинската стена, бележи и неговият залез. Макар скоро след това двуцилиндровият двигател да е заменен с четирицилиндров, производство на Volkswagen, и по колата да се готвят още подобрения, търсенето драстично спада. Източногерманците получават достъп до западния пазар и започват да търсят и западни автомобили. Затова и производството на Трабант е прекратено в края на 1991 г. Но, както стана дума в началото на статията, това не слага край на легендата.

Иска ви се и вашата кола да се превърне в легенда за личната ви история или казано по друг начин – искате да направите по нея подобрения и тунинг, които да я отличат от останалите, а не да се чувствате като в трабант? Може да разгледате идеите в Тунингът – мисията възможна! и да финансирате модификациите с помощта на собствения си автомобил и на обратния лизинг от Maxo – от 3000 до 30 000 лв. и срок на изплащане до 48 месеца, през които продължавате да шофирате и респективно тунинговате автомобила си.

 

Гъвкаво финансиране до 100 000 лв.

Научи повече