Назад към всички

Автоистория: Легендата Трабант

Автоистория: Легендата Трабант

Не може да не знаете какво е Трабант, освен ако не сте на едноцифрена възраст! Но е много вероятно да гледате на малката количка от времената на детството и младостта си с насмешка. Надали бихте се съгласили да шофирате всекидневно такава, с малки изключения на ретро ентусиастите. Но и без съмнение изпитвате известни сантименти към легендарната „хартиена“ кола, която се поправяше с подръчни средства и ви е возила безпроблемно стотици и хиляди километри.

Тук там из България още се срещат трабанти в движение, но като цяло реликвата отдавна е изместена от съвременните коли. Не точно така е в родината на „Траби“ – Германия, където малката кола още е на почит по един особен начин.

Желаете ли едно „Траби-Сафари“?

Ако отидете в Берлин, освен да се наслаждавате на града и бирата, може да направите и някое от следните неща:

  • Да си поръчате Трабант – лимузина, който да ви откара от летището до хотела/квартирата или накъдето сте тръгнали. Или просто да прекарате час и половина в Траби-лимузината, пиейки шампанско и забавлявайки се с приятели.
  • Да си вземете под наем Трабант, който да шофирате собственоръчно по улиците на германската столица в рамките на час – два.
  • Да си поръчате „почетна обиколка“ в Трабант с екскурзовод, така че хем да видите и научите повече за града, хем напълно да усетите историческата му атмосфера.
  • Да се включите в Траби-Сафари по линия на някогашната Берлинска стена.

Траби-преживяванията са доста популярни, а феновете могат да избират от всевъзможни модификации и дизайнерски решения. Какво поддържа интереса към една почти изчезнала вече кола? Ами, просто това е Трабант.

Картоненият състезател в историята…

На 9 ноември 1989 г. стотици източногерманци преминават Берлинската стена, с което се ознаменува и нейното „падане“. Много от тях са в Трабанти, които са запечатани в историческите кадри и паметта на хората.

Производството на Трабант започва през 1957 г. в ГДР и е отговор на западногерманския VW Beetle за популярна в средната класа семейна кола. Има простичък дизайн и побира 4-ма души и багаж (а понякога и повече).

Може да се ремонтира с подръчни средства и повечето собственици задължително си носят инструменти, резервни ремъци и свещи. За да заредиш Трабанта трябва да отвориш предния капак, където е и капачката на резервоара, а след като сипеш бензин, да добавиш масло пак в резервоара и да „разбъркаш“ микса.

Купето е от материала Дуропласт – смесица от пластмаса, подсилена с рециклирана вълна или памук и на вид при разрез прилича на дебел картон. От там идва и прякора на Траби – Картоненият състезател (Rennpappe). Учудващо или не обаче на тестовете се оказва, че трабантите се справят доста добре при сблъсък, което се дължи на здравото стоманено шаси.

Колата разполага с двуцилиндров двигател с 26 конски сили и е 600 кубика. Но е достъпна, лека и маневрена. Предлага се във вариантите на седан и комби, като има и делукс вариант.

Името на колата – Trabant, означава спътник, както в смисъла на небесно тяло, така и във военното дело, където означава военен ескорт.

През цялото време до падането на комунизма Трабантът се произвежда без значителни промени или нови модели, тъй като всяко ново предложение е отхвърляно от Политбюро на управляващите в ГДР под претекста, че това биха били излишни разходи. И все пак през годините се появяват някои „екстри“ като нови колани, електронно запалване, подобрена спирачна система.

… и неговият залез

Звездният миг на Трабант, а именно падането на Берлинската стена, бележи и неговият залез. Макар скоро след това двуцилиндровият двигател да е заменен с четирицилиндров, производство на Volkswagen, и по колата да се готвят още подобрения, търсенето драстично спада. Източногерманците получават достъп до западния пазар и започват да търсят и западни автомобили. Затова и производството на Трабант е прекратено в края на 1991 г. Но, както стана дума в началото на статията, това не слага край на легендата.

Иска ви се и вашата кола да се превърне в легенда за личната ви история или казано по друг начин – искате да направите по нея подобрения и тунинг, които да я отличат от останалите, а не да се чувствате като в трабант? Може да разгледате идеите в Тунингът – мисията възможна! и да финансирате модификациите с помощта на собствения си автомобил и на обратния лизинг от Maxo – от 3000 до 30 000 лв. и срок на изплащане до 48 месеца, през които продължавате да шофирате и респективно тунинговате автомобила си.

Разбери повече

 

Виж всички полезни съвети

Виж всички полезни съвети
Колко ще ни струва ремонтът на банята?

Колко ще ни струва ремонтът на банята?

Ремонтът на банята не е непременно свързан с неприятни изненади и затормозяващи дейности. Предварително планирай и обмисли всеки един детайл.

Колко ще ни струва мечтаната сватба?

Колко ще ни струва мечтаната сватба?

За прекрасно, незабравимо и безгрижно сватбено тържество заложи на внимателно планиране на бюджета. Научи повече за най-важните разходи, които те очакват и посрещни големия ден с усмивка!

Най-скъпите колекционерски автомобили

Най-скъпите колекционерски автомобили

Цените им са космически, но историята и уникалността им оправдават стойността

Колко електромобила има в България?

Колко електромобила има в България?

Основен проблем е все още високата цена на електрическите коли и липсата на стимули