Автоистория: Jaguar - голямата и мощна котка

Автоистория: Jaguar - голямата и мощна котка

Феновете на кралските сватби сигурно са забелязали електрикавия небесносин Jaguar, с който това лято принц Хари откара Меган Маркъл към церемонията за сключване на брак. Впечатляващата кола е прототип, но след събитието от компанията обявиха, че планират Jaguar E-Type Zero да влезе в серийно производство през 2020 г.

Jaguar E-Type Zero

Електрическата кола съвсем не е първият представител на марката в кралския двор. Jaguar има честта да получи Royal Warrant от кралица Елизабет II и принц Чарлз, с което е окичен с герба на официалните кралски доставчици. Както много други автопроизводители и този стартира като съвсем различна компания и дори с различно име.

„Мистър Ягуар“ и голямата котка

През 1922 г. двама младежи от Блекпул, Англия, превръщат мотоциклетната си страст в бизнес. Уилям Лайънс и Уилям Уолмсли са едва в началото на 20-те си години, когато се ражда идеята да превърнат хобито си по създаване на кошове за мотоциклети в бизнес. Така двамата основават Swallow Sidecar Company. Не след дълго обаче се оказва, че този бизнес не е особено печеливш, така че друго тяхно хоби заема мястото му: Сглобяването на автомобили. През 1926 г. Лайънс и Уолмсли основават S.S. Cars, а първият модел SS1 е представен на Лондонското автомобилно изложение през 1929 г. Скоро влиза в производство и е доста успешен на пазара.

Jaguar SS1

Шест години по-късно обаче се случват няколко неща, които в немалка степен определят бъдещото развитие на компанията. Уолмсли започва да губи интерес и между двамата партньори се заформя спор дали трябва да оставят нещата такива, каквито са, или да мислят за развитие и разширяване. В края на краищата Лайънс изкупува дела на партньора си и остава единствен начело на фирмата.

През същата година в компанията влиза „голямата котка“. Jaguar е добавено към името на SS моделите, изработено е и първото лого с добре познатия Ягуар в скок. Идеята е екзотичният хищник да символизира принципите зад автомобилите: Изящество и елегантност, комбинирани с отлично представяне и мощност, както и стремежът към развитие и експанзия.

Заради асоциацията с германската Държавна сигурност (ЕсЕс) след Втората световна война SS окончателно е премахнато от името на моделите и компанията е преименувана на Jaguar.

Следват години на впечатляващи успехи, иновации и затвърждаване на автомобилите от марката като изключителен и елитарен избор за автолюбители, редица звезди и, както вече стана дума, на кралското семейство. Сър Уилям Лайънс получава рицарско звание от кралица Елизабет II и става известен като „Мистър Ягуар“. 

Проблемът е, че Мистър Ягуар има автократично управление – почти никога не свиква съвещания на борда, сам проектира моделите и постепенно започва да изостава спрямо нарастващата конкуренция. През 60-те се налага да слее Jaguar с British Motor Corporation, но запазва поста си на председател, а десетилетие по-късно се оттегля изобщо. Скоро след него начело на компанията застава Джон Игън – човекът, за който се смята, че е спасил Jaguar от тотална загуба на идентичност и фалит (вляво на снимката, а вдясно е Лайънс).

Egan and Lyons

Аристократично минало и модерно бъдеще

Последните новини около Jaguar се въртят покрай SUV модела E-Pace и електрическия I-PACE, който е спряган за конкуренция на Tesla Model S. Съвсем естествено компанията не изостава от тенденциите и теченията в автомобилостроенето, макар да разчита и на носталгията от старата слава, както личи от дизайна на E-Type Zero от началото на статията. Ето и някои от най-емблематичните модели Jaguar от изминалите десетилетия.

C-Type, 1951 г.

C-Type

C-Type (или XK120-C) е спортен модел, който се произвежда само две години, но е толкова впечатляващ, че няма как да не остане в историята. Два пъти печели „24-те часа на Льо Ман”, а след една от победите сър Уилям Лайънс получава и рицарското си звание. Автомобилът на снимката също е участвал в „Льо Ман“ и наскоро беше продаден за близо 6 млн. лири.

E-Type, 1961 г.

E-Type

Преди три години E-Type беше обявен за най-добрия британски автомобил на всички времена. Историята разказва, че когато Уилям Лайънс видял вече готовия модел, не го харесал и заявил, че няма да се продава. Е, фактите са, че от E-Type са произведени и продадени 70 хил. бройки. А пък когато Енцо Ферари се срещнал за пръв път с E-Type, го похвалил като най-красивия автомобил, който някога е виждал. Франк Синатра се влюбил от пръв поглед и отсякъл: „Искам тази кола и я искам веднага“. E-Type са притежавали още Джордж Харисън, Рой Орбисън, Джордж Бест, Тони Къртис и др.

XJ6, 1968 г.

XJ6

Уилям Лайънс е определил XJ6 за „най-изящният“ Jaguar и много от феновете са на същото мнение и до днес. Колата претърпява различни модификации и сериите XJ са произвеждани в продължение на десетилетия.

XJ220, 1992 г.

XJ220

С максимална скорост от 315 км/ч това е най-бързата серийна кола преди появата на McLaren F1.

F-Type R, 2014 г.

Освен сред най-мощните, колите от серията F-Type се нареждат и сред най-изящните на Jaguar. F-Type R пожъна огромен успех преди няколко години, а за рекламата бяха ангажирани актьорите Бен Кингсли, Марк Стронг и Том Хидълстън.

Изключителни детайли и пълна безкомпромисност

В момента Jaguar е собственост на индийската Tata Motors, която поема марката след близо 30 години под шапката на Ford. През всичкото това време Jaguar запазва имиджа и качеството си, което е подложено на безпощадни тестове и (понякога доста странни) правила. 

В салоните се използва кожата единствено от мъжките говеда от шотландската порода Абърдийн-ангъс. Не се допуска това да са крави, защото бременността влошава качеството на кожата. Говедата трябва да са отглеждани на север, където е по-малко вероятно комари и други хапещи насекоми също да оставят белези.

За да издържи на тестовете за климатична устойчивост един Jaguar преминава през радикални изпитания, нямащи много общо с подобни тестове при другите марки. Колата се поставя в мощен фризер при температура от минус 40 градуса по Целзий. След 12 часа така охладеният автомобил в тунел, който симулира различни типове ветрове, бури и дъжд отново с температури между нула и няколко градуса под нулата. Едва тогава Jaguar-ът може да излезе на пътя.

А проектантите на компанията работят в пещера, оборудвана със системи за виртуална реалност и 4K проектори, които пресъздават 3D модели на всеки детайл от автомобила.

В Maxo също сме безкомпромисни в качеството на услугата и отворени към последните иновации в сектора на кредитирането. Може да кандидатствате за обратен лизинг само с няколко клика онлайн и да получите от 3000 до 30 000 лв. за срок до 48 месеца. Докато изплащате сумата на удобни за вас вноски, продължавате да използвате автомобила си както и преди.

 

Гъвкаво финансиране до 100 000 лв.

Научи повече