Назад към всички

Автоистория: Jaguar - голямата и мощна котка

Автоистория: Jaguar - голямата и мощна котка

Феновете на кралските сватби сигурно са забелязали електрикавия небесносин Jaguar, с който това лято принц Хари откара Меган Маркъл към церемонията за сключване на брак. Впечатляващата кола е прототип, но след събитието от компанията обявиха, че планират Jaguar E-Type Zero да влезе в серийно производство през 2020 г.

Jaguar E-Type Zero

Електрическата кола съвсем не е първият представител на марката в кралския двор. Jaguar има честта да получи Royal Warrant от кралица Елизабет II и принц Чарлз, с което е окичен с герба на официалните кралски доставчици. Както много други автопроизводители и този стартира като съвсем различна компания и дори с различно име.

„Мистър Ягуар“ и голямата котка

През 1922 г. двама младежи от Блекпул, Англия, превръщат мотоциклетната си страст в бизнес. Уилям Лайънс и Уилям Уолмсли са едва в началото на 20-те си години, когато се ражда идеята да превърнат хобито си по създаване на кошове за мотоциклети в бизнес. Така двамата основават Swallow Sidecar Company. Не след дълго обаче се оказва, че този бизнес не е особено печеливш, така че друго тяхно хоби заема мястото му: Сглобяването на автомобили. През 1926 г. Лайънс и Уолмсли основават S.S. Cars, а първият модел SS1 е представен на Лондонското автомобилно изложение през 1929 г. Скоро влиза в производство и е доста успешен на пазара.

Jaguar SS1

Шест години по-късно обаче се случват няколко неща, които в немалка степен определят бъдещото развитие на компанията. Уолмсли започва да губи интерес и между двамата партньори се заформя спор дали трябва да оставят нещата такива, каквито са, или да мислят за развитие и разширяване. В края на краищата Лайънс изкупува дела на партньора си и остава единствен начело на фирмата.

През същата година в компанията влиза „голямата котка“. Jaguar е добавено към името на SS моделите, изработено е и първото лого с добре познатия Ягуар в скок. Идеята е екзотичният хищник да символизира принципите зад автомобилите: Изящество и елегантност, комбинирани с отлично представяне и мощност, както и стремежът към развитие и експанзия.

Заради асоциацията с германската Държавна сигурност (ЕсЕс) след Втората световна война SS окончателно е премахнато от името на моделите и компанията е преименувана на Jaguar.

Следват години на впечатляващи успехи, иновации и затвърждаване на автомобилите от марката като изключителен и елитарен избор за автолюбители, редица звезди и, както вече стана дума, на кралското семейство. Сър Уилям Лайънс получава рицарско звание от кралица Елизабет II и става известен като „Мистър Ягуар“. 

Проблемът е, че Мистър Ягуар има автократично управление – почти никога не свиква съвещания на борда, сам проектира моделите и постепенно започва да изостава спрямо нарастващата конкуренция. През 60-те се налага да слее Jaguar с British Motor Corporation, но запазва поста си на председател, а десетилетие по-късно се оттегля изобщо. Скоро след него начело на компанията застава Джон Игън – човекът, за който се смята, че е спасил Jaguar от тотална загуба на идентичност и фалит (вляво на снимката, а вдясно е Лайънс).

Egan and Lyons

Аристократично минало и модерно бъдеще

Последните новини около Jaguar се въртят покрай SUV модела E-Pace и електрическия I-PACE, който е спряган за конкуренция на Tesla Model S. Съвсем естествено компанията не изостава от тенденциите и теченията в автомобилостроенето, макар да разчита и на носталгията от старата слава, както личи от дизайна на E-Type Zero от началото на статията. Ето и някои от най-емблематичните модели Jaguar от изминалите десетилетия.

C-Type, 1951 г.

C-Type

C-Type (или XK120-C) е спортен модел, който се произвежда само две години, но е толкова впечатляващ, че няма как да не остане в историята. Два пъти печели „24-те часа на Льо Ман”, а след една от победите сър Уилям Лайънс получава и рицарското си звание. Автомобилът на снимката също е участвал в „Льо Ман“ и наскоро беше продаден за близо 6 млн. лири.

E-Type, 1961 г.

E-Type

Преди три години E-Type беше обявен за най-добрия британски автомобил на всички времена. Историята разказва, че когато Уилям Лайънс видял вече готовия модел, не го харесал и заявил, че няма да се продава. Е, фактите са, че от E-Type са произведени и продадени 70 хил. бройки. А пък когато Енцо Ферари се срещнал за пръв път с E-Type, го похвалил като най-красивия автомобил, който някога е виждал. Франк Синатра се влюбил от пръв поглед и отсякъл: „Искам тази кола и я искам веднага“. E-Type са притежавали още Джордж Харисън, Рой Орбисън, Джордж Бест, Тони Къртис и др.

XJ6, 1968 г.

XJ6

Уилям Лайънс е определил XJ6 за „най-изящният“ Jaguar и много от феновете са на същото мнение и до днес. Колата претърпява различни модификации и сериите XJ са произвеждани в продължение на десетилетия.

XJ220, 1992 г.

XJ220

С максимална скорост от 315 км/ч това е най-бързата серийна кола преди появата на McLaren F1.

F-Type R, 2014 г.

Освен сред най-мощните, колите от серията F-Type се нареждат и сред най-изящните на Jaguar. F-Type R пожъна огромен успех преди няколко години, а за рекламата бяха ангажирани актьорите Бен Кингсли, Марк Стронг и Том Хидълстън.

Изключителни детайли и пълна безкомпромисност

В момента Jaguar е собственост на индийската Tata Motors, която поема марката след близо 30 години под шапката на Ford. През всичкото това време Jaguar запазва имиджа и качеството си, което е подложено на безпощадни тестове и (понякога доста странни) правила. 

В салоните се използва кожата единствено от мъжките говеда от шотландската порода Абърдийн-ангъс. Не се допуска това да са крави, защото бременността влошава качеството на кожата. Говедата трябва да са отглеждани на север, където е по-малко вероятно комари и други хапещи насекоми също да оставят белези.

За да издържи на тестовете за климатична устойчивост един Jaguar преминава през радикални изпитания, нямащи много общо с подобни тестове при другите марки. Колата се поставя в мощен фризер при температура от минус 40 градуса по Целзий. След 12 часа така охладеният автомобил в тунел, който симулира различни типове ветрове, бури и дъжд отново с температури между нула и няколко градуса под нулата. Едва тогава Jaguar-ът може да излезе на пътя.

А проектантите на компанията работят в пещера, оборудвана със системи за виртуална реалност и 4K проектори, които пресъздават 3D модели на всеки детайл от автомобила.

В Maxo също сме безкомпромисни в качеството на услугата и отворени към последните иновации в сектора на кредитирането. Може да кандидатствате за обратен лизинг само с няколко клика онлайн и да получите от 3000 до 30 000 лв. за срок до 48 месеца. Докато изплащате сумата на удобни за вас вноски, продължавате да използвате автомобила си както и преди.

Разбери повече

 

Виж всички полезни съвети

Виж всички полезни съвети
Градски транспорт или личен автомобил?

Градски транспорт или личен автомобил?

Често водена дискусия, с разнообразие от аргументи „зa” и „против“, която може да продължи безкрайно. А ето и нейното начало.

Как да си спестим непредвидените разходи за автомобилa?

Как да си спестим непредвидените разходи за автомобилa?

Всъщност много от неприятните изненади и харчове покрай автомобила могат да се предотвратят. Ето как опитът учи.

Как да подготвим колата си за есента?

Как да подготвим колата си за есента?

Светлините, спирачките, маслото на двигателя са само част от нещата, за които да се погрижите преди студът да ви спретне някой номер.

Иновативни идеи за стартиране на собствен бизнес

Иновативни идеи за стартиране на собствен бизнес

Собствен бизнес е един от начините да постигнете свободата си както във финансов, така и в личен план.