Назад към всички

Автоистория: Италианска красота и лукс - това е Ferrari

Автоистория: Италианска красота и лукс - това е Ferrari

През 1943 г. в малкия северен италиански град Маранело пристига 45-годишният Енцо Ферари, за да огледа и закупи селски имот с три постройки в покрайнините. Прекарал златната си младост на служба към Alfa Romeo, Енцо има план за втората половина от живота си: да започне да произвежда спортни автомобили, които да стават и за масова употреба.

Родилата се в разгара на Втората световна война компания в момента има пазарна оценка от над 20 млрд. долара и спокойно може да бъде определена като най-бляскавия и елитен автомобилен бранд в света.

Състезател по душа, бизнесмен по призвание

Твърди се, че Енцо е бил влюбен в автомобилните състезания още като малко момче. На 20 вече започва да участва в автомобилни гонки и да работи на доброволни начала за Fiat. Година по-късно се присъединява към Alfa Romeo като техен състезател, а десетилетие по-късно решава да прекрати кариерата си на пистата и да се премести в производството на спортните автомобили на компанията. Паралелно създава и едноименния си отбор Scuderia Ferrari, който по същество е инкубатор на едни от най-добрите пилоти за времето си, състезаващи се за Alfa Romeo.

След още едно десетилетие Alfa Romeo решава да прекрати подкрепата си към обучителната дейност на Енцо и отборът „изчезва“ като формирование за цели четири години. През това време неговият създател остава при компанията, но след скарване с един от директорите в началото на 40-те години напуска.

Вследствие на това „злощастно“ развитие на обстоятелствата се появява Ferrari.

Началото изобщо не е леко. Италия е съсипана от продължаващата и в този момент война. Доставките на всякакъв вид материали е изключително затруднено, а пътищата са разбити. Месеци след създаването на фабриката край Маранело, тя е бомбардирана и полуразрушена. Въпреки това, Енцо не се отказва. Скоро е произведен и първият модел Ferrari 125 S, който се оказва провал и не успява да завърши първото си състезание.

„Какъв обещаващ провал!“

Точно това са думите на Енцо Ферари след като първата му кола разочарова всички, освен него, очевидно.

И се оказва прав. Само няколко години по-късно той постига мечтата си да натрие носа на Alfa Romeo, когато през 51-ва Хосе Фройлан Гонсалес печели Гран При на Силвърстоун с Ferrari 375, а Енцо заявява: „Днес убих майка си!“.

Бившата му компания-майка не е единственото съперничество през годините. По-известни са случаите с Феручо Ламборгини и с Хенри Форд – създатели и собственици на едноименните компании.

Ламборгини забогатял трансформирайки стари военни машини в трактори и като новобогаташ се сдобил и с подобаващ автомобил – Ferrari. Инженерът обаче имал забележки по конструкцията на колата и решил да ги сподели със собственика на автомобилния завод. Само че Енцо Ферари не просто не му обърнал внимание, но и заявил, че не му трябват съветите на „тракторист“. Това естествено ядосало Ламборгини и скоро производството на селскостопански машини било заменено от друга италианска звезда на автомобилния небосклон: Lamborghini.

Почти в същия период Хенри Форд решава да навлезе в бизнеса със спортни автомобили и преценява, че най-добрият начин да го стори, е като купи готово производство. В същото време Ferrari изпитва финансови затруднения, така че Хенри и Енцо започват преговори за придобиване. Ябълката на раздора е именно подразделението за производство на състезателни коли, върху което Ферари настоява да запази контрол. В края на краищата продажбата се проваля и от нея се ражда дългогодишно и ожесточено съперничество между двете компании на пистата.

В периода от 47-а до 88-а година (от създаването на компанията до кончината на основателя й) Енцо превръща името си и това на марката Ferrari в легенда, а фабриката си, която днес произвежда по 30 автомобила дневно – в светиня.

Сега цената на ретро екземпляр на Ferrari може да достигне десетки милиони, а музеят в Маранело е събрал цялата „червена“ история на марката, днес собственост на Fiat.

Музеят в Маранело

Най-доброто Ferrari винаги е следващото

На входа на музея в Маранело е изписано и мотото на Енцо Ферари: „Най-доброто Ferrari винаги е следващото“. Подходът му винаги да гледа напред и никога назад продължава да властва в компанията и днес. Всяка следваща кола трябва да е по-добра от предходните и ако нещо трябва да бъде оставено в миналото, то просто отпада от картината. Целта не е единствено постигането на скорост, тя е в цялостното изживяване от шофирането и „обличането“ на всичко това в подобаващ дизайн. Макар в днешно време производството в завода да е автоматизирано, част от дейностите се извършват на ръка, като например работата по кожата и текстила в интериора. Всеки двигател се сглобява само от един работник, а купувачите на Ferrari 812 Superfast дори получават сертификат, подписан от техника, който е сглобил точно неговия двигател.

Ferrari 812 Superfast

Ferrari 812 Superfast има 6,5-кубиков V12 двигател с 800 к.с. и може да достигне 340 км/ч. Цената му започва от 337 000 долара.

Двигателят е само половината от същността на Ferrari. Останалото е формата му. А ето и някои от най-емблематичните модели през десетилетията:

250 TR Testarossa – „Червената глава“

250 TR Testarossa

И наследникът: Само Testarossa

Ferrari Testarrosa

F40 – Последният одобрен от Енцо автомобил за 40-годишнината на компанията

Ferrari F40

Ferrari Enzo – в памет на създателя

Ferrari Enzo

Dino 246 GT – макар да не носи емблемата, колата е произведена от Ferrari и кръстена на сина на Енцо – Дино

Dino 246 GT

LaFerrari – в превод „ФерариТо“. И наистина е единствено по рода си

LaFerrari

Макар да има изключения, отличителният белег на Ferrari си остава червеният цвят. Това е цветът на италианските коли на автомобилните състезания, който в миналото е бил задължителен (и всяка държава си има собствен такъв). След отпадането на задължителния му характер обаче, компанията продължава да се придържа към него в производството както на състезателните, така и на масовите си автомобили.

Цветът на вашата кола няма да има никакво значение при оценката й, ако кандидатствате за обратен лизинг от Maxo. Заявлението се подава за минути онлайн, а според оценката на автомобила може да получите от 3000 до 30 000 лв. с опция за изплащане до 48 месеца, през които продължавате да ползвате колата си както преди.

Разбери повече

 

Виж всички полезни съвети

Виж всички полезни съвети
Колко ще ни струва ремонтът на банята?

Колко ще ни струва ремонтът на банята?

Ремонтът на банята не е непременно свързан с неприятни изненади и затормозяващи дейности. Предварително планирай и обмисли всеки един детайл.

Колко ще ни струва мечтаната сватба?

Колко ще ни струва мечтаната сватба?

За прекрасно, незабравимо и безгрижно сватбено тържество заложи на внимателно планиране на бюджета. Научи повече за най-важните разходи, които те очакват и посрещни големия ден с усмивка!

Най-скъпите колекционерски автомобили

Най-скъпите колекционерски автомобили

Цените им са космически, но историята и уникалността им оправдават стойността

Колко електромобила има в България?

Колко електромобила има в България?

Основен проблем е все още високата цена на електрическите коли и липсата на стимули