Автоистория: Ford Т - Тенекиената мадама за всеки дом

Автоистория: Ford Т - Тенекиената мадама за всеки дом

Ford Т е имал много достойнства и качества, с които остава в историята. И се явява първата сериозна конкуренция на конния транспорт – файтони, каруци, каляски. Даже в рекламите се съпоставя именно с благородното животно. Само че конете не са си имали синдикат, през който да се оплачат.

Коли на конвейер

Когато Хенри Форд създава „Форд Мотор Къмпани“ през 1903 г. автомобилната технология съществува вече от десетилетия. За пръв път през 1807 г. Франсоа Исак де Риваз създава двигател, който може да задвижва превозно средство. Едва 70 г. по-късно Николаус Ото изобретява първия четиритактов двигател с вътрешно горене, а десет години след това Карл Бенц прави и първият автомобил с бензинов двигател.

До революцията на Форд обаче колите са нещо екзотично, рядко, привилегия на богатите и се сглобяват ръчно и поединично.

Първият модел на американската компания се нарича Ford A и в него няма нищо необичайно. Хенри Форд обаче има идея, която ще го остави в историята като далновиден бизнесмен и иноватор. Създава първата поточна линия за автомобилно производство, която ще промени живота и придвижването на американците, а после и на света.

По линията през 1908 г. „потича“ новият модел – Ford T. Заради фабричното производство е евтин, а отделни части са от ванадиева стомана, което го прави здрав и издръжлив. И до днес е популярен като Tin Lizzy – Тенекиената Лизи („Лизи“ е жаргон за жена с твърд характер), а по онова време второто галено име на Ford T е „таратайката“.

Съвсем скоро става хит. Представянето му се смята за едно от „важните“ събития по време на управлението на президента Теодор Рузвелт, който по принцип продължава да предпочита файтоните, но за важни случаи се качва именно на Ford T.

Трудната красавица отблизо

Тенекиената Лизи ставала за всеки вкус. Автомобилът се произвежда в 9 разновидности на модела, например петместен, двуместен и седемместен, който се води „градски“. Първоначално се предлага в цветовете червено, сиво, зелено и сиво. Черният вариант се появява по-късно като промяна с цел намаляване на разходите. На Хенри Форд се приписват думите, изречени по време на събрание с производствения отдел: „Всеки клиент може да получи автомобил в желания от него цвят, стига този цвят да е черно“.

ford t


 

Логично, автомобилът се пали с манивела, след което шофьорът практически трябва да се качи в движение, защото фордът потегля, макар и леко. Самата манивела също е била предизвикателство, а местен производител рекламирал заместващ лост с лозунга: „Предотвратява нараняванията на ръцете“. Няколко години по-късно се появяват и автомобилите, които палят с искра-

Автомобилът не разполага с колани, нито с километраж, нито пък с чистачки на стъклото. Резервоарът побира 40 л. гориво, а разходът е към 14/100 л/км. Ford T е с 20 конски сили мощност и можел да развива скорост от порядъка на 65 до 70 км/ч. Разполага с три скорости, една от които е задната. Резервоарът се намира под предната седалка, а горивото стига до двигателя единствено благодарение на гравитацията. По тази причина не било необичайна ситуация колата да трябва да бъде бутана/дърпана, ако се озове под неблагоприятен наклон.

За периода до 1927 г. от модела Ford T са произведени над 15 млн. автомобила. В началото на производството цената им е $825, докато към края пада на $260.

Не е чак толкова евтино, защото стойността на парите преди 90 години е била различна. За десерт сме оставили едно от най-големите преимущества на Ford T – почти не се е налагала смяна на частите. Доста изгоден за поддръжка, нали?! В днешно време обаче трудно може да си мечтаем за автомобил, който никога не се поврежда. И много често разходите по колата съвсем не са най-малкото перо в бюджета. С Maxo обаче, може да накарате колата си „да си заработи“ разходите, като се възползвате от възможностите на обратния лизинг. От 3 000 до 30 000 лв. според индивидуалната оценка на автомобила ви, който продължавате да използвате, докато изплащате заема.

 

Гъвкаво финансиране до 100 000 лв.

Научи повече