Назад към всички

7-те най-големи автомобилни двигателя в историята

7-те най-големи автомобилни двигателя в историята

В продължение на десетилетия в рамките на миналия век автомобилната индустрия вървеше напред твърдо застанала зад мотото „колкото по-големи, толкова по-добре“. Колкото повече литри бензин могат да нахлуят в цилиндрите на двигателя, толкова по-горд можеше да се чувства собственикът и толкова повече завист да предизвиква у околните, които не са си позволили такава мощ. И точно това е причината по онова време – повече кубици означаваха именно повече коне и мощност под капака. Модата е на особена почит в Съединените щати (очаквайте скоро и историята на американските “muscle cars”).

В изминалите десетилетия големите, гълтащи значително количество бензин, двигатели са изместени от по-малки, но ефективни. Заедно с тях на преден план излязоха понятията за икономичност, екологичност и красотата на малките неща. За електромобилите дори няма нужда да споменаваме.

В днешно време няма толкова значение колко е обемът, а как два двигателя с еднаква кубатура постигат различна мощност. Сега един икономичен трицилиндров мотор може да има толкова конски сили, колкото четирицилиндров с обем от 1,6 литра от предходна генерация. Всъщност, най-вероятно мотори над 2 до 3 кубика вече ви се струват „големи“.

А какво ще кажете за 13 литра? А за двайсет? Ето кои са едни от най-големите двигатели в историята на автомобилостроенето.

Rolls-Royce Merlin/Meteor

Rolls-Royce Merlin/Meteor

Rolls-Royce Merlin е самолетен двигател, широко използван във военната авиация в британски и американски (произведен под лиценз) самолети след 30-те години на миналия век. Впоследствие въз основа на Merlin е разработен Meteor – вариантът за други превозни средства, като танкове, камиони, БТР, плавателни съдове. И, естествено, за единични автомобили. Като този на снимката, който е сглобен от американски инженер през 60-те години и е популярен като „Звярът“. Meteor-ът под капака е с 12 цилиндъра и обем от 27 литра! Може да предположите защо предницата е толкова издължена.

А това отдолу е Bentley със същия Merlin/Meteor двигател:

Bently

BMW Brutus

BMW Brutus

Сходен е случаят с Brutus, който обаче е един единствен в света (в момента се намира в музей в Германия). Действието се развива през Втората световна война, когато германски ентусиасти решават да построят автомобил, задвижван от 12-цилиндров самолетен двигател на BMW. Обемът му е 46 кубика.

Fiat S76

Fiat S76

Още един звяр, този път е „Звярът от Торино“. Разполага с 4-цилиндров, 28,4-кубиков двигател и 300 конски сили. Колата е произведена само в два екземпляра, създадени специално за да бият рекорда за скорост по онова време (1910 г.) на конкурента Blitzen Benz (който има двигател с обем от едва 21,5 литра). Едната кола не оцелява и отива за скрап, а втората попада в катастрофа през 20-те години и е реставрирана едва през 2015 г.

Pierce-Arrow 6–66

Pierce-Arrow 6-66

Pierce-Arrow е американска компания от началото на миналия век. Моделът 6–66 от 1913 г. има шестцилиндров двигател с обем от 13,5 литра и „цели“ 100 конски сили. Колата се произвежда в продължение на 5 години, а впоследствие моторът продължава да се използва в по-масивни автомобили като пожарникарски коли.

Benz 82-200

Benz 82-200

Ако гореизброените двигатели са екзотични и единични случаи, то този вече влиза в масово производство. Спортният Benz 82-200 има 4-цилиндров двигател с кубатура от 21,5 литра и мощност от 200 к.с.

Bugatti Royale (Type 41)

Bugatti Royale

Луксозният седан се произвежда от 1927 до 33-а година и е дълъг 6,4 метра. Разполага с 8-цилиндров редови двигател с работен обем от 12,7 литра и 300 к.с., Royale е не само сред колите с най-голям двигател, но и една от най-дългите в света. Произведени са само седем бройки, от които заради съвпадението с периода на Голямата депресия са продадени само три.

1911 Simplex

1911 Simplex

Може и да не сте чували за американските Simplex, но тези коли са изключително търсени за времето си в началото на 20-и век. Четирицилиндровият двигател е с обем от 9,7 литра и мощност 50 конски сили. От останалите съществуващи бройки може да намерите някоя на търг и цена от 850 хиляди долара.

Сега не е нужно човек да има кола със самолетен двигател, за да постига добра скорост. И какъвто и да е вашият личен автомобил, към всичките му преимущества добавяме още едно: може да ви съдейства финансово. С обратен лизинг от Maxo получавате от 3000 до 30 000 лева в зависимост от оценката на колата ви. Може да изплащате заема на удобни вноски до 48 месеца, а през този период автомобилът остава във ваши ръце.

Разбери повече

 

Виж всички полезни съвети

Виж всички полезни съвети
Колко ще ни струва ремонтът на банята?

Колко ще ни струва ремонтът на банята?

Ремонтът на банята не е непременно свързан с неприятни изненади и затормозяващи дейности. Предварително планирай и обмисли всеки един детайл.

Колко ще ни струва мечтаната сватба?

Колко ще ни струва мечтаната сватба?

За прекрасно, незабравимо и безгрижно сватбено тържество заложи на внимателно планиране на бюджета. Научи повече за най-важните разходи, които те очакват и посрещни големия ден с усмивка!

Най-скъпите колекционерски автомобили

Най-скъпите колекционерски автомобили

Цените им са космически, но историята и уникалността им оправдават стойността

Колко електромобила има в България?

Колко електромобила има в България?

Основен проблем е все още високата цена на електрическите коли и липсата на стимули