В продължение на десетилетия в рамките на миналия век автомобилната индустрия вървеше напред твърдо застанала зад мотото „колкото по-големи, толкова по-добре“. Колкото повече литри бензин могат да нахлуят в цилиндрите на двигателя, толкова по-горд можеше да се чувства собственикът и толкова повече завист да предизвиква у околните, които не са си позволили такава мощ. И точно това е причината по онова време – повече кубици означаваха именно повече коне и мощност под капака. Модата е на особена почит в Съединените щати (очаквайте скоро и историята на американските “muscle cars”).
В изминалите десетилетия големите, гълтащи значително количество бензин, двигатели са изместени от по-малки, но ефективни. Заедно с тях на преден план излязоха понятията за икономичност, екологичност и красотата на малките неща. За електромобилите дори няма нужда да споменаваме.
В днешно време няма толкова значение колко е обемът, а как два двигателя с еднаква кубатура постигат различна мощност. Сега един икономичен трицилиндров мотор може да има толкова конски сили, колкото четирицилиндров с обем от 1,6 литра от предходна генерация. Всъщност, най-вероятно мотори над 2 до 3 кубика вече ви се струват „големи“.
А какво ще кажете за 13 литра? А за двайсет? Ето кои са едни от най-големите двигатели в историята на автомобилостроенето.
Rolls-Royce Merlin/Meteor
Rolls-Royce Merlin е самолетен двигател, широко използван във военната авиация в британски и американски (произведен под лиценз) самолети след 30-те години на миналия век. Впоследствие въз основа на Merlin е разработен Meteor – вариантът за други превозни средства, като танкове, камиони, БТР, плавателни съдове. И, естествено, за единични автомобили. Като този на снимката, който е сглобен от американски инженер през 60-те години и е популярен като „Звярът“. Meteor-ът под капака е с 12 цилиндъра и обем от 27 литра! Може да предположите защо предницата е толкова издължена.
А това отдолу е Bentley със същия Merlin/Meteor двигател:
BMW Brutus
Сходен е случаят с Brutus, който обаче е един единствен в света (в момента се намира в музей в Германия). Действието се развива през Втората световна война, когато германски ентусиасти решават да построят автомобил, задвижван от 12-цилиндров самолетен двигател на BMW. Обемът му е 46 кубика.
Fiat S76
Още един звяр, този път е „Звярът от Торино“. Разполага с 4-цилиндров, 28,4-кубиков двигател и 300 конски сили. Колата е произведена само в два екземпляра, създадени специално за да бият рекорда за скорост по онова време (1910 г.) на конкурента Blitzen Benz (който има двигател с обем от едва 21,5 литра). Едната кола не оцелява и отива за скрап, а втората попада в катастрофа през 20-те години и е реставрирана едва през 2015 г.
Pierce-Arrow 6–66
Pierce-Arrow е американска компания от началото на миналия век. Моделът 6–66 от 1913 г. има шестцилиндров двигател с обем от 13,5 литра и „цели“ 100 конски сили. Колата се произвежда в продължение на 5 години, а впоследствие моторът продължава да се използва в по-масивни автомобили като пожарникарски коли.
Benz 82-200
Ако гореизброените двигатели са екзотични и единични случаи, то този вече влиза в масово производство. Спортният Benz 82-200 има 4-цилиндров двигател с кубатура от 21,5 литра и мощност от 200 к.с.
Bugatti Royale (Type 41)
Луксозният седан се произвежда от 1927 до 33-а година и е дълъг 6,4 метра. Разполага с 8-цилиндров редови двигател с работен обем от 12,7 литра и 300 к.с., Royale е не само сред колите с най-голям двигател, но и една от най-дългите в света. Произведени са само седем бройки, от които заради съвпадението с периода на Голямата депресия са продадени само три.
1911 Simplex
Може и да не сте чували за американските Simplex, но тези коли са изключително търсени за времето си в началото на 20-и век. Четирицилиндровият двигател е с обем от 9,7 литра и мощност 50 конски сили. От останалите съществуващи бройки може да намерите някоя на търг и цена от 850 хиляди долара.
Сега не е нужно човек да има кола със самолетен двигател, за да постига добра скорост. И какъвто и да е вашият личен автомобил, към всичките му преимущества добавяме още едно: може да ви съдейства финансово. С обратен лизинг от Maxo получавате от 3000 до 30 000 лева в зависимост от оценката на колата ви. Може да изплащате заема на удобни вноски до 48 месеца, а през този период автомобилът остава във ваши ръце.