10 мита за пестене на гориво

10 мита за пестене на гориво

Добре известно е, че разходът на гориво може да бъде подобрен при спазването на определени правила при шофиране. Например при по-консервативно каране, а не с крака на педала на газта, със спазването на техническите изисквания на автомобила и редовна поддръжка на гумите. Това не пречи онлайн или от уста на уста да циркулират редица други „спестовни“ трикове. Някои от тях са просто безполезни, други могат да доведат до обратния резултат – колата да харчи повече, а трети могат дори да бъдат опасни за автомобила ви и да го повредят.

Ето 10 от по-разпространените митове за пестене на гориво.

Препълване на резервоара

Много хора продължават да пълнят резервоара след като той е индикирал, че е пълен и пистолетът на бензиновата колонка е спрял автоматично. Допълнителното му помпане не ви пълни резервоара над преливника, а връща излишния бензин обратно в резервоара на бензиностанцията през системата за обратни газове на пистолета и маркуча на колонката. Паралелно с това гориво може да попадне в отдушника и от там във въгленовия филтър. Това означава две неща: Тъй като допълнително напомпания бензин се отчита, плащате за нещо, което не е влязло в резервоара ви. Второ – има опасност да повредите отдушника и въгленовия филтър. Така че ако искате да се снабдите с някой литър на по-ниска цена, това не е начинът.

Винаги пълен резервоар

Друга теория е, че нивото на горивото в резервоара не трябва да пада под половината. Много шофьори редовно допълват догоре, независимо че имат предостатъчно бензин или дизел. Зад тази теория стои нещо вярно и то е свързано с бензиновите изпарения. Предполага се, че при непълен резервоар те се увеличават и това „изразходва“ гориво. Дядо ви е трябвало да спазва това правило, защото то не е валидно от много, много години. Така че си карайте спокойно и не изпадайте в паника, ако сте изхарчили 5 литра да тичате на бензиностанцията. Разбира се, няма нищо лошо, ако ви предстои дълъг път.

Но и пълният резервоар харчи повече…

Е, това е другото течение по резервоарните въпроси. Тъй като тежката кола на теория харчи повече, то пълният резервоар може да е причина за увеличен разход. Тук имаме няколко разбивача на митове: Според официални данни на автомобилните асоциации за повишаване на разхода при натоварване на автомобил може да се говори, когато екстра теглото е над 50 кг. Тогава разходът се покачва с около 2-3%. Ако вземем за пример разход от 6/100 това е 180 мл. на сто километра. Дотук чудесно, но е по-добре да се притеснявате за собственото си тегло или за боклуците в багажника. Защото относителното тегло на литър бензин е 0,73 кг. Което означава, че един пълен резервоар от 50 л. тежи 36,5 кг. И тъй като без гориво не може да се кара, ако приемем че половин резервоар е теглото, което искате да си спестите, то това са цели 18 – 19 кг.! Както се казва – ще спестите, ама надали.

Помпам здраво гумите и съм готов!

Има известна истина дотолкова, доколкото ако не следите нивото на атмосферното налягане и то спадне под препоръчителното. Това намалява сцеплението и води до по-висок разход. Факт. Също така е факт, че ако ги напомпате повече от препоръчителното нищо няма да спестите, ами си причинявате редица рискове на пътя. Ако искате да използвате този метод за ограничаване на разхода, просто изберете качествени гуми, сменяйте ги редовно (не карайте с протрити) и ги поддържайте в изправност.

Премиум гориво или как се пести от скъпото

Всички знаем максимата, че евтиното излиза скъпо. И обратното. Е, тя не важи за премиум горивата. По-скъпи са, но последното, което правят, е да намаляват разхода. С други думи, ако някой ви е обещал такъв ефект, жестоко ви е излъгал. Естествено, не говорим за автомобилите, които по производствени характеристики са предвидени да работят с такова. По-високото октаново число и добавките също така могат да помогнат при работата на двигателя. Но не пестят.

Аз и автоматик? В никакъв случай!

Съществуват различни мотиви едни хора да предпочитат автомобили с автоматични или с ръчни скорости. И сред тях вирее и митът, че автоматикът е с по-висок разход. Доста остаряло схващане, почти древно. Съвременните автомобили с автоматична трансмисия не само че се доближават до тези с ръчни скорости, но и стават все по-икономични.

Старите коли харчат повече

Глупости. Ако не я поддържате даже нищо няма да ви харчи, защото няма да върви. При добра поддръжка в повечето случаи промени в разхода или няма, или са минимални. Надяваме се не пропуснахте израза „добра поддръжка“. Това означава да се грижите навреме, а не след като възникне проблем. Примерно да сменяте свещите на зададения от производителя период и да не допускате да карате с развален кислороден датчик (ламбда сонда).

Сменям въздушния филтър и излитам

Абсолютно почти така е. Ако имате кола с карбуратор. Ако колата ви е с двигател с директно впръскване на горивото (популярни като „инжекциони“), то такава зависимост вече не съществува. Това не означава да си карате с мръсен и задръстен въздушен филтър. Проверете в книжата на автомобила, обикновено се сменя на няколко хиляди километра.

Стартирането на автомобила харчи много

И затова си стоите на свободна предавка половин час, докато чакате някъде? За справка при работа на място една кола може да харчи между 0,5 и 2 л. гориво на час. Нищо общо с това да изключите двигателя и после пак да запалите, особено като говорим за инжекционите. Естествено, не става въпрос да гасите и палите постоянно в задръствания или на светофар, най-малкото е изнервящо. В същото време обаче вече е разработена т.нар. стоп-старт технология и се смята, че именно тя е бъдещето.

Жега ти е? Отвори си прозореца

На всички ни е познато, защото това е една от най-старите дилеми на шофьорите – спестовници: Колко точно харчи колата при пуснат климатик. И неизменно поне веднъж сте ставали жертва на предразсъдъка, че в големите жеги е по-икономично да сте на отворени прозорци и да ви вее нещо подобно на сешоар. Истината е, че има само един верен отговор за спестяване в горещините: Без климатик и на затворени прозорци. Ако оцелеете да се порадвате на резултата… Редица проучвания и експерименти през годините показват различни резултати – понякога климатикът води до по-голям разход от прозорците, понякога обратното. На дълъг път и при по-високи скорости (над 100 км./ч.) климатикът не натоварва толкова двигателя и той повишава по-малко разходът. При отворени прозорци пък е обратното – по-голямото съпротивление натоварва двигателя. На всичкото отгоре зависи от самия двигател, от купето, от натовареността. Така че най-добре не мислете толкова за изхарчените два или пет литра отгоре, а за комфорта на себе си и спътниците.

 

Гъвкаво финансиране до 100 000 лв.

Научи повече