Автоистория: Японският ронин, който издържа теста на времето

Автоистория: Японският ронин, който издържа теста на времето

Mitsubishi е огромен японски конгломерат, който обхваща широка палитра от производствени дейности от хранителни продукти, през производство на гориво и пластмаси, до телекомуникации. Но естествено, извън Япония е най-популярен с автомобилите си (е, може би и с климатичните си системи). В момента компанията е седмият по големина автопроизводител в Япония, като през годините е стигал и до четвърто място, но след няколко тежки удара мина назад. 150 години след създаването си Mitsubishi все още устоява на предизвикателствата на времето и се развива в крак с тенденциите.

От кораби и самолети към автомобили

Mitsubishi е основана през 1870 г. като корабостроителна компания, по-късно се занимава и със самолетостроене. Минават почти 50 години преди да започне производството на автомобили и вероятно няма да е изненада, че първата кола е наречена Mitsubishi Model A. Това е първият автомобил серийно производство в Япония и е базиран на Fiat Tipo 3. Model A обаче е доста по-скъп от сходните автомобили на европейските и американски конкуренти, така че 4 години по-късно, през 1921 г., производството му е преустановено, а в следващото десетилетие компанията прекратява опитите си за автомобилостроене.

През 34-а година Mitsubishi Shipbuilding и Mitsubishi Aircraft се обединяват в Mitsubishi Heavy Industries – компанията, която е познаваме така и до ден днешен. Наред с частите за кораби и самолети Mitsubishi започва работа и по модела PX33 – първият японски седан за военна употреба с 4х4 задвижване.

Раздробяване, обединяване и първи успехи

По време на Втората световна война компанията използва военнопленници за работна сила в заводите си. След войната това води до редица съдебни дела и през 2015 г. Mitsubishi официално се извини на американския народ за използването на американски войници за принудителен труд.

През 50-те компанията попада под закона „Зайбатсу“, който предвижда разбиването на големите конгломерати и корпорации в Япония. Mitsubishi се разделя на три регионални фирми, които биват обединени отново през 1964 г. Междувременно обаче се появява легендарният Mitsubishi 500. По това време японската икономика е във възход, заплатите се покачват и мъникът е създаден като достъпна семейна кола.

Mitsubishi 500

След това започва производството на Minica, който се превръща в най-дълго произвеждания модел на Mitsubishi. През 2011 г. той е заменен от Mitsubishi eK.

Mitsubishi Minica

Друг дългогодишен модел на Mitsubishi е Colt, който се произвежда от 1962-а до 2012-а. Моделът е така познат в Европа и Америка, докато в Япония се продава под наименованието Mirage. През годините търпи много модификации, някои от които са дистрибутирани под названието Mitsubishi Lancer.

Mitsubishi Lancer.

Поредица партньорства

За да увеличи присъствието си в чужбина Mitsubishi започва да сключва партньорства с други компании. През 71-а продава 15% от собствеността на Chrysler. Така Mitsubishi Galant започва да се продава като Dodge Colt в САЩ и като Chrysler Sigma в Австралия. Японците обаче успяват да изградят собствена дистрибуторска мрежа за Colt в Европа и тук започват търканията между двете компании. През 80-те Chrysler се бори с фалит и се налага да продаде австралийското подразделение на Mitsubishi. Все пак двата производителя продължават да си партнират на територията на САЩ и така се ражда Diamond Star Motors. Джойнт венчърът оцелява до 91-а, когато Chrysler продава дела си на Mitsubishi. Заводът там беше затворен през 2015 г., за да се фокусира повече над азиатския пазар и производство.

Пред 90-те Mitsubishi прави опити да придобие Honda, на което обаче конкурентната компания се противопоставя и в края на краищата успява да устои. Причината за самочувствието на Mitsubishi е възхода на Pajero и драстично увеличените приходи. По това време останалите японски производители подценяват нарастващия интерес към SUV автомобилите и Pajero няма особена, ако не и никаква, конкуренция.

Mitsubishi Pajero Evolution

По това време се ражда и партньорството с Volvo, от което се ражда Mitsubishi Carisma.

Mitsubishi Carisma

През годините Mitsubishi си партнира и с френската Groupe PSA по разработките на дизелови двигатели. През 99-а е създаден и алиансът Renault-Nissan-Mitsubishi, който съществува и до днес.

Не може без скандали

От Mitsubishi два пъти са признавали за прикриване на дефекти по автомобилите, което често е определяно и като „един от най-големите скандали в японската корпоративна история“. Сред прикриваните дефекти са отказващи спирачки и съединители, и течове на гориво. В началото на хилядолетието компанията трябваше да върне за ремонт общо милион леки автомобили, камиони и бусове. Президентът на Mitsubishi и още 23-ма служители бяха арестувани и съдени.

През 2016 г. пък около компанията избухна скандал за манипулиране на тестове за разход на гориво, който коства на Mitsubishi 173 млн. долара. А пък в края на миналата година председателят на Renault-Nissan Карлос Гон беше арестуван по обвинения за финансови измами. След разкритието за поведението му Гон беше освободен и от председателското място в съвета на Mitsubishi. Наложи се французите и японците да направят съвместно изявление и да потвърдят, че скандалът няма да развали алианса.

Напред в електрическото бъдеще

Последните новини са около произвеждания от 10 години Outlander Sport, който са очаква да получи няколко подобрения през 2020 г. Plug-in хибридът получи наградата „Кола на годината“ в Япония през 2013 г. и от тогава е един от най-успешните проекти на компанията.

Mitsubishi New Gen ASX

Както повечето производители и Mitsubishi се ориентира в голяма степен към електрическите и хибридни разработки в рамките на програмата си Drive@Earth. Съвсем скоро, на автомобилното изложение в Женева, се очаква премиерата на ASX, както и концептуалният Mitsubishi Engelberg Tourer.

Mitsubishi GMS Teaser

Какъвто и да е вашият предпочитан автомобил, трябва да знаете, че може да получите финансиране срещу него от Maxo. Според оценката на колата получавате обратен лизинг на стойност от 3000 до 30 000 лв. с възможност за изплащане до 48 месеца. През този период продължавате да ползвате автомобила си както и преди.

 

Гъвкаво финансиране до 100 000 лв.

Научи повече