Реглаж на предница

Реглаж на предница

Реглажът не е точно от задължителните технически процедури по колата, но може да се каже, че е много силно препоръчителен. Терминът идва от френското réglage, в превод – регулиране. Нерегулираната предница може да създаде несигурно поведение на автомобила по пътя, а от там и риск за пътуващите в него. Ако колата ви придърпва на завой или при преминаване през неравности, ако воланът „тегли“ наляво или надясно при движение по прав и равен участък, ако чувате тропане и свирене от гумите, особено при завиване – то почти със сигурност е време да наминете „през стенда“ (механизмът, на който автомобилът ви ще бъде окачен, за да му се направи диагностика).

Малко геометрия

Съотношението на част от компонентите по предното окачване спрямо различни повърхности се измерва в градуси, които трябва да бъдат в точно определен диапазон. С други думи предницата на автомобила ви (и в по-малка степен задницата) си има определена „геометрия“ и ако тя е нарушена, автомобилът трябва да мине на реглаж.

Това са наклонът на амортисьора спрямо колелото, наклонът на колелото спрямо пътната настилка и т.нар. сходимост, която отразява дали колелата са перпендикулярни спрямо свързващата ги ос, с наклон навътре (затворена сходимост) или навън (отворена сходимост).

Ако някое от горните е под неправилен ъгъл, може да усетите различни симптоми. Например:

  • При положителен надлъжен наклон на амортисьора (към задната част на колата) може да изпитвате затруднения при въртенето на волана или той по-трудно да се връща след завой. Отрицателен наклон (към предницата) ще доведе до вибрации в гумите.
  • Страничният наклон на гумите води до тяхното износване във външната част, когато колелото е наклонено навън, и респективно от вътрешната страна, ако е наклонено навътре. Този наклон може да зависи и от страничния наклон на амортисьора спрямо колелото. При вертикално положение на колелата износването е най-малко, но редица производители проектират автомобилите с минимално отклонение за повече стабилност и по-добро поведение на пътя. Когато наклоните на двете предни колела се различават, колата ще тегли в една от двете посоки – наляво или надясно. Имайте предвид, че неравномерно износените гуми също променят ъгъла и при тях може отново да се усеща теглене.
  • Обикновено гумите на повечето автомобили не са абсолютно перпендикулярни. При колите със задно предаване те са леко затворени напред, а при тези с предно – леко отворени спрямо пътя. Отклонение по-голямо от заводски проектираното обаче също води до износване и да се усеща като теглене, често при завой.

За реглаж ли съм?

На първо място не е нужно да чакате автомобилът да започне да показва ясни признаци за нужда от реглаж. Ако това се случи, може да се каже че е дори късно: Може да сте увредили гумите до степен да са за преждевременна подмяна; да сте повредили пружината на амортисьор или самият амортисьор. Да карате кола в подобно състояние е опасно, защото може да ви изневери на пътя поради факта, че не е стабилна, а спирачният път е увеличен.

Реглаж се налага след смяна на компоненти по окачването. При различните автомобили необходимостта може да варира спрямо ремонтите, но сред задължителните са носачи, шарнири, кормилна щанга, лагери. При подмяна на гумите обикновено не се налага, освен ако гумите или чантите не са в различен от досегашния размер.

Дори да не сте „пипали“ предницата обаче е препоръчително да минавате пътен тест и преглед веднъж на две години профилактично. Добре е да следите за признаци и ако колата се е „удряла“ в бордюри, големи неравности или сте уцелили някоя голяма дупка.

Процедурата струва около 30 – 40 лева и за нея със сигурност не ви трябва кредит от Maxo. Но за всякакви други случаи може да се възползвате от възможността да получите обратен лизинг срещу автомобила си на стойност до 100 000 лв. и с опция за изплащане до 60 месеца. През това време колата остава при вас и си я ползвате както сте правили и преди.

 

Гъвкаво финансиране до 100 000 лв.

Научи повече