Нов катализатор или нова кола?

Нов катализатор или нова кола?

От началото на годината обичайният Годишен технически преглед може да доведе до спиране на колата ви от движение поради проблем, който досега беше пренебрегван: Липсата на катализатор. Законодателните промени бяха приети в края на миналата година след неколкомесечен дебат за замърсяването от стари автомобили или такива с премахнато очистващо устройство. Мерките бяха посрещнати спорно, тъй като катализаторът е сравнително скъпа част.

Какъв е проблемът с катализаторите?

Устройството е поставено в изпускателната система на автомобилите, преди гърнетата, и филтрира въглеродния двуокис, азотния окис, карбон монооксид и пр. Наименованието идва от вградените в структурата му катализатори, които променят химическия състав на вредните емисии, отделяни от автомобила.

„Проблемите“ са няколко. Първият е, че такова устройство притежават автомобилите, произведени около и след 2000-та година. Повечето по-стари автомобили не разполагат с катализатор. Такъв може да бъде поставен допълнително, но цената му не винаги оправдава подобно действие – повечето стари автомобили са на стойност под 1000 лв., а т.нар. пасивен катализатор е с подобна равностойност.

Вторият е, че катализаторът се задръства на около 100 - 150 хил. км. Често собствениците избират да го премахнат, вместо да купуват нов и на негово място да поставят т.нар. резонаторно гърне.

Друг проблем е, че в последните години зачестиха и случаите на кражби на катализатори, които после биват продавани заради ценните метали в тях или просто на пазара втора ръка.

И последния, но не по важност, проблем е, че понякога автомобилите на старо се продават с премахнат катализатор, дори и фабрично да са имали такъв.

Според законовите промени обаче без такова устройство вече няма да може да получите регистрация в КАТ.

Откъде да намеря катализатор

В определени случаи наистина е добре да се замислите, дали все още искате да карате стария си автомобил или да го смените с по-нов. А именно, ако колата ви е достатъчно стара, за да не е имала фабричен катализатор, който сега би ви струвал колкото, че понякога и повече от колата.

В останалите случаи имате различни опции, като по-евтините, естествено, са и рискови.

Може да търсите катализатор на старо. Тъй като устройството има определени километри живот, е добре да прибягвате до тази опция, само ако сте абсолютно сигурни откъде се е взел този катализатор и колко километра е минал досега. Иначе такъв катализатор може да намерите и на цени от 100 – 200 лв. (зависи от автомобила ви).

Същото важи за старите, рециклирани катализатори.

Универсален катализатор – както се досещате, това е различно от оригинално, съответно доста по-евтино, но ново устройство. Има и наполовина по-малък пробег от оригиналните катализатори, т.е. между 50 и 100 хил. км. Често търговците не дават и гаранция за универсалните устройства, защото други проблеми по изпускателната система могат да доведат до дефект в катализатора.

Оригинален катализатор – тук вече става въпрос за поне няколко стотин лева за нов, но и за години спокойствие. Изборът на катализатор зависи от марката и модела на автомобила ви и затова най-лесно се обърнете към сервиз. Не се опитвайте да го сменяте сами, освен ако традиционно не се занимавате с изпускателна система, катализатори, гърнета и ауспуси…

Колкото до парите – нека вашата кола ви съдейства с тях. С помощта на Maxo може да получите финансиране до 100 000 лв, гарантирани с автомобила ви и да продължите да го използвате, докато го изплащате.

 

Гъвкаво финансиране до 100 000 лв.

Научи повече