Най-подходящите гуми според сезона

Най-подходящите гуми според сезона

Едва ли съществува шофьор, който да не е наясно, че съществуват различни гуми за различните сезони. Но въпреки това всяка зима ставаме свидетели на многобройни случаи на смелчаци, потеглили с летни гуми в снега и съответно постигнали най-малкото буксуване и засядане, а за съжаление и нерядко предизвикали ПТП. Не много по-различна, макар и по-малко видима, е ситуацията на шофиращи със зимни гуми в топлите сезони. А по-хитрите решават, че всесезонните гуми, щом се наричат така, значи са панацеята за целогодишно каране без грижи. И, естествено, това съвсем не е вярно.

Съществуват и други заблуди, например, че единствената разлика между зимни и летни гуми е в дълбочината на грайфера. Всъщност за сцеплението се грижат още редица параметри като рисунък на гумата и материалът, от който е направена. Но нека разгледаме характеристиките по отделно.

Зимни гуми

Зимните гуми са направени от каучукови смеси, така че да са по-меки и еластични, което съдейства за сцеплението. Рисунъкът е различен от този на летните и е подкрепен от множество ламели, чиято цел е да осигурят по-добър контакт с настилката. При сухо време обаче спирачният път се удължава и това е рисковият недостатък на каране със зимни гуми извън сезона. Заедно с това, ако сте решили, че може да спестите от купуването на летни и редовната им смяна, отново бихте били в грешка. През лятото асфалтът се нажежава, а зимните гуми (които вече споменахме, че са от по-мек материал), се размекват допълнително, износват се много бързо и може да ги съсипете за отрицателно време. Така отново ще се наложи да купувате гуми и няма да сте спестили.

Летни гуми

Както може да предположите от горното, разликата на летните гуми спрямо зимните е именно по-твърдият материал, който взаимодейства по-добре с гореща и суха настилка. Рисунъкът на самата гума предвижда движение при мокри пътища и дъжд, тя притежава каналчета, които да отвеждат водата, за да може това да се отразява минимално на поведението на автомобила на пътя. Излишно е да казваме, че карането с летни гуми при зимна обстановка – не само сняг, но много ниски температури и заскрежаване, носи огромен риск. Каучукът се втвърдява допълнително и все едно сте поставили автомобилът на кънки, а не на гуми.

Всесезонни

Всесезонните гуми са усреднен компромис между зимните и летните. Употребата им в България е непрепоръчителна и рискова и при ниски, и при високи температури. Подобни гуми биха били подходящи, ако шофирате в държава с климат без драстични колебания в температурите. Да заложите на такива означава с цената на по-малък разход да постигнете целогодишен и постоянен риск.

Някои допълнителни фактори

  • Трябва да смените летните гуми със зимни далеч преди първите снеговалежи. Каучукът се втвърдява при температури под 7 градуса – това може да ви бъде ориентир.
  • Зимни гуми, които са захабени и протрити, не са никакви зимни гуми. Не карайте с остарели такива. Дълбочината на грайфера трябва да бъде 4 мм.
  • Съществува практика да се сменят само двете гуми на двигателните колела. Това също е опит за заобикаляне с рискови последици.
  • Рециклираните гуми също са компромис и няма да ви спестят много средства. Каучукът си старее, така че важна е годината на производство. Като правило може да си отбележите да не карате с гуми на възраст над 5 години. Възрастта може да разберете по DOT номера отстрани на гумата – първите две цифри от него са номера на седмицата от годината, а вторите – на самата година на производство.
  • Съхраняването на гумите извън сезона също има голямо значение, ако не искате да се амортизират преждевременно. Не е добра идея свалените гуми просто да бъдат захвърлени някъде в гаража или мазето, да не говорим да са на открито и изложени на атмосферните условия. Повече за правилното им съхраняване може да научите от статията „5 съвета как правилно да съхраняваме гумите“.

Надяваме се, че сме ви убедили, че правилния подход към шофирането с правилните гуми в правилния сезон е от голямо значение както за сигурността, така и за финансите ви. И като стана дума за пари – може да използвате автомобила си, за да получите обратен лизинг от Maxo. От 3 000 до 30 000 лв. спрямо оценката на автомобила и предпочитанията, а срокът може да бъде до 48 месеца. През всичкото това време вие ще ползвате и управлявате колата си както преди.

 

Гъвкаво финансиране до 100 000 лв.

Научи повече