Класиците от другия блок

Класиците от другия блок

През пролетта, когато Владимир Путин (отново) встъпваше в длъжност като президент на Русия, голяма част от погледите бяха отправени към автомобила, в който се качи, за да стигне до Кремъл. Лимузината даже засенчи като новина събитието. Може би защото това е четвъртият президентски мандат на Путин, а може би и заради автомобила сам по себе си. Привидно той не се различава много от себеподобен клас коли, но за руснаците олицетворяваше позабравената гордост от руската автомобилна промишленост. Автомобилите от проекта „Кортеж“ се наричат Aurus и засега са предназначени само за властта в Москва, а производството им е финансирано от държавния бюджет. Практика, която е доста позабравена в останалите посткомунистически държави, преминали през периоди на приватизация и разгръщане на частния бизнес.

Aurus

Ако лимузината ви прилича на Rolls-Royce Phantom, то приликата е „случайна“ или поне не официално призната. Досега Путин се возеше в Mercedes S-Class, а може би любопитна подробност е, че автомобилите на двама от емблематичните съветски лидери – Ленин и Брежнев, са били именно Rolls-Royce. Но пък подобни съвпадения и прилики съвсем не са малко в руската, и по-точно съветската, автомобилна история.

От партньорството до съперничеството

За начало на автомобилната промишленост в СССР се смята Ф-15 на АМО (Московската автомобилна организация), който представлява нещо като камионетка и е базиран на Fiat 15. Това се случва през 1924 г., а пет години по-късно ръководството в Москва сключва споразумение с Ford за производството на коли по техен лиценз. Така между двете световни войни се раждат ГАЗ-А (базиран на Ford A), ГАЗ-М-1 (базиран на Model B) и КИМ-10 (по образец на Ford Prefect), пуснат в навечерието на Втората световна война и респективно произведен в едва 64 бройки. Във военните времена съвсем естествено автозаводите се преориентират към изработка на военна техника и машини, но след 45-а година се завръщат към цивилното производство. И тогава се ражда легендарният Москвич. Първият е създаден с технологията на Opel Kadett.

В периода на Студената война съветската автомобилна промишленост претърпява бурно развитие, особено след 60-те и 70-те години. Индустрията продължава да възпроизвежда модели въз основа на западни коли, но за разлика от предвоенното партньорство, сега вече става дума за съперничество. „Войната“ в автосектора се превръща в надпревара. Кой кого изпреварва обаче към днешна дата вече няма особено значение. България, като една от държавите зад Желязната завеса, е част от историята на съветските автомобили, за които по-възрастните добре си спомнят, че алтернатива практически не съществуваше. Но нека си припомним какво се движеше по улиците в Източна Европа преди промените.

Москвич

Вече споменахме как стартира историята на Москвич, като е важно да се отбележи, че първите модификации са предназначени до голяма степен за износ. Най-популярни в историята остават Москвич 408 (който за известно време се произвежда и в България под названието „Рила“) и Москвич 412 (по-късно 2140).

Moskvich

Moskvich Aleko

През 1986 г. е пуснат и първия модел с име: „Алеко“, а както може да се ориентирате по годината, скоро след това марката започва да залязва. През следващото десетилетие производството едва крета, включително спира за кратко и пак тръгва, и така до окончателния край на Москвич през 2001 г.

Лада

Лада, или още ВАЗ, се ражда от партньорство на съветските власти с Fiat. Ниската цена и съответно масовото й разпространяване, й донася прозвището „копейката“. В интерес на истината, колата започва житейския си път под името Жигули, но впоследствие предназначените за износ автомобили получават названието Лада.

Zhiguli

За разлика от Москвич, Лада не приключва само като соц-спомен. В началото на миналото десетилетие търговското наименование официално се променя на латиница: LADA. Появяват се моделите Lada Kalina, Priora и Granta. През 2012 г. Renault-Nissan придоби мажоритарния дял в АвтоВАЗ. Съвсем наскоро компанията представи прототипа на следващия модел LADA - 4x4 Vision. Модерният SUV e наследник на легендарната Лада Нива, чиято история може да прочетете тук.

LADA

Волга

Волга-та има горда история като автомобил на съветската власт. Моделите копират почти дословно западни модели– от първата Волга (ГАЗ 21), създадена по образец на Ford Mainline, през последвалите модификации, следващи първообразите на Ford Falcon и Plymouth Valiant.

Volga

Последната Волга слезе от конвейра през 2010 г.

Запорожец

Помните ли ЗАЗ-ките? Малкият Запорожец започва да се произвежда през 60-та година в гр. Запорожие, Украйна. Няма да бъде изненада, че и тук има „копиране“, в случая от Fiat 600.

ZAZ-ka

Запорожец се произвежда до 1994 г. Междувременно в същия завод за кратко се произвежда още моделът Таврия.

Полски Фиат

Италианско-полската компания Полски Фиат (Polski Fiat) е създадена още през 30-те години и благодарение на нея във Варшава започват да се произвеждат автомобили Fiat. Дейността е прекратена през Втората световна война и бива възстановена едва през 60-те години. В историята остават Полски Фиат 125 и 126, които – както се вижда, нямат много общо един с друг.

Polski Fiat 125

Polski Fiat

Škoda

Вероятно е излишно да уточняваме, че това е една от малкото оцелели соц-марки. Но може би не е никак излишно да отбележим, че заводите Škoda започват да функционират още в средата на 19 век и десетилетия наред произвеждали индустриални метални изделия и части, както и военно снаряжение. След втората световна война започва и производството на автомобили. В спомените ви може да е останала Škoda 100:

Skoda 100

Както и по-късните 105 и 120 L.

Skoda 120

Dacia

Още една успешно преминала през кризата на посткомунистическия преход автомобилна компания. Фабриката в едноименния район е създадена по време на Втората световна война и няколко години произвежда самолетни двигатели, а впоследствие преминава под шапката на железниците. През 1966 г. е префасонирана в автомобилен завод. Популярните модели остават Dacia 1100 и 2000, и двата още познати като „автомобила на Чаушеску“.

Dacia

Wartburg

Източногерманската фабрика има дълга история преди да остане в аналите с този автомобил, който е едновременно носталгично обичан и осмиван. Най-разпространен в годините на комунизма е моделът 353.

Wartburg 353

В спомените на повечето хора Wartburg ще остане със странните си особености, като скоростен лост на таблото и наливането на масло директно в резервоара. Също като малкото братче Trabant, за което сме отделили специална статия: „Автоистория: Легендата Трабант“.

И така: Малко вероятно вие или семейството ви да не сте притежавали някой от изброените автомобили. Може да си мислите, че няма човек, който да иска отново да се бори с волана на Москвич-а или да тръгне на извънградско пътуване с Полски Фиат 126. Естествено, не е съвсем така, все още има фенове на соц-колите, някои от тях са поддържани до съвършенство и често може да ги видите на някой ретро парад. А настоящата ви кола може да няма носталгично – сантиментална нотка, но пък може да ви осигури пари при нужда от финансиране. С обратен лизинг от Maxo може да получите от 3000 до 100 000 лв. според оценката на автомобила и опция за изплащане за период до 60 месеца.

 

>

Гъвкаво финансиране до 100 000 лв.

Научи повече