Какво е електронен газоразпределителен механизъм?

Какво е електронен газоразпределителен механизъм?

Напоследък сме свикнали като говорим за бъдещето на автомобилостроенето да се фокусираме върху електрическите автомобили. И макар да е ясно, че двигателите с вътрешно горене ще продължат да съществуват още дълго, гледаме на тях като на технология, която скоро може да остане в миналото.

Не и според учените от базираната в Кеймбридж развойна компания за автомобилни технологии Camcon Automotive. Наскоро експертите представиха разработка на двигател, чиито клапани се задвижват електронно и който не се нуждае от колянов вал. Прототипът може да се окаже революционен, ако бъде внедрен в бъдещите автомобили.

Какво е новото?

По принцип четиритактовият бензинов двигател се състои от два механизма - коляно-мотовилков и газоразпределителен.

Първият служи за възприемане налягането на газовете в цилиндъра, с което превръща топлинната енергия в механична работа и преобразуване на възвратно-постъпателно движение на буталото във въртеливо движение на коляновия вал.

Газоразпределителният механизъм - осигурява напълването на цилиндъра с гориво-въздушна смес и опразването му чрез своевременно отваряне и затваряне на всмукателния и изпускателния клапан.

Новото в разработката на Camcon е, че газоразпределителният механизъм се управлява електронно, вместо механично. Всеки един от клапаните си има отделен задвижващ механизъм, който задава степента на отваряне и затваряне моментално и идеално точно. Това прави част от механизмите по двигателя излишни – освен коляновия вал още ремъците и пружините.

Вместо тях всеки клапан си има отделни задвижващи устройства, общо осем на брой, задвижвани от монтиран върху агрегата компютър. Ето и как работи:

Защо е толкова иновативно?

Технологията, наречена Интелигентно задействане на клапаните (Intelligent Valve Actuation - IVA), може да осигури икономия на гориво, която трудно може да бъде постигната при стандартен двигател с вътрешно горене (ДВГ). Според оценката IVA ще спестява и допълнителни 15 до 20% от емисиите на вредни газове, ако функционира в реален автомобил.

Системата може да бъде комбинирана и с електрически мотор (в хибрид), като би позволила моментално превключване от ток на бензин и обратно. Включително може автомобилът да работи само секунди на едно от двете горива и после да превключва към другото, при това без никаква загуба на мощност.

Предполага се също, че при продължителна работа може да бъде драстично ограничено или изключено неравномерното износване на клапаните и като цяло да удължи живота на двигателя. Тепърва обаче всички потенциални предимства на IVA ще бъдат проучвани и от Camcon търсят партньори за внедряването й в автомобили серийно производство. Засега са получили подкрепа от Jaguar Land Rover, а потенциални партньори са и доставчиците на части и автотехнологии Bosch и Valeo.

Кои са Camcon?

Компанията е основана още през 2000 г. като част от високотехнологичния клъстер към Университета в Кеймбридж, известен като Silicon Fen. От тогава се занимава с разработката на цифрови технологии за различни сфери на икономиката, има регистрирани над 30 патента, а разработките им са внедрени в различни индустрии като автомобилната, медицинската и авиационната. Работата по IVA започва още в ранните години на съществуване на компанията, като първоначалният вариант на мотора е за един цилиндър. Постепенно технологията е доразработена до подходяща за четиритактови двигатели.

Може да сте фенове на новите технологии в автомобилите, а може и да предпочитате по-старите, в които няма толкова много „електроника“. Какъвто и автомобил да притежавате може да получите от 3000 до 30 000 лв., според оценката му, под формата на обратен лизинг от Maxo. Срокът на изплащане е до 48 месеца, през които автомобилът си остава на ваше разположение.

 

Гъвкаво финансиране до 100 000 лв.

Научи повече