Чувал ли си за автореставрация?

Чувал ли си за автореставрация?

Повечето автолюбители си имат мечтана кола. Често това е луксозен и скъп автомобил, не рядко спортен. Но не всички автомобилни фенове държат само на високите скорости, многото коне и последния писък на модата. Със сигурност сте забелязвали по пътищата, макар и рядко, кола на достолепна възраст, която изглежда по-добре от съвременниците ни. Част от собствениците на подобни автомобили са просто ретро любители. Други са решили да реставрират старата си кола по сантиментални причини – раздялата с първата или дългогодишно използвана кола често е трудна и мъчителна. Много е възможно и вие да сте имали или да имате подобен момент, някои хора се привързват към автомобила си като към член на семейството.

Какво да реставрираме?

На реставрация могат да подлежат абсолютно всякакви коли. Съвсем не е задължително това да е ретро автомобил от началото на 20 век или някой от американските олдтаймъри, които за съжаление не са особено подходящи за редовно ползване в нашите условия на цени на бензина.

Немалко автолюбители залагат и на соц-класиките: Лада, Москвич, Жигули, ГАЗ, Шкода. Западните модели от средата на миналия век та до края на 80-те също са чест избор. А един Трабант с подменен четиритактов двигател и, да речем, кожен салон, би бил истинско бижу, за което да ви завиждат.

Обичате стария си Opel? Къса ви се сърцето при мисълта за раздяла с ръждясалото BMW? Винаги сте си мечтали за „един от онези мерцедеси с голямата емблема“? Изпадате в умиление при вида на Volkswagen „Костенурка“, ама от оригиналните? Всички те могат да бъдат превърнати в напълно функционална и чудесна изглеждаща кола, с която да се гордеете. Може да притежавате автомобила, а може и да го купите на старо. Добрата новина е, че освен ако не е ретро или рядък модел, цената е съвсем ниска и в редица случаи ще се вместите в 1000 лв. за първоначалната инвестиция по купуване на колата.

Но преди да решите да се захванете с реставриране, трябва да сте наясно, че тя най-вероятно ще надхвърли стойността на по-нов автомобил. В зависимост от състоянието на возилото дейностите могат да ви костват от няколко хиляди до няколко десетки хиляди лева. И много, много време и отдаденост, дори и да се доверите на сервиз за целта.

Как протича реставрацията?

Разбира се това зависи от конкретната кола и нейното състояние, както вече стана дума. Няма как да влезем във всички детайли, това си е цяла наука, но ето процесите накратко:

  • На първо място направете груба оценка на състоянието: Може ли в момента да се движи на собствен ход? Какво работи и какво не работи? Къде и колко ръжда има по купето и под капака? В какво състояние са джантите? Всичко наред ли е с двигателя, скоростите, окачването, хидравликата? Ще има ли нужда от претапициране и на какви материали бихте се спрели? Кои от детайлите може от раз да кажете, че искате да бъдат сменени, например огледала, волан и т.н.?
  • Сред първите ви задачи трябва да бъде и максимално опознаване на колата, ако тя не е била ваше притежание досега, а и дори и да е била. Потърсете подробна информация за спецификите на конкретния модел, прочетете мненията във форумите на хора, които притежават същата кола. Има и специализирани форуми по отделни модели, които могат да ви бъдат много полезни.
  • Преценете с кои дейности ще се заемете вие и за кои ще търсите услугите на сервиз и майстори. Ако смятате да оставите всички дейности в ръцете на професионалисти, внимателно изберете кои да са те. Може да се учудите, но в България и особено в големите градове има доста майстори, които професионално се занимават с реставрация на автомобили. От голямо значение е и кой ще се занимава с „ламарините“, подберете добър стругар и фрезист. За купето може да потърсите подходящо тапицерско ателие.
  • В повечето случаи реставрацията на автомобил включва неговото пълно разглобяване. То трябва да се случва много бавно и внимателно, а свалените части да се складират и подреждат на подходящо закрито и сухо място. Експертите препоръчват да си водите дневник и да заснемате абсолютно всяка стъпка от процеса. Това не се прави само за спомен, а защото после ще трябва да сглобите всичко обратно. Едва когато колата остане на „голо шаси“, започва и същинската реставрационна работа. Обикновено на първо място е почистването на шасито с песъкоструйка. Следват ремонтите по частите и подмяната на тези, които имат нужда от смяна, изчукване, заваряване, шлайфане и боядисване на ламарините, сглобяване и претапициране на купето и т.н.

Целият процес може да отнеме от месеци до години, зависи кой се занимава с него и колко време можете да отделяте. Но удоволствието да караш реставриран автомобил, който си видял как се превръща в уникат пред очите ти, е несравнимо. Действайте много внимателно и проучвайте всеки детайл, ако се занимавате сам с това. Добра идея е да се свържете със съмишленици или с някой ретро клуб като този, или този, който например е специализиран само за автомобилите от марката Volkswagen. Потърсете и услугите на сервиз за част от дейностите или за цялостната реставрация (това, естествено, би било и по-скъпо, но е по-добрата идея за хора, които нямат особено понятие от авторемонти или не им се занимава). А немалко са и ретролюбителите, които директно купуват реставрирана и готова кола – понякога от България, понякога от чужбина.

Най-често подобно начинание означава, че имате друг „по-обикновен“ автомобил, който ползвате за всекидневните си нужди. Той може да ви бъде партньор в реставрацията на старата кола. С помощта на Maxo може да получите за него обратен лизинг на стойност от 3000 до 100 000 лв., според оценката на автомобила, и срок на изплащане до 60 месеца. През този период продължавате да карате колата си, а същевременно ще сте си подсигурили средства и за реставрацията на другата.

 

Гъвкаво финансиране до 100 000 лв.

Научи повече