Автоматична или ръчна трансмисия?

Автоматична или ръчна трансмисия?

Дилемата за автомобил с автоматична или ръчна скоростна кутия е една от онези без абсолютно правилен отговор. Лесно ще намерите привърженици както на автоматиците, така и на колите със скорости и всъщност това е единствената истина – личните предпочитания и усещане за комфорт при шофиране.

В държави като САЩ и Канада автоматиците отдавна доминират пазара и са предпочитани от тамошните шофьори. В Европа, включително и в България, автоматиците също разширяват пазарния си дял. Тук все още може да срещнете скептици, които ще кажат, че автоматиците са за слаби шофьори и новаци, но реалността е, че и двата типа скоростни кутии си имат своите предимства и недостатъци при определени обстоятелства.

За какво ни е скоростна кутия?

Скоростната кутия се състои от механизъм от предавки, които променят въртящия момент и оборотите на двигателя, което съответно се отразява и на въртенето на колелата. За всички е известно, че няма как да потеглите и да се движите само на първа скорост от точка А до точка Б. Предавателната кутия гарантира правилното съотношение между мощност и скорост. А по същество представлява именно кутия с двойки зъбчати колела. Превключвайки скоростите на автомобила, превключвате между тези двойки. А автоматикът, респективно, го прави автоматично.

Какви са разликите, плюсовете и минусите на колите с автоматични и ръчни скоростни кутии?

Автомобил с ръчна трансмисия

При него, както подсказва името, предавките се сменят ръчно чрез скоростния лост. Може би помните, че някои автомобили навремето имаха скоростен лост на таблото – като Трабант или Вартбург. Сега почти без изключение той се намира долу вдясно от водача. Доста отдавна автомобилите имаха масово четири скорости (без да броим задната предавка), докато сега са с 5 – 6 и дори повече.

Колите с ръчна скоростна кутия имат три педала: газ, спирачка и съединител (амбреаж). Последният се използва при превключването на предавките. Това е и един от недостатъците, които любителите на автоматици намират в колите с ръчни скорости – необходимостта от превключване и координация със съединителя. Истината е, че това е затруднение предимно за нови шофьори и с течение на практиката се свиква сравнително бързо.

Възможността за ръчно управление на скоростите от своя страна дава доста по-добра възможност за контрол над автомобила, по-бързо ускоряване (например при изпреварване) или използването им за намаляване на скоростта чрез смяна на по-ниска предавка.

Други преимущества са сравнително по-ниската цена на самия автомобил, както и предполагаемо по-ниския разход – при равни параметри на автомобила и според стила на шофиране.

Поддръжката и ремонта на автомобили с ръчна скоростна кутия също така е по-евтино, а и по-лесно ще намерите сервиз или майстор за нея. Макар че точно скоростната кутия не е от най-често развалящите се неща по автомобила.

Автомобил с автоматични скорости

Феновете на автоматиците биха спорили по някои от изброените предимства на колите с ръчни предавки. Например за разхода и за ускоряването, тъй като има различни типове автоматици – при тези от типа Типтроник има режим и за ръчна смяна на предавките. Допреди време автоматиците се смятаха за лукс заради разликата в цената, която с развитието на автомобилната индустрия се смалява.

Автоматичните автомобили са с безспорни преимущества за градски трафик и задръствания, в които колата се управлява почти единствено с педала на спирачката (при отпускането му колата автоматично потегля леко). Автомобилът няма педал за съединител и не е необходимо да включвате и изключвате от скорост при движение тип „спри – тръгни“. А и почти няма риск от гаснене.

Сравнително новите шофьори със сигурност биха оценили удобството на автоматика, но се смята, че после преминаването на автомобил с ръчни скорости е по-трудно (за разлика от обратния случай – преминаване от ръчни към автоматични скорости).

Макар и да не ги „виждате“ в момента автоматиците имат по 6 до 8 скорости, а някои двигатели дори са с 9 – 10 (като на Honda, Ford, General Motors). И все пак и колите с автоматични скорости имат лост на същото място, където е скоростният при тези с ръчни предавки. На него има следните позиции: P - Parking (ръчната спирачка), R - Reverse (заден ход), N - Neutral (свободна скорост), D - Direct (за потегляне, при което кутията превключва сама – позициите може да са 1 до 3 или повече).

Независимо какъв автомобил карате, може да се възползвате от обратния лизинг на Maxo, когато имате нужда от повече средства. Може да получите от 3 000 до 30 000 лв., като автомобилът си остава във ваши ръце и продължавате да го ползвате за срока на изплащане, който може да бъде до 48 месеца.

 

Гъвкаво финансиране до 100 000 лв.

Научи повече